Aproape toți românii spun că preferă să petreacă sărbătorile de iarnă în familie, arată un sondaj efectuat de holdingul austriac de cercetare 4Service în România.
Conform sondajului, 86% dintre români preferă să-și petreacă Crăciunul în cadrul familiei. În același timp, 5% dintre respondenți aleg să își petreacă sărbătorile alături de prieteni și cunoștințe. O altă categorie de 5% optează să își sărbătorească Crăciunul exclusiv alături de partenerul sau partenera de viață, în special tinerii cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani (10%). De asemenea, 4% dintre participanți au indicat că își vor petrece Crăciunul singuri, în această situație aflându-se într-o proporție mai mare vârstnicii de peste 65 de ani (21%).
Sondajul mai arată că 23% dintre participanți trăiesc din plin spiritul sărbătorilor, cu o prevalență semnificativ mai mare în rândul persoanelor mature, cu vârste cuprinse între 45 și 54 de ani (35%). Majoritatea respondenților (56%) afirmă că simt într-o oarecare măsură atmosfera sărbătorilor în această perioadă, în timp ce 21% dintre români susțin că nu resimt deloc această perioadă festivă.
Întrebați despre aspectele care influențează în principal starea lor de spirit în perioada sărbătorilor de iarnă, 53% dintre români au indicat că instalarea și decorarea bradului tradițional de Crăciun reprezintă cel mai important element în această perioadă. Un alt factor semnificativ pentru atmosfera sărbătorilor este modul în care sunt decorate străzile orașului, acest aspect fiind menționat de 43% dintre respondenți. De asemenea, pentru 38% dintre participanți, ninsoarea și prezența zăpezii au o importanță esențială în crearea unei atmosfere deosebite în aceste momente festive.
Bugetul mediu pentru cadourile de Crăciun din acest an este de 1000 de lei. 31% dintre respondenți planifică să cheltuiască până în 500 de lei, în timp ce 49% intenționează să aloce între 500 și 1000 de lei. Doar 18% vor investi între 1001 și 2000 de lei, cu predilecție pentru cei cu venituri peste medie în gospodărie. Doar 2% se orientează către cadouri mai scumpe de 2000 de lei.
Studiul a fost realizat de holdingul austriac de cercetare 4Service în România. Datele au fost colectate în perioada Noiembrie – Decembrie 2023 prin metoda CAWI. Studiul a fost aplicat pe un eșantion general de 384 de respondenți, reprezentativ statistic la nivel național, format din persoane active cu vârsta între 18-75 de ani din mediul urban, având un nivel de încredere de 95% și o eroare de eșantionare standard de +/- 5%.