Compania americană de închirieri auto Hertz a anunțat recent că vinde 20.000 de mașini electrice din flota sa și le înlocuiește cu vehicule pe benzină. Unul dintre motivele invocate a fost că șoferii de electrice sunt implicați mai des în accidente.
Directorul general al Hertz, Stephen Scherr, a precizat că și costurile de reparații ale unui vehicul electric sunt mult mai mari. Iar pasul înapoi al Hertz de la vânzările de vehicule electrice indică o problemă mai largă pentru industria vehiculelor electrice.
Cercetătorii de la LexisNexis Risk Solutions, care au analizat datele de asigurare, au descoperit că, în mod evident, șoferii de mașini de închiriat nu sunt singurii care au probleme în a păstra vehiculele electrice întregi, scrie CNN.
Afirmațiile lui Scherr au trezit interesul analiștilor de asigurări de la LexisNexis, care au descoperit că, atunci când proprietarii de vehicule trec de la mașinile pe benzină la cele electrice, aceștia tind să aibă mai multe accidente.
De asemenea, șoferii au tendința de a se accidenta ceva mai mult atunci când trec la vehicule pe benzină, dar creșterea este mai pronunțată în cazul vehiculelor electrice. Frecvența cererilor de despăgubire crește cu aproximativ 14,3%, în timp ce mărimea cererilor de despăgubire, sau suma care trebuie plătită, crește cu 14,5%, potrivit datelor.
Potrivit LexisNexis, creșterea numărului de incidente este cea mai mare în primul an sau cam așa ceva după ce șoferii achiziționează un nou vehicul electric, dar apoi scade, probabil pe măsură ce oamenii se obișnuiesc să conducă noul model. Aceștia au constatat că există mult mai puține probleme atunci când un șofer trece de la un vehicul alimentat cu benzină la un alt vehicul alimentat cu benzină.
În mare parte, un lucru legat de Tesla
În ambele cazuri – atât la Hertz, cât și la LexisNexis – “vehicule electrice” înseamnă în mare parte Tesla. Mașinile Tesla au reprezentat 80% din flota de vehicule electrice a Hertz. În rândul vehiculelor electrice private, Tesla reprezintă, de asemenea, majoritatea, având în vedere că acestea reprezintă majoritatea tuturor EV-urilor noi vândute în SUA.
Acest lucru sugerează că ar putea exista ceva la Tesla care îi face pe oameni să se accidenteze mai mult decât alte mașini. Dar cercetătorii LexisNexis au observat anterior tendințe similare în China, unde există mult mai multe vehicule electrice – inclusiv mai multe care nu sunt Tesla.
În cadrul cercetării sale, LexisNexis a analizat cererile de despăgubire de asigurare pentru vehiculele electrice noi care au înlocuit un vehicul pe benzină într-o gospodărie. Pe cât posibil, analiștii au încercat să echilibreze alte variabile, cum ar fi vârsta șoferului, venitul gospodăriei și nivelul de asigurare.
Accidentele sunt chiar mai frecvente în gospodăriile care au atât un model pe benzină, cât și unul electric, ceea ce indică faptul că trecerea regulată de la unul la altul exacerbează problemele. Iar faptul că frecvența accidentelor scade cu timpul sugerează, de asemenea, că lipsa de familiaritate are ceva de-a face cu aceasta, a declarat Xiaohui Lu, șeful departamentului de cercetare în domeniul vehiculelor electrice de la LexisNexis Risk Solutions,
Highway Loss Data Institute, o organizație cu sediul în SUA, finanțată de industria asigurărilor, nu a constatat rate mai mari de accidente pentru vehiculele Tesla sau pentru alte vehicule electrice, în general, pe baza cererilor de despăgubire generale de asigurare. Mașinile Tesla tind totuși să aibă costuri mai mari cu daunele, potrivit HLDI.
Ciudățeniile de conducere ale vehiculelor electrice
În multe privințe, există puține diferențe între conducerea unui vehicul cu combustie internă și un model electric precum Tesla. Există o pedală de frână, o pedală de accelerație și un volan. Dar există câteva diferențe esențiale între conducerea unei Tesla, precum și a altor modele electrice, și conducerea mașinilor pe benzină.
De exemplu, vehiculele Tesla nu au un buton “Start” pentru a porni și opri vehiculul. În schimb, odată ce șoferul se așează în vehicul, acesta pornește instantaneu și este gata de condus. Când șoferul coboară, vehiculul se oprește singur. Deoarece este un vehicul electric, ceea ce înseamnă că nu există niciun sunet sau vibrație a motorului, diferența dintre pornit și oprit poate fi uneori mai greu de perceput.
Poate cel mai important, în scopuri de asigurare, a spus Lu, Tesla sunt rapide. Datorită motoarelor electrice puternice, acestea pot accelera mult mai repede decât vehiculele pe benzină obișnuite.
De exemplu, un Tesla Model 3 Long Range, care nu este nici măcar o versiune deosebit de performantă, poate ajunge de la zero la 100 de mile pe oră în 4,1 secunde, potrivit Car and Driver. Prin comparație, BMW 330i are nevoie de mai mult de o secundă pentru a atinge această viteză. Tesla Model 3 Performance poate face acest lucru în 3,1 secunde, potrivit testelor efectuate de Car and Driver. Acest tip de rapiditate era, înainte de Tesla, asociat cu mașinile sport de înaltă performanță.
În domeniul asigurărilor, există o legătură stabilită de mult timp între puterea cailor putere și frecvența și valoarea despăgubirilor de asigurare. Mașinile rapide lovesc lucrurile mai des și le lovesc mai tare, ceea ce duce la mai multe – și mai grave – accidente. În plus, vehiculele electrice nu au sunetele obișnuite ale motorului care însoțesc accelerarea rapidă și vitezele mari, astfel încât este posibil ca șoferii să fie mai puțin conștienți de viteza cu care merg.
Pe lângă viteza suplimentară, vehiculele electrice sunt, de asemenea, mai grele decât cele pe benzină din cauza pachetelor de baterii mari și dense. Acest lucru duce, de asemenea, la mai multe daune la vehiculele pe care le lovește EV-ul, ceea ce duce la cereri de despăgubire mai mari la asigurări.
Vitezele mari nici măcar nu sunt neapărat problema, a spus Lu. Controlul vitezei este deosebit de important în mediile cu viteză redusă, cum ar fi parcările, cu alte mașini și stâlpi de beton în jur. În cazul mașinilor cu motor pe benzină, pornirea de la oprire necesită ca motorul să se tureze puțin înainte ca mașina să se pună în mișcare. Nu la fel se întâmplă cu vehiculele electrice, care răspund diferit la presiunea exercitată asupra pedalei.
“Majoritatea șoferilor sunt antrenați în conducerea vehiculelor [cu combustie internă] și aplică presiunea obișnuită pe pedala de conducere, dar comportamentul este foarte diferit, în special în zonele cu viteză redusă”, a declarat Lu.
Vehiculele electrice pot avea, de asemenea, așa-numita “conducere cu o singură pedală”, care încetinește rapid vehiculul atunci când șoferul ridică pedala de accelerație, în loc să îi permită pur și simplu să meargă fără a ține pedala apăsată. Obișnuirea cu utilizarea unei singure pedale atât pentru pornire, cât și pentru oprire poate duce la confuzie în situații de urgență, când este necesară o apăsare rapidă pe pedala de frână reală.
Majoritatea șoferilor se simt probabil confortabil la volanul noilor vehicule electrice cu mai puțin de trei ani de experiență, a declarat Lu. Dar datele cercetării indică faptul că această încredere poate fi deplasată.