Analiză din presa greacă: PPC schimbă liga

enel x nimet, centrala fotovoltaica Sursa foto: Enel X

În urmă cu niște ani, până la primul Memorandum de salvare financiară, Grecia avea o prezență semnificativă în Balcani prin companii importante, în principal bănci. Era