Companiile de logistică şi depozitare şi-au accelerat planurile de expansiune în sud-estul Europei. Tendință în piață de care ar putea beneficia și România: firmele care caută să-şi mute unele operaţiuni din Asia

depozit, centru logistic

Companiile care oferă servicii de logistică şi depozitare şi-au accelerat planurile de expansiune în sud-estul Europei, unde afacerile ar urma să se redreseze semnificativ. Aceasta după ce pandemia de coronavirus a dus la relocarea operaţiunilor producătorilor aproape de principalele pieţe, printre beneficiare fiind România, Bulgaria şi Serbia, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.

La fel ca alte companii din sector, firma olandeză Raben a văzut un interes crescut al celor care vor să-şi înfiinţeze lanţuri de aprovizionare aproape de pieţele lor de bază din Europa Occidentală, pentru a evita întreruperile costisitoare, cum ar fi cele provocate de COVID-19. Raben Group – care operează în 13 ţări europene, deservind industrii cum ar fi retail şi auto – se aşteaptă la majorarea costurilor în Europa emergentă, ceea ce va conduce creşterea în statele din sud-est şi în Balcani. Raben şi alte companii care au depozite industriale sunt în negocieri cu firme care caută să-şi mute unele operaţiuni din Asia şi din alte regiuni. “Companiile vor reveni în Europa din Asia. Trebuie să fim pregătiţi să fim în prima linie când se va întâmpla asta”, a afirmat, pentru Reuters, directorul Raben pentru Europa Centrală şi de Est (CEE), Tomasz Niezwicki. Acesta a adăugat că firma sa va deschide anul acesta trei noi centre de depozitare în România, pe lângă cele şapte existe în portofoliul companiei, pentru a-şi accelera planurile de expansiune.

Înfiinţarea de astfel de centre în ţările membre UE România şi Bulgaria reprezintă un punct forte important pentru acestea şi ţările vecine, ca Serbia, unde de obicei este mai ieftin şi mai uşor să demarezi proiecte, susţin analiştii şi oficialii companiei.

Forţa de muncă calificată şi mai ieftină din regiune, care permite recrutări pentru construirea de noi facilităţi, atrage producătorii în aceste ţări, în detrimentul locurilor consacrate, cum ar fi Cehia. Îmbunătăţirea transportului rutier şi a altor elemente de infrastructură în România şi în ţările vecine, precum şi unele evoluţii externe, cum ar fi ieşirea Marii Britanii din UE şi schimbarea relaţiilor cu China, au stimulat perspectivele acestor state, susţin operatorii din domeniul serviciilor de logistică şi depozitare.

“Aceste ţări au potenţialul de a aduce unele activităţi de producţie sau logistică în România, în special dacă ţinem cont de exemplu de costul forţei de muncă în industrie, care este comparabil între România şi China”, se arată în perspectivele pe 2021 publicate de firma imobiliară Colliers International.

Investitorii străini sunt atraşi de asemenea de randamentele proprietăţilor din domeniul industrial şi logistic, care s-a ridicat în 2020 între 8-10% pentru România şi Bulgaria, şi 5-7% în Polonia, Cehia, Slovacia şi Ungaria, faţă de 4,5% în Germania sau Franţa, indică datele Colliers. Salariile sunt de aproximativ trei ori mai scăzute în Serbia şi aproximativ jumătate în România şi Bulgaria, comparativ cu Cehia, ceea ce ajută la atragerea producătorilor, susţine Andrew Peirson, de la compania de consultanţă JLL. Acesta a adăugat: “Marile cerinţe pentru producţie se mută în sud. Bulgaria, România şi Serbia – vor avea impact asupra întregii regiuni”.

În timp ce Europa Centrală rămâne atractivă pentru afacerile de retail din logistică şi depozitare, datorită apropierii de pieţele mai mari, cum ar fi Germania, creşterea retailerilor online, cum ar fi eMag în România, ajută de asemenea la majorarea cererii pentru spaţii de depozitare.

Polonia şi Cehia sunt cele mai mari pieţe în sectorul depozitării, pe segmentul industrial şi logistic, în Europa emergentă, cu spaţii de depozitare de 20 milioane de metri pătraţi, şi, respectiv, nouă milioane de metri pătraţi, faţă de cinci milioane de metri pătraţi în România. Totuşi, sud-estul Europei reduce decalajul, ceea ce a determinat dezvoltatorul de parcuri industriale şi logistice CTP să se extindă în regiune. Compania olandeză – care a raportat o creştere de 73% a profitului anual în primul trimestru din 2021, la 98,5 milioane de euro – a achiziţionat anul trecut clădiri situate pe o suprafaţă de 95.000 metri pătraţi de la firma australiană Cromwell Property Group, cea mai mare tranzacţie pe piaţa de logistică din România, în 2020. “Vedem o cerere solidă în România, Bulgaria şi Serbia. Am început să vedem firme care caută să revină din Asia şi mă aştept ca tendinţa să continue”, a declarat directorul financiar al CTP, Richard Wilkinson.

Sectorul industrial şi logistic din România – cea mai mare economie din sud-estul Europei – a crescut în ritm anual cu 43% în primul trimestru din 2021, conform datelor CBRE. Decizia Dacia de a prelungi leasingul pentru un depozit de 68.000 metri pătraţi a fost cea mai mare tranzacţie în această perioadă.
De asemenea, Ford Motor Co a confirmat în aprilie că va investi 300 milioane de dolari pentru a produce un nou vehicul comercial uşor la fabrica sa din Craiova.

Sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *