Creșterea cererii de medicamente anti-obezitate care taie pofta de mâncare, precum Wegovy de la Novo Nordisk, prezintă oportunități pentru producătorii de alimente, iar reacția inițial pesimistă a pieței ar putea fi exagerată, spun investitorii, potrivit agenției de presă Reuters.
Când retailerul american Walmart a anunțat luna aceasta că a observat o ușoară scădere a consumului de alimente atunci când oamenii luau medicamente, a declanșat o vânzare a acțiunilor companiilor, inclusiv Nestle, cel mai mare producător de alimente ambalate din lume.
“Se simte ca o reacție destul de exagerată”, a declarat Richard Saldanha, manager de portofoliu la Aviva. “Oamenii extrapolează obiceiurile de consum pe termen lung”.
Wegovy s-a dovedit deja a fi un succes fenomenal în Statele Unite și este acum în curs de lansare pe unele piețe europene, inclusiv în Norvegia, Danemarca și Germania, ceea ce a provocat îngrijorări în industria de consum și de retail cu privire la faptul că vânzările de alimente ar putea fi afectate.
“Descoperirea Novo poate duce cu siguranță la schimbări majore – atât pentru companiile de produse alimentare și băuturi, dar și pentru alte acțiuni legate de sănătate din industria obezității”, a declarat Kiran Aziz, șeful departamentului de investiții responsabile din cadrul celui mai mare fond de pensii din Norvegia, KLP, care deține participații atât la Novo Nordisk, cât și la o serie de companii din domeniul alimentar.
Ea a adăugat, totuși, că ar trebui să se acorde mai multă atenție impactului asupra supermarketurilor, unde marjele sunt mai subțiri și impactul asupra profitabilității poate fi mai mare.
Nestle a început deja să lucreze la produse care să “însoțească” medicamentele pentru pierderea în greutate precum Wegovy, a declarat săptămâna trecută directorul general Mark Schneider, care ar putea include suplimente care să ajute la compensarea “pierderii masei musculare slabe” și a “recăpătării rapide a greutății”.
Aceste inițiative, precum și disponibilitatea limitată a medicamentului, deoarece Novo se străduiește să țină pasul cu cererea, i-au convins pe unii investitori că așa-numitele “medicamente miraculoase” nu vor afecta industria pe termen lung.
Reacția inițială a pieței față de noua clasă de medicamente pentru slăbit amintește de entuziasmul timpuriu față de metavers, care s-a stins între timp, deoarece investitorii și companiile au realizat că comportamentul se schimbă lent, a declarat Arda Ural, EY Americas Industry Markets Leader, Health Sciences and Wellness.
“Problema este că grupurile economice sociale inferioare au mai multă obezitate și mai mulți factori de risc, dar costul administrării acestor medicamente este un factor limitativ”, a spus Ural. “A face acest lucru accesibil și a începe să vedem impactul pozitiv în aval va fi ceva care se va schimba cu o viteză glacială.”
Cu toate acestea, impactul bursier i-a lăsat pe unii producători de alimente “tremurând”, a declarat John Plassard, specialist senior în investiții la Mirabaud Group, investitor al Nestle.
“Companiile cele mai expuse la risc ar putea fi cele dedicate exclusiv “junk food” sau lanțurile de restaurante care nu oferă prea multe alternative”, a spus el.
Absorbția medicamentelor pentru suprimarea apetitului pare să fie o dinamică condusă de SUA, a declarat My Nguyen, analist de cercetare la Legal & General Investment Management America.
Un manager de portofoliu de la Union Investments din Germania, care deține participații la Unilever și Coca Cola, a emis o notă mai precaută, spunând că percepția că medicamentele pentru slăbit vor fi rele pentru industrie va fi greu de combătut.
“Toată lumea presupune că oamenii vor lua aceste pastile, vor slăbi și vor mânca mai puțin”, au spus ei. “Iar companiile nu pot dovedi că acest lucru nu este adevărat”.