Ministerul Transporturilor și Compania de Drumuri nu acceptă prima variantă de cost a autostrăzii Ploiești-Brașov, de aprox. 8 miliarde de euro rezultată în urma simulării proiectantului Consitrans, a transmis miercuri, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu într-un interviu la Digi24. Grindeanu confirmă astfel, informațiile prezentate în exclusivitate de Economedia încă de la începutul lunii cu privire la costul foarte mare al Autostrăzii de pe Valea Prahovei și soluțiile propuse cu tuneluri pe o mare parte a traseului. Ministrul Transporturilor a prezentat și de această dată, date eronate privind durata Studiului de Fezabilitate menționând o perioadă de 5 ani, deși durata contractuală este de 30 de luni și alte 6 luni pentru proiectare ( detalii aici).
Grindeanu a explicat costul mare al Autostrăzii prin lungimea mare a tunelurilor : ,,Când am venit la Ministerul Transporturilor, situația era următoarea : atribuită licitația pentru Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic, durata undeva la 5 ani. Există discuții cu firma de proiectare (n.r Consitrans) despre trasee. Nu se poate și am transmis asta colegilor de la CNAIR să venim cu variante de 8 miliarde de euro pe o sută și ceva de kilometri de autostradă dacă s-ar merge pe mai mult de o jumătate din traseu cu varianta de tuneluri. E o zonă turistică dezvoltată, trebuie să ținem cont de specificul fiecărei localități, dar tocmai din acest motiv suntem în discuții. Sigur că am o nemulțumire personală legată de durata contractului, dar este un contract atribuit.” a explicat Grindeanu.
De unde pot fi tăiate costuri
Costurile pot fi semnificativ reduse dacă pe tronsoanele de munte mai mult de o treime din traseu va fi profil apropiat de drum expres, o viteză de 100 km/h și viraje nu atât de largi ca la o autostradă clasică.
Totuși, valori mai actualizate pot fi prezentate doar după ce se alege varianta de traseu pe care CNAIR o va propune spre aprobare Jaspers/Comisiei Europene în cadrul etapei de Analiză Multi Criterială (AMC 1). Teoretic, Autostrada de pe Valea Prahovei va primi finanțare prin POT, dar, spre deosebire de POIM, unde contribuția UE este de 85%, prin POT România va suporta un procent mult mai mare din costul total. În acest sens, România și-ar dori ca prin POT să construiască Autostrada pe Valea Oltului (parțial), Autostrada Unirii (cu excepția capetelor prin PNRR) și Autostrada pe Valea Prahovei. Poate nu întâmplător, CNAIR are în proiectare pasaje pietonale și rutiere în stațiuni, iar la Ministerul Dezvoltării s-a scos la licitație alternativa pe Valea Doftanei.