Peste două treimi (69%) dintre consumatorii de la nivel global şi-au redus cheltuielile neesenţiale, iar aproape toți (96%) a adoptat comportamente de economisire, în contextul în care scumpirile au atins niveluri-record peste tot în lume, arată rezultatele sondajului PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2023.
Raportul evidenţiază faptul că aproape jumătate (49%) dintre respondenţi cumpără anumite produse atunci când sunt în ofertă/promoţie, 46% se orientează către comercianţii cu amănuntul care oferă un raport calitate-preţ mai bun, 40% utilizează site-uri de comparaţie pentru a găsi alternative mai ieftine, 34% cumpără în vrac pentru a economisi, iar 32% preferă “mărcile proprii” ale retailerilor pentru a face economii.
Din punct de vedere demografic, Generaţia X este “cea mai îngrijorată” (47%) şi a luat măsuri în ceea ce priveşte cheltuielile neesenţiale, în timp ce Generaţia “Baby Boomers” este îngrijorată “într-o oarecare măsură” (33%) şi ia măsuri, iar Generaţia “Millennials” se declară “îngrijorată”, dar nu îşi schimbă comportamentul.
Potrivit cercetării, în următoarele şase luni, consumatorii intenţionează să-şi reducă valoarea cheltuielilor pentru toate categoriile analizate, cea mai mare scădere fiind prognozată pentru produsele de lux/premium sau produse de designer (53%), călătorii (43%) şi îmbrăcăminte şi încălţăminte (41%).
În schimb, alimentele vor scădea cel mai puţin, cu 24%.
Mai mult de jumătate dintre cei chestionaţi (56%) au afirmat că majorarea preţurilor este cea mai frecventă problemă atunci când fac cumpărături în magazinul fizic, dar în aceeaşi măsură sunt îngrijoraţi de lipsa produselor din stoc (42%) şi de disconfortul de a sta la cozi mai lungi (39%).
În ceea ce priveşte cumpărăturile online, rezultatele studiului PwC relevă ca majorarea preţurilor (48%), disponibilitatea produselor (24%) şi termenele de livrare mai lungi decât cele preconizate (24%) reprezintă principalele motive de îngrijorare raportate.
Ca modalitate de achiziţionare a produselor, cumpărăturile în magazinele fizice rămân, în mare parte staţionare, de la an la an, drept cel mai frecvent mijloc de consum (43%), în timp ce utilizarea smartphone-urilor (34%), a PC-urilor (23%) şi a tabletelor (15%) au scăzut marginal.
Sondajul Global Consumer Insights Survey au fost realizat pe un eşantion de 9.180 de consumatori din 25 de state, la nivel mondial.