Noua companie de Autostrăzi (CNIR) va prelua în termen de 3 ani proiectele de investiții de la CNAIR / Autostrada Unirii și A3 Ploiești – Brașov, printre investițiile pe care le vrea CNIR

Harta Autostrăzi România PNRR

Compania Națională pentru Investiții Rutiere (CNIR) va prelua de la CNAIR (Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere) proiectele de autostradă și drum expres, potrivit raportului de organizare și operaționalizare CNIR pentru primele șase luni ale anului.

Transferul proiectelor rutiere de la CNAIR la CNIR se va face în termen de 3 ani, iar printre marile investiții pe care „noua companie de autostrăzi” și le dorește în portofoliu sunt Autostrada Unirii (A8) Târgu Mureș – Iași – Ungheni și Autostrada Ploiești – Brașov, potrivit anunțurilor pe care le-au făcut până acum oficialii din Transporturi.

La începutul anului, Ministrul Sorin Grindeanu evocase posibilul transfer al Autostrăzii A3 Ploiești – Brașov, iar președintele CA CNIR, Sorin Bota, și directorul general (interimar), Cătălin Urtoi (consilier onorific al ministrului), vorbeau despre Autostrada Unirii (contractele din PNRR).

„În conformitate cu prevederile art. 64 din Ordonanța de urgență nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere – S.A., precum și modificarea și completarea unor acte normative, C.N.A.I.R. transferă în mod etapizat, în termen de 3 ani, proiecte de infrastructura transport rutier pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, inclusiv cele aflate în faza de pregătire, către C.N.I.R. potrivit ordinului ministrului transporturilor prevazut la art 831, din același act normativ. În prezent, în baza Protocolului de colaborare, directorul general al C.N.I.R. S.A. a solicitat de la C.N.A.I.R. S.A. o informare oficială cu privire la situația la zi a tuturor proiectelor la nivel național, informare care a fost transmisă”, se arată în raportul oficial CNIR pentru semestrul I 2023.

Statutul Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere:

„C.N.I.R. are ca obiect principal de activitate:

– proiectarea, construirea, reabilitarea, modernizarea, executarea lucrărilor de remediere pe perioadele de garanţie tehnică până la data predării către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. (C.N.A.I.R.) a autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naţionale, variantelor ocolitoare, precum şi a altor elemente de infrastructură rutieră care fac parte din structura rutieră, astfel cum acestea sunt aprobate prin documentele strategice la nivel naţional sau fac obiectul unor decizii ale autorităţilor publice naţionale în domeniul transporturilor;

– executarea de lucrări în regie proprie de natura celor prevăzute la lit. a), cu respectarea prevederilor legale în domeniul ajutorului de stat şi al achiziţiilor publice. Pentru aceste categorii de lucrări C.N.I.R. va organiza evidenţă contabilă distinctă în condiţiile legii;

Statutul CNIR a fost publicat în Monitorul Oficial în august 2021 și prevede o schemă de personal cu până la 400 de posturi (detalii aici), precum și finanțare parțială din rovinietă (taxă de drum). În prezent, CNIR funcționează cu un Consiliu de Administrație (mandat de 4 ani) și cu o conducere executivă interimară.

,,Le mulțumesc colegilor din CA CNIR care m-au susținut, specialiștilor de la CNAIR care fac parte din echipă, Directorului General CNAIR Cristian Pistol și nu în ultimul rând Ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu ! Această companie, după operationalizare va prelua etapizat în următorii trei ani toate proiectele de autostrăzi și drumuri expres ce vor fi construite în România în următorii ani, conform legii! În acest moment mai avem foarte puțin până la operationalizare, lucru care nu s-a întâmplat în perioada 2016-2022 !” a transmis directorul general interimar, Cătălin Urtoi. Directorul general și directorul financiar cu mandate de 4 ani urmează să fie angajați/selectați prin concurs, după modelul CNAIR (conform PNRR).

