Livrările de GNL către UE și Marea Britanie ar putea scădea cu 2% în acest an, până la 155,8 miliarde de metri cubi – deși încă aproape de niveluri record – pe fondul „aprovizionării rusești modeste și incerte”, a declarat vineri firma de consultanță Icis, scrie Montel.
Europa a importat un volum record de GNL anul trecut, deoarece a căutat alternative la gazul rusesc, iar mai multe țări au sporit capacitatea de regazificare.
În perspectiva sa anuală pentru GNL, Icis a estimat că capacitatea de regazificare instalată în Europa va crește cu 25% în doi ani, până la 0,7 miliarde de metri cubi/zi până la sfârșitul anului 2023.
„GNL va avea sarcina de a susține marjele europene de aprovizionare și de a asista la reaprovizionarea cu gaz. rezerve într-o perioadă de flexibilitate limitată pentru regiune”, a spus acesta, invocând „aproape certitudinea fluxurilor rusești diminuate”.
Fluxurile de gaz prin conducte din Rusia către UE s-au prăbușit la aproximativ 10% în comparație cu nivelurile de dinaintea invaziei Ucrainei de către țară – la care Bruxelles-ul s-a opus și a răspuns cu sancțiuni. Până acum, însă, livrările de GNL din Rusia către Europa rămân robuste.
Printre alți furnizori cheie, gazele Norvegiei către Europa vor rămâne puțin modificate față de nivelurile din 2022, la 122 de miliarde de metri cubi, cel puțin în următorii trei ani, potrivit Icis, în timp ce fluxurile din Algeria vor fi constante.
Țările europene se vor confrunta în acest an pentru a atrage GNL pe țărmurile lor, iar Icis estimează că livrările globale de 557 de miliarde de metri cubi abia dacă vor depăși cererea de aproape 545 de miliarde de metri cubi.
„În 2023, ne așteptăm ca Europa să rămână o sursă majoră de cerere de GNL, mai ales pe măsură ce noile terminale de import intră în funcțiune și continuă lupta pentru a pune capăt dependenței din Rusia”, a spus Icis, menționând noua capacitate de regazificare care se construiește în nord-vestul Europei.
Regatul Unit, care a atras de mult timp livrări de GNL datorită infrastructurii sale, ar putea vedea totuși mai puține mărfuri pe țărmurile sale.
„Ne așteptăm ca importurile de GNL din Marea Britanie să scadă în acest an, tocmai pentru că acum există infrastructură în Țările de Jos și Germania, astfel încât debarcarea unei încărcături să poată merge direct către acea piață, mai degrabă decât prin Marea Britanie”, a declarat Tom Marzec-Manser, șeful departamentului. analiza gazelor la Icis.
Redirecționarea acestor transporturi rămâne redusă, dar va crește în curând, a informat Montel joi.
O nouă capacitate este deja în funcțiune în Țările de Jos, Germania și Finlanda. Polonia își va extinde terminalul existent din Swinoujscie la 7,5 miliarde de metri cubi de la 5 miliarde de metri cubi, în timp ce Grecia, Franța și Italia au anunțat planuri pentru unități plutitoare de stocare și regazificare.
Între timp, o nouă aprovizionare suplimentară pe piața globală, „probabil să fie foarte limitată”, a spus Icis, considerând că reluarea uzinei americane Freeport LNG – în urma unui incendiu din 2022 – „va atenua fără îndoială unele preocupări privind aprovizionarea în Atlantic”.
Exporturile din Freeport par să se reia, după ce autoritățile de reglementare din SUA au aprobat joi seara cererea sa de a începe operațiunile de încărcare, deși operațiunile de lichefiere necesită o aprobare separată.