Studiu: Ce fac angajații la serviciu atunci când nu lucrează efectiv? Smartphone-urile, o mare sursă de distragere a atenției pentru generațiile mai tinere

internet-laptop-google-calculator-birou-office-pexels pexels.com

De la momentul în care vă conectați la computerul de la serviciu până la ultima pauză de cafea înainte de sfârșitul zilei, există o mulțime de momente în care angajații nu lucrează din punct de vedere tehnic, arată o analiză publicată de Euronews. Cercetătorii au analizat momentele din timpul zilei în care angajații nu lucrează la birou. Înseamnă că sistemul nostru modern de muncă nu este atât de productiv pe cât credem?

De la momentul în care vă conectați la computerul de la serviciu până la ultima pauză de cafea înainte de sfârșitul zilei, există o mulțime de momente în care angajații nu lucrează din punct de vedere tehnic. Acesta este subiectul unei cercetări efectuate de Sophie Rauch de la ESCP Business School din Paris, care spune că a fost inspirată să aprofundeze acest subiect în parte de serialul TV “The Office”.

“Ceea ce m-a frapat la acest serial a fost faptul că mi s-a părut că descrie foarte bine munca de zi cu zi, într-un mod destul de satiric și amuzant, dar în același timp foarte precis. Și, de fapt, în serial, ceea ce este frapant este că ei petrec foarte puțin timp lucrând”, a declarat ea pentru Euronews Next.

Ea a întocmit o listă de 38 de activități pe care oamenii le fac la locul de muncă și care constituie “non-lucru” – orice acțiune care nu este direct utilă pentru companie sau pentru muncă.

Este similar conceptului sociologului suedez Roland Paulsen de “muncă goală”, care reprezintă activitățile private pe care oamenii le desfășoară la locul de muncă și care a făcut obiectul cărții sale din 2014 pe această temă.

Așadar, ce fac oamenii atunci când nu lucrează? Rauch i-a pus pe participanții la cercetare să înregistreze jurnale de bord ale muncii lor, inclusiv în primele zile ale pandemiei COVID-19. Subiecții erau, în cea mai mare parte, angajați de birou din Paris.

Lista ei de activități “non-profesionale” include pauze naturale de cafea în timpul zilei, recompense pentru îndeplinirea unei sarcini și chiar bârfe cu colegii după o întâlnire.

Ea spune că mulți dintre participanți au fost surprinși de cât de mult “non-lucru” făceau, dar că, în ciuda tabuului din jurul acestui subiect, poate fi vorba doar de ritualuri care îți marchează ziua de lucru sau chiar de activități care te ajută tangențial la locul de muncă.

“Există non-lucru care este foarte util la locul de muncă. De exemplu, atunci când suntem într-o pauză de țigară cu colegii sau când discutăm despre subiecte mari care privesc viața de birou, producem sensuri despre organizația noastră, construim relații și se poate dovedi util”, a spus ea.

“Putem avea chiar acces la informații care sunt apoi foarte utile la locul de muncă”, a adăugat ea.

Deși procrastinarea online este una dintre activitățile studiate de ea și unul dintre aspectele muncii în gol, nu este neapărat cea dominantă.

“Mi se pare că prin procrastinare înțelegem un act deliberat, faptul de a tergiversa și de a trage de timp. Dar, uneori, acest lucru se întâmplă indiferent dacă participanții își dau seama sau nu. Ei se trezesc prinși în altceva”, a spus Rauch.

“Pentru mine, este, de asemenea, o manifestare naturală a fluxului și refluxului de concentrare pe care îl putem avea în timpul unei zile de lucru și, prin urmare, nu este neapărat intenționată”.

Un sondaj realizat în 2018 de platforma de învățare online Udemy a constatat că principalele surse de distragere a atenției la locul de muncă sunt colegii de muncă vorbăreți, zgomotele de la birou, sentimentul de copleșire din cauza muncii și social media.

“Cyberloafing-ul”, sau utilizarea internetului pentru a pierde timpul în loc să lucreze, rămâne totuși o preocupare organizațională din ce în ce mai mare pentru lucrătorii de birou din ziua de azi, smartphone-urile fiind o mare sursă de distragere a atenției pentru generațiile mai tinere.

Mai mult de o treime dintre lucrătorii din generația millennials și generația Z au declarat că petrec două ore sau mai mult verificându-și telefoanele în timpul zilei, potrivit sondajului.

De ce își petrec oamenii timpul fără să muncească?

Un aspect al acestei perioade de non-lucru – care poate ocupa ore întregi din zi – include momentele în care oamenii nu au suficient de lucru de făcut sau sarcinile nu sunt suficient de interesante.

Uneori, angajaților li se acordă, de asemenea, prea mult timp pentru a îndeplini o anumită sarcină.

Roland Paulsen, profesor asociat în domeniul studiilor organizaționale la Universitatea Lund din Suedia, și-a concentrat cercetările din 2010 asupra oamenilor din medii extreme, unde uneori jumătate din zi constă în muncă în gol.

“Poate fi foarte plictisitor dacă petreci mult timp fără să lucrezi în timp ce ești la serviciu. Așa că întrebarea este ce faci cu tot acel timp?”, a declarat el pentru Euronews Next.

“Bore-out” este un concept care a fost dezvoltat de consultanți în management din Elveția în cartea lor din 2007, Diagnose Boreout. Acesta apare atunci când oamenii găsesc o lipsă de sens și de motivație în munca lor.

 

pexels.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *