Fenomenele de creştere excesivă a prețurilor în supermarketurile din Grecia la o serie de produse de bază, precum laptele pentru bebeluși, au intrat sub „microscopul” guvernului de la Atena, scrie Ta Nea, potrivit Rador Radio România. În vizor sunt și politicile de oferte promoţionale aplicate de companii. Scopul este contracararea diverselor tactici de inducere în eroare a consumatorilor. Ministrul grec al Dezvoltării, Kostas Skrekas, a avut o întâlnire cu directorii marilor companii, anunțând măsuri și amenzi severe pentru cei care profită ilegal.
Astăzi, Kostas Skrekas a precizat măsurile decise de guvern pentru contracararea scumpirilor, amintind totodată şi măsurile deja în vigoare, precum reducerea prețului cu 5% timp de șase luni pentru produsele din coșul de bază, o măsură care oferă acces la anumite categorii de produse la prețuri mai mici.
Prima măsură vizează limitarea taxelor plătite de furnizorii de marfă către supermarketuri la 30%, cu obligaţia ca această reducere să fie reflectată în preţurile de la raft. Această plafonare se va aplica detergenților, produselor de curăţenie, pastei de dinți, gelurilor de duș, șampoanelor și scutecelor pentru bebeluși. A doua măsură interzice companiilor care majorează prețurile produselor să mai deruleze campanii promoționale timp de trei luni. Interdicţia nu se aplică firmelor care mențin prețurile constante sau le reduc. A treia măsură prevede produse la preţuri nete din câmp până la raft, adică furnizorii sunt obligaţi să vândă produsele cu amănuntul la preţurile nete, cu o marjă de 3% permisă pentru returnări de produse sau pentru pierderi. Măsura vizează fructele şi legumele proaspete și carnea. A patra măsură impune un plafon pentru laptele pentru bebeluşi, fiind vizate companiile care produc, importă și distribuie lapte în Grecia. Plafonul este definit ca suma costurilor de exploatare ale companiei pentru categoria respectivă de produse la care se adaugă un profit comercial de 7%.
Potrivit unei cercetări a Consiliului pentru Concurență, categoriile de produse mai sus menţionate au prețuri mult mai mari în Grecia în comparație cu media europeană, de exemplu, laptele pentru bebeluși a ajuns să fie vândut în Grecia mai scump cu între 144% şi 171% decât în restul țărilor Uniunii Europene.
În ceea ce privește campaniile promoționale prin prezentarea unor oferte înșelătoare, Ministerul Dezvoltării de la Atena încearcă în esență să impună o disponibilitate permanentă a produselor la un preț mic, indiferent de ofertele pe care companiile doresc să le pună ulterior la dispoziţie. Se încearcă să se pună „frână” tacticilor înșelătoare în condiţiile în care aproape 7 din 10 produse vândute în supermarketurile din Grecia sunt în regim de ofertă promoţională. Obiectivul măsurii impuse de guvern este să se combată practica majorării în prealabil a prețurilor cu scopul de a se acorda apoi o reducere prin acțiuni promoționale. De exemplu, dacă un aliment sau un detergent a crescut cu 10 cenți, acesta nu va mai putea fi vândut sub formă de ofertă cadou 1+1.
Ministrul Kostas Skrekas a amintit că pe parcursul anului 2023 au fost efectuate în total 25.267 de controale şi au fost aplicate 1.865 de amenzi în valoare de 13,416 milioane euro din motive de speculă şi profitabilitate excesivă. Skrekas a subliniat că aceste controale vor continua.