Franța intenționează să investească 100 de miliarde de euro în transportul feroviar până în 2040, ca parte a unui efort guvernamental de reducere a amprentei de carbon a țării, a anunțat vineri guvernul de la Paris.
Planul, care vizează extinderea și modernizarea rețelei feroviare, include lansarea în marile orașe a unor trenuri expres pentru navetiști similare sistemului RER din Paris, a declarat premierul Elisabeth Borne.
Anunțul urmărește să abordeze inegalitățile percepute între Paris și alte părți ale țării în ceea ce privește infrastructura publică, exacerbate de creșterea vertiginoasă a costurilor energiei, care a făcut ca transportul să fie scump pentru milioane de navetiști, scrie Reuters. “Lipsa accesului la transport înseamnă uneori că trebuie să renunți la o ofertă de muncă, să ratezi educația, să nu vezi o persoană dragă”, a spus Borne.
Franța va face investițiile planificate împreună cu operatorul feroviar național SNCF, Uniunea Europeană și autoritățile locale, a spus ea.
Președintele Emmanuel Macron a declarat în noiembrie că dorește să vadă rețele regionale de trenuri puse în funcțiune în aproximativ 10 orașe mari. El nu a spus la momentul respectiv cum vor fi finanțate sau când vor fi luate primele măsuri pentru a pune în aplicare aceste planuri.
Accesul la transport la prețuri accesibile este o problemă politică sensibilă în Franța. Primul mandat al lui Macron a fost marcat de protestele Vestelor Galbene, care au izbucnit din cauza prețurilor la carburanți și a reflectat frustrarea din zonele rurale.
Ile-de-France din jurul Parisului, una dintre cele mai dens populate zone din lume, are deja un sistem feroviar suburban extins, Rapid Regional Express, sau RER.
Operatorul feroviar controlat de stat SNCF a surprins la începutul acestei săptămâni când a raportat venituri record de 41,35 miliarde de euro în 2022, în creștere cu 19% față de 2021, și un profit net de 2,4 miliarde de euro.
Jean-Pierre Farandou, șeful grupului SNCF, a declarat vara trecută că investițiile în infrastructura feroviară au fost insuficiente în comparație cu sistemele feroviare de stat vecine. El a estimat atunci că ar costa 100 de miliarde de euro pentru a dubla utilizarea trenurilor în Franța și pentru a atinge neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon până în 2050.