Mașinile electrice vor trebui să devină mai ieftine în Europa, unul dintre pașii cheie pentru a evita punerea în pericol a obiectivelor climatice ale continentului pentru 2050, sugerează cele mai recente studii ale auditorului extern al Uniunii Europene, scrie Euronews.
Curtea de Conturi Europeană (CCE) a făcut publică o prezentare generală a celor patru rapoarte speciale publicate recent, care oferă un avertisment dur pentru UE cu privire la politicile sale actuale de decarbonizare a sectorului transporturilor (care reprezintă 25% din totalul emisiilor de CO2).
Pentru a ajunge la un nivel net zero până în 2050, cele 27 de state membre trebuie să reducă semnificativ emisiile de dioxid de carbon provenite de la autovehiculele cu motor cu ardere internă, să găsească opțiuni viabile de combustibil alternativ și să obțină adoptarea în masă pe piață a vehiculelor electrice cu baterii.
Potrivit Curții, niciuna dintre aceste măsuri nu se află în acest moment pe calea cea bună.
Mașinile emit aceleași emisii ca acum 12 ani
Potrivit unui studiu recent al Curții, UE a înregistrat progrese în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, cu excepția sectorului transporturilor, jumătate dintre acestea provenind numai de la autoturisme.
Testele acestora au demonstrat că emisiile din lumea reală ale mașinilor convenționale nu au scăzut în ultimii 12 ani. Deși motoarele au devenit mai eficiente în ultimii doisprezece ani, a trebuit să se producă motoare mai puternice pentru a face față noii tendințe de a produce mașini mai grele, ceea ce a dus la aceleași emisii.
“Suntem forțați să recunoaștem că, în ciuda ambițiilor înalte și a cerințelor stricte, majoritatea mașinilor convenționale încă emit la fel de mult CO2 ca acum 12 ani”, a declarat Nikolaos Milionis, membru al ECA.
În plus, auditorii au constatat că este posibil ca mașinile hibride plug-in să nu fie atât de ecologice pe cât se crede, potrivit testelor, aceste modele emit pe șosea 250% din ceea ce emit în condiții de laborator.
Cele 27 de state membre au intenția de a introduce ceea ce echivalează cu o interdicție pentru mașinile noi cu motoare cu ardere internă începând cu 2035. Cu toate acestea, membrii Curții au ridicat problema că, în prezent, combustibilii alternativi par să nu fie viabili pentru producția de masă pe piață, prin urmare, vor trebui vândute mult mai multe mașini electrice pentru a atinge obiectivele climatice ale UE.
Între timp, vehiculele electrice (VE) rămân inaccesibile pentru mulți, iar înmatriculările de mașini electrice cu baterii noi se află încă la un nivel foarte scăzut.
Costul bateriilor produse în UE trebuie redus
Auditorii au evidențiat faptul că, în pofida unui sprijin public semnificativ, costul bateriilor fabricate în UE rămâne mult mai ridicat decât cel planificat, ceea ce face ca vehiculele electrice să fie inaccesibile pentru un segment important al populației.
Aproximativ jumătate din prețul mașinilor electrice cu baterii provine din costul bateriei.
În Europa, majoritatea vânzărilor actuale de mașini electrice (stimulate de subvențiile guvernamentale) se încadrează într-o gamă de prețuri de peste 30 000 EUR, iar costul mediu al bateriilor este de 15 000 EUR.
Pentru a face față acestor prețuri, industria europeană a bateriilor pentru vehicule electrice are nevoie de un impuls.
Mai puțin de 10 % din producția mondială de baterii are sediul în Europa, iar marea majoritate a acesteia este realizată de companii non-europene. La nivel mondial, China reprezintă 76%.
Un obstacol deosebit pentru blocul comunitar este dependența copleșitoare de importurile de resurse din țări adesea instabile pe plan intern. 87% din importurile de litiu brut ale Europei provin din Australia, 80% din importurile de mangan din Africa de Sud și Gabon, 68% din cobalt din Republica Democratică Congo și 40% din grafit din China.
Potrivit auditorilor, în cazul în care capacitatea și competitivitatea UE nu vor crește semnificativ, “revoluția automobilelor electronice” din Europa se va baza pe importuri.
Acest lucru ar putea avea un impact negativ major asupra industriei sale auto, care are în prezent 3 milioane de angajați.
“Mașinile electrice ar putea deveni cu adevărat o dublă dilemă pentru UE: între prioritățile ecologice și politica industrială, între ambițiile de mediu și portofelele consumatorilor”, a declarat Annemie Turtelboom, membră a Curții.
Între timp, infrastructura de încărcare disponibilă este încă insuficientă, existând diferențe mari între diferitele țări, 70% din punctele de încărcare fiind în Franța, Germania și Țările de Jos.
Curtea de Conturi Europeană (CCE) solicită luarea de măsuri urgente pentru a se asigura că industria europeană poate produce automobile electronice pe scară largă, la prețuri competitive, asigurând în același timp aprovizionarea cu materii prime și stimulând infrastructura de încărcare pe întregul continent.