Ministerul Transporturilor, prin Companiile CNAIR, CNIR și CFR Infrastructură derulează șase mari proiecte de infrastructură rutieră și feroviară cu o valoare de 8,9 miliarde lei aferente și zonelor de frontieră cu Bulgaria și Ungaria, conform unei analize Economedia în contextul anunțului așteptat pentru acceptarea României și Bulgariei în spațiul Schengen și cu frontierele terestre.
Joi, 12 decembrie, la Bruxelles, la Consiliul Justiție și Afaceri Interne (JAI) va fi votată propunerea Ungariei ca România și Bulgaria să adere la spațiul Schengen (full Schengen) după ce, în sfârșit, Austria a anunțat oficial că renunță la dreptul de veto. Însă controalele între România, Bulgaria și Ungaria ar putea continua cel puțin șase luni, în timp ce pentru frontiera Bulgaria – Grecia vor fi eliminate, după cum Economedia a explicat aici.
Reducerea treptată a controalelor și apoi eliminarea acestora va contribui semnificativ la fluența circulației rutiere și feroviare, însă infrastructura de transport rămâne o problemă pentru că între România și Ungaria, trecerea frontierei se face pe autostradă doar la Nădlac II și Borș II, iar la Giurgiu – Ruse, principalul punct de frontieră între România și Bulgaria, trecerea Dunării se face pe Podul Prieteniei cu o singură bandă pe sens, iar cele mai apropiate puncte terestre sunt la distanță foarte mare: Calafat – Vidin (jud. Dolj) și Negru Vodă (Constanța).
Cele mai avansate investiții rutiere sunt lotul 2 al drumului expres Arad – Oradea care include legătura la Salonta (jud. Bihor) cu punct nou de trecere a frontierei România – Ungaria și Drumul Expres Satu Mare – Oar (11 km), ambele în faza de evaluare a ofertelor. De asemenea, CNAIR urmează să deschidă ofertele pentru studiul de fezabilitate al noului pod peste Dunăre la Giurgiu-Ruse, pod mixt, rutier și feroviar, iar CNIR, noua Companie de Autostrăzi, anunță ofertele pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii București – Giurgiu cu legătură la DN 5 D – „Autostrada Nemțească” și la viitorul pod peste Dunăre. Pentru Podul Giurgiu – Ruse II, contract al CNAIR, durata contractului (studiu de fezabilitate) este de 23 de luni, iar pentru Autostrada București – Giurgiu de 18 luni.
Pentru zona feroviară, CFR Infrastructură are în etapa de execuție lotul 4 al Magistralei CFR Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (Frontieră Ungaria), contract semnat cu WeBuild și finanțat din PNRR. Pe M 300 Cluj – Oradea, toate cele 4 contracte PNRR sunt în etapa de execuție și ar putea fi recepționate peste 3 ani (n.r., prin PNRR se modernizează și Magistrala 100 Caransebeș – Timișoara – Arad, iar alte tronsoane modernizate de pe Magistrala 200 Sighișoara – Arad – Curtici vor fi recepționate și anul viitor). O altă investiție foarte importantă pentru transportul feroviar este electrificarea liniei de tren București – Giurgiu, unde CFR a primit 4 oferte la contractul de proiectare și execuție.
Notă: Deși nu ajunge în zona de frontieră, „Autostrada Litoralului” Agigea – 23 August (30 km) va contribui la fluidizarea circulației în sezonul estival spre și dinspre Bulgaria, iar în funcție de disponibilitățile de finanțare, pe termen mediu, se va lua în calcul și extinderea până în zona Vama Veche. De asemenea, anul viitor va începe etapa de proiectare pentru lotul Chiribiș – Biharia (29 km) pe traseul Autostrăzii Transilvania, lot din judeșul Bihor care se va conecta cu segmentul Biharia – Borș II (deschis în 2020).
Toate aceste proiecte rutiere și feroviare în valoare de 8,9 miliarde lei pe care le derulează Ministerul Transporturilor sunt finanțate din fonduri europene: PNRR (integral), prin Programul Transport 2021-2027 (40%) sau CEF (50%).
Agenda SCHENGEN, Bruxelles, 12 decembrie.
Spațiul SCHENGEN pe înțelesul tuturor.