China vizează consumul în încercarea de a stimula creșterea economică, scrie Financial Times.
Guvernul chinez a promis că va face din consum principala forță a economiei, în timp ce cresc speranțele că renunțarea de către Beijing la politicile de zero Covidiu va declanșa o avalanșă de cheltuieli din partea consumatorilor chinezi, alimentând o revenire globală. Cel mai mare potențial al economiei chineze se află în consumul celor 1,4 miliarde de oameni.
Economia chineză a înregistrat o creștere de doar 3% în 2022, subliniind impactul strategiei guvernamentale “zero-Covidă”, înainte ca aceasta să fie abandonată luna trecută. Prăbușirea de anul trecut a pieței imobiliare, care a contribuit cu aproximativ un sfert din PIB în ultimul deceniu, a contribuit, de asemenea, la stresul economic.
Economiștii speră că activitatea de consum reținută a Chinei va impulsiona cererea globală.
Multinaționale, inclusiv Unilever, au declarat în ultimele săptămâni că se așteaptă la o revenire a cererii în această țară, iar bănci, inclusiv Morgan Stanley, și-au majorat previziunile de creștere economică în China.
În continuare persistă îndoieli cu privire la disponibilitatea consumatorilor chinezi de a începe să cheltuiască din nou.
Experții au avertizat de mult timp că dorința Chinei de a se îndepărta de la o creștere bazată pe proprietate și de a se orienta spre o mai mare cheltuire a bunurilor de consum va fi o provocare. Cheltuielile gospodăriilor au reprezentat 38% din produsul intern brut al Chinei în 2021. Prin comparație, acestea au reprezentat aproape 70% din PIB-ul SUA în 2022. Ultimii ani de Covidi au generat, de asemenea, prudență economică, deoarece veniturile și prețurile locuințelor au fost sub presiune în urma prăbușirii sectorului imobiliar.