Companiile aeriene internaționale au raportat profituri semnificative în acest an, impulsionate de cererea puternică de călătorii de agrement și de evenimente precum Cupa Mondială. Această competiție a dat un impuls enorm companiei Qatar Airways, scrie CNN.
Joi, International Airlines Group, care include Aer Lingus și British Airways, a anunțat un profit record de aproximativ 1,4 miliarde de dolari pentru prima jumătate a anului. Directorul general al IAG, Luis Gallego, a declarat într-un comunicat că grupul își propune să revină la capacitatea de dinainte de pandemie până la sfârșitul anului.
“Cererea clienților rămâne puternică în întregul grup, în special pentru călătoriile de agrement, cu aproximativ 80% din veniturile pasagerilor pentru trimestrul al treilea deja rezervate. Iar companiile noastre aeriene au pus în aplicare planuri pentru a susține operațiunile în timpul perioadei aglomerate de vară”, a adăugat el.
Între timp, grupul AirFrance-KLM a raportat venituri de peste 8 miliarde de dolari pentru al doilea trimestru, în creștere cu aproape un miliard de dolari față de anul trecut, “în pofida contextului inflaționist”.
“Sunt foarte bucuros să văd că situația de pe aeroporturi este mult mai bună, inclusiv la hub-ul KLM de pe aeroportul Schiphol din Amsterdam”, a declarat directorul general Benjamin Smith într-un comunicat. “Acest sezon servește în special ca un test pentru anul 2024, când Franța va găzdui Jocurile Olimpice și Paralimpice, de care Air France este partener oficial.”
Dacă performanța recentă a Qatar Airways este un indiciu, Jocurile din 2024 vor fi în beneficiul AirFrance-KLM.
Qatar Airways a raportat un profit de 1,2 miliarde de dolari pentru anul fiscal trecut, atribuind performanța sa puternică Cupei Mondiale FIFA din decembrie.
Înaintea controversatei competiții, s-au pus, de asemenea, întrebări legate de faptul dacă micuța țară cu o populație de doar trei milioane de locuitori avea infrastructura necesară pentru a găzdui un turneu internațional. Însă, după ce a câștigat candidatura, Qatar a investit aproximativ 220 de miliarde de dolari în dezvoltarea unor noi sisteme de transport în comun și în construcția de locuințe pentru a găzdui un public internațional. Întreprinderea a fost un succes, vânzările de bilete pentru primul tur al turneului depășind 3 milioane, potrivit FIFA.
În raportul său, Qatar Airways a precizat că, pe toată durata Cupei Mondiale din 2022, compania a operat aproximativ 140.000 de zboruri pentru a aduce în Qatar peste 1,4 milioane de persoane.
“Profitabilitatea a fost determinată de o creștere de 100% a veniturilor pasagerilor în ultimul an”, a declarat directorul general al grupului, Akbar Al Baker, într-un comunicat. “Ne-am menținut poziția de companie aeriană preferată de milioane de pasageri din întreaga lume, iar echipa noastră a transportat 31,7 milioane de pasageri, ceea ce reprezintă o creștere de 71% față de anul trecut.”
Dar unii lideri din industria de turism spun că această creștere uluitoare ar putea să nu dureze. La începutul acestei săptămâni, Ryanair, cea mai mare companie aeriană din Europa în funcție de numărul de pasageri, a avertizat că inflația abruptă și ratele de dobândă în creștere ar putea afecta călătoriile cu avionul în această toamnă și iarnă.
Chiar dacă Ryanair a raportat un profit de 735 de milioane de dolari pentru al doilea trimestru, CEO-ul Michael O’Leary a declarat într-un videoclip postat pe site-ul companiei că aceasta este “îngrijorată de impactul acestor tendințe macroeconomice”.
El a adăugat că este posibil ca operatorul aerian să fie nevoit să reducă prețul biletelor pentru a-și atinge obiectivele ambițioase de creștere a numărului de pasageri. Dar marile companii aeriene nu par să aibă probleme în a umple locurile în acest moment, IAG raportând că aproximativ 84% din locurile disponibile au fost ocupate, iar AirFrance-KLM a raportat 87%.