(Advertorial) Impactul literației digitale în educație și pe piața muncii

copil, tableta, digital Sursa foto: Pixabay

Literația digitală în țara noastră este încă o provocare. Conform unui raport al Eurostat, doar 56% dintre tinerii cu vârste între 16 și 24 de ani din România au competențe digitale de bază sau peste medie. Nici la alte grupe de vârstă nu stăm mai bine, 43% dintre românii cu vârste între 16 și 74 de ani nu au competențe digitale de bază.

Aceste statistici ne plasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește literația digitală. Dincolo de clasamente, însă, e important să înțelegem de ce este importantă literația digitală și cum ne poate ajuta ea pe tot parcursul vieții: în anii pe care îi petrecem la școală și mai apoi, când intrăm pe piața muncii.

Dar să începem cu lucrurile de bază:

Ce este literația digitală?

Literația digitală este abilitatea de a de a găsi, evalua, crea și comunica informație pe platforme digitale. Cu alte cuvinte, termenul nu se referă doar la capacitatea de a utiliza un computer sau un device similar.

Dimpotrivă, literația digitală are și o componentă de gândire critică și evaluare. La fel ca orice altă abilitate, ea se poate învăța și dezvolta. Spre exemplu, pe platforma Brio, elevii din toate ciclurile școlare au acces la teste standardizate, care le evaluează competențele la materii cheie într-un mediu digital.

De ce teste standardizate? Pentru că acest tip de teste se bazează pe psihometrie (o ramură a științei care se ocupa de principii de măsurare), astfel că rezultatele lor sunt 100% obiective și le pot oferi elevilor, profesorilor și părinților lor niște evaluări complete. Testele și materialele de pe brio.ro sunt create astfel încât să crească performanța elevilor în educație, dar și să-i pregătească pentru intrarea pe piața muncii.

Iată de ce ambele aspecte sunt importante:

Importanța literației digitale în educație

Literația digitală este abilitatea care se compune din numeroase alte trăsături importante în educație. Spre exemplu, gândirea critică – capacitatea de a evalua informația și argumentele, de a identifica modele, de a-ți însuși cunoștinte și de a le aplica în lumea reală este o trăsătură fundamentală care se poate dezvolta prin literație digitală.

De asemenea, abilitatea de a comunica eficient printr-o varietate largă de canale și cea de a colabora cu colegii, de a construi legături inter-personale sunt alte două trăsături ce se pot dezvolta astfel. Nu în ultimul rând, literația digitală stimulează creativitatea și originalitatea.

Toate acestea îi ajută pe elevi să exceleze pe băncile școlii. Discutăm adesea despre rezultatele deficitare la teste standardizate (cum sunt testele Pisa), însă rareori ajungem la rădăcina problemei: lipsa literației digitale face imposibilă o educație de calitate, care să pregătească elevii pentru performanță pe piața muncii.

Importanța literației digitale pentru integrarea pe piața muncii

Ce se întâmplă după ce terminăm școala și trebuie să ne integrăm și să performăm pe piața muncii? Ei bine, tot literația digitală ne vine în ajutor. Conform unui studiu recent, elevilor cu abilități digitale reduse le este greu să discearnă care informații sunt veridice și de încredere și pe care trebuie să le ignore.

Acest lucru îi împiedică să performeze atât în școală, cât și la locul de muncă. Însă aceste lacune se văd chiar înainte de primul job: candidații cu abilități digitale avansate pot crea CV-uri în diferite formate, care să îi ajute să iasă în evidență în fața comeptitiei.

Mai mult, la fel ca în scoală, la locul de muncă literația digitală este vitală pentru colaborare și pentru crearea de echipe puternice și integrarea în ele. Majoritatea liderilor consideră că aptitudinile digitale determină succesul unui angajat sau al unei echipe.

Acest lucru nu este deloc surprinzător: un angajat cu competențe digitale avansate este adesea mai sigur pe el și mai capabil să facă față presiunilor de tip social sau informațional de la locul de muncă. În timp, toate acestea se traduc într-o performanță sporită și în oportunitatea de a deveni lider în orice domeniu.

Viitorul este digital

Desigur, există numeroase companii care investesc anual în training-uri pentru angajați, iar majoritatea acestor training-uri vizează literația digitală sau familiarizarea cu noile tehnologii. Literația digitală nu este ceva ce poți învăța o singură dată — este o abilitate care se dezvoltă constant, de-a lungul întregii vieți.

Însă este foarte important de reținut că bazele ei se pun cât mai devreme. Indiferent de cât de mult evoluează tehnologia, elevii care au competențe digitale obținute timpuriu vor reuși să se adapteze la noile tehnologii mai ușor și vor avea rezultate mai bune atât în școală, cât și pe piața muncii.

Nu ești sigur care este nivelul de literație digitală al copilului tău? Se întâmplă frecvent – școala ne pregătește într-o măsură prea mică pentru integrarea pe piața muncii. Brio te poate ajuta! Prin teste standardizate, cu evaluare obiectivă și care acoperă 100% din materie, poți afla care este nivelul real de literație digitală al copilului tău și care sunt șansele lui de succes la examenele următoare. Află mai multe despre Brio și testează gratuit!

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *