Constructorii auto din Germania au anunțat în ultimii ani planuri îndrăznețe pentru a trece la mașini electrice și a contesta dominația Tesla. În schimb, nu fac decât să rămână și mai mult în urmă, scrie Bloomberg.
Tesla a livrat aproape 890.000 de mașini în prima jumătate a acestui an, mai multe vehicule electrice decât Volkswagen AG, BMW AG, Mercedes-Benz Group AG și Porsche AG la un loc.
Germanii se luptă pe măsură ce problemele de software întârzie modelele cheie și contribuie la scăderea vânzărilor în China, cea mai mare piață a lor, unde Tesla și campionul local BYD Co. au luat-o înainte. Producătorii germani de electrice sunt pe locul doi chiar și pe piața lor de origine, unde Tesla rămâne marca de top a vehiculelor electrice.
În timp ce Tesla face presiuni pentru a obține un volum mai mare de vânzări cu reduceri agresive de prețuri, aceasta crește presiunea asupra producătorilor tradiționali care se luptă să țină pasul. Vânzările de vehicule electrice ale Tesla au crescut cu 30 de puncte procentuale mai mult decât cele ale VW în cele trei luni care s-au încheiat în iunie, mărindu-și avansul.
În timp ce germanii sunt implicați în discuții dificile cu sindicatele cu privire la retehnologizarea unităților lor de producție din epoca combustiei, Tesla intenționează să își extindă fabrica din Germania și se pregătește să construiască o nouă fabrică în Mexic.
„Tesla este în continuare cu mult înaintea constructorilor germani de automobile pe toate piețele importante”, a declarat Matthias Schmidt, un analist auto stabilit în apropiere de Hamburg. „Sunt presați să crească volumele pentru a atinge genul de economii de scară necesare pentru a face ca vehiculele electrice să fie profitabile.”
Constructorii germani de automobile au prosperat în trecut pentru că au perfecționat producția de vehicule care funcționează pe benzină și motorină, sute de producători locali de piese de înaltă calitate furnizându-le cutii de viteze, injectoare de combustibil și arbori cotiți. Acum, că bateria preia controlul, avantajul lor s-a evaporat.
În cea mai mare economie a Europei, presiunile inflaționiste, lipsa de forță de muncă calificată și prețurile ridicate la energie se adaugă la provocările structurale pe care le ridică trecerea la vehiculele electrice. Potrivit unui sondaj publicat luna aceasta de Institutul Ifo din München, cu sediul la Munchen, așteptările constructorilor germani de automobile sunt la cel mai scăzut nivel de la criza financiară din 2008.
Cea mai mare amenințare pentru germani este poziția lor slăbită în China. VW, BMW și Mercedes au dominat timp de decenii vânzările de autovehicule cu combustie pe cea mai mare piață auto din lume, dar în ultima vreme au rămas în urma mărcilor chinezești, care au fost mai bune în a produce EV-uri accesibile, cu tehnologie și software adaptate la gusturile locale. Mercedes a redus prețurile în China pentru sedanul său electric de vârf, EQS, la sfârșitul anului trecut, după vânzări dezamăgitoare.
VW, în special, a fost sub presiune, BYD depășind compania în China în primul trimestru. Vânzările de vehicule electrice ale producătorului german în China au scăzut în primul semestru, pe o piață care a crescut cu 20%.
Se așteaptă ca vehiculele electrice să reprezinte 90% din piața chineză până în 2030, ceea ce sporește urgența pentru germani de a accelera ofertele de vehicule electrice mai competitive. Cel mai mare producător auto european l-a înlocuit luna trecută pe directorul general al Audi, în parte pentru că vrea să oprească declinul mărcii în această țară.
Actualii lideri EV din China „își vor accentua controlul asupra pieței”, au declarat analiștii de la HSBC într-un raport din această lună. „Cu excepția Tesla, credem că toate acestea vor fi mărci de EV din China”.
Nu totul este pierdut. Elon Musk a lăsat deschisă o fereastră de oportunitate pentru operatorii tradiționali care caută să recupereze decalajul, după ce a lansat ultimul său vehicul nou pentru pasageri – Model Y – în 2020. Tesla nu a reproiectat Modelul 3 de când a intrat în producție, în urmă cu șase ani, deși se lucrează la o reîmprospătare.
Între timp, BYD se îndepărtează de piața americană din cauza barierelor comerciale, iar mai multe startup-uri chinezești mai mici din domeniul EV ar putea să nu supraviețuiască războiului prețurilor din industrie.
Companiile germane generează în continuare profituri sănătoase vânzând modele cu motoare cu combustie, inclusiv în China. Mercedes și BMW nu urmăresc Tesla în afara segmentelor de preț premium și încă își dublează vânzările de EV, de la an la an. Planurile germanilor de a introduce platforme axate pe EV la mijlocul deceniului pentru a reduce costul mașinilor lor electrice și pentru a le dota cu noi tehnologii ar putea modifica dinamica.
VW pregătește un EV compact cu un preț mai mic de 25.000 de euro – o mașină a oamenilor pentru era electrică – care va fi produsă peste câțiva ani. Cel mai mare producător auto din Europa și-a majorat recent planul de cheltuieli pe cinci ani la 180 de miliarde de euro, mai mult de două treimi dintre acestea fiind destinate software-ului și vehiculelor electrice. Sedanul său ID.7, care va ajunge în showroom-uri la sfârșitul acestui an, este dotat cu un ecran de realitate augmentată care transmite informații în câmpul vizual al șoferului.
Mercedes va introduce anul viitor în SUA o versiune electrică a sedanului său compact CLA pentru a concura mai bine cu Model 3 de la Tesla, potrivit unui raport al Automotive News. De asemenea, va electrifica și iconicului G-Wagon.
BMW pariază că sistemul său de bază „Neue Klasse”, care va sosi în jurul anului 2025, va contribui la accelerarea vânzărilor. Producătorul își propune să reducă la jumătate costurile bateriilor și să crească autonomia și viteza de încărcare cu 30% față de modelele actuale.
„Platformele EV de nouă generație ale germanilor ar putea schimba lucrurile”, a declarat Michael Dean, analist la Bloomberg Intelligence. „Atunci veți vedea un mare impuls din partea lor, inclusiv în China”.