Doi foști directori generali ai Companiei de Drumuri, Mariana Ioniță și Ștefan Ioniță, un secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Foghiș (susținut de PNL), un fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și vicepreședinte al Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaților, Marius Sorin Bota și Cătălin Urtoi, consilierul onorific al ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu, sunt noii administratori cu mandat de patru ani care au fost selectați pentru Consiliul de Administrație al Companiei Naționale pentru Investiții Rutiere (CNIR).

Mariana Ioniță, de profesie inginer constructor, a fost director general CNAIR, numită în mandatul Lucian Bode, a condus CNAIR în mandatul lui Cătălin Drulă, dar a fost înlocuită imediat după ieșirea USR din Guvern (mandatul interimar Dan Vîlceanu) cu Cristian Pistol, în acel moment consiler pentru infrastructură al premierului Florin Cîțu și director implementare autostrăzi. Mariana Ioniță este secretar general al Ministerului Transporturilor. Mariana Ioniță are o bogată experiență în administrația publică, a fost detașată la Bruxelles și este o susținătoare pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în Moldova.

Ștefan Ioniță, inginer CFDP (Căi Ferate Drumuri și Poduri), a fost Director General CNAIR și actual director CESTRIN, a condus Compania de Drumuri în primul mandat al lui Răzvan Cuc (PSD). În mandatul lui Ștefan Ioniță a fost semnat contractul pentru Podul de la Brăila, contract întârziat nu doar din cauza constructorului din Italia, ci și a statului care nu a făcut exproprierile la timp. Este singurul administrator cu specializare Drumuri și Poduri. Și la CNAIR un singur administrator a terminat CFDP – Septimiu Buzașu, după cum Economedia a scris aici.

Adrian Foghiș, „omul lui Bolojan”, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, susținut de PNL, a condus Zona Metropolitană Oradea. Este absolvent de Șociologie și Științe Politice.

Marius Bota, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, inginer absolvent al Universității Tehnice din Cluj-Napoca, a fost vicepreședinte al Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaților și a depus numeroase inițiative pentru dezvvoltarea infrastructurii de transport.

Bogdan Pascu, inginer mecanic, fost vicepremier în Guvernul Tăriceanu, a fost director general adjunct al CNAIR și director la firma de proiectare Consitrans. Bogdan pascu, un apropiat al lui Dan Voiculescu, a fost și șef al Departamentului pentru dezvoltare, promovare şi monitorizarea proiectelor de investiţii în infrastructură, înfiinţat de Guvernul Dăncilă.

Ion Cosmin Petrescu, a absolvit ASE- Facultatea de Cibernetică, este Președinte PNL Curtea de Argeș și administrator Electrica.

Comentarii

  1. Ha,ha,ha!
    Le vrea dar dupa 2030!
    Iar Autostrada Valea
    Prahovei dupa 2049!
    Prea devreme ați aparut!
    Mai aveti gaz de ars, cascaval bun!😊

  2. Serios? Se vede clar pe harta ca psrtea de nord-vest este exclusa de pe harta autostrazilor, oare de ce?? ca doar pe acolo se circula spre vestul europei si nu prin Moldova!!! Si autostrade transilvania a fost doar asa pe bucati facuta in bataie de joc din cauza guvernantilor de la acea vreme unde spagile primite de la Bechtel s-a ajuns se se plateasca banii a 450 km . de autostrada pentru 40 de km! Afacere grozava pentru hoti!

    • chiar crezi ca vor face ceva ? au inceput sa faca poze pt alegerile de anul viitor, Moldova neavand nici un km de autostrada le-a plasat niste poze pt a le hrani sperantele . Daca mai apare vreo regiune in care sunt nemultumiti le da si alora niste poze cu autostrazi suspendate sau daca isi doresc cai ferate pun niste poze cu trenuri maglev . orice numai sa le dam votul ca dupa stiu ei ce au de facut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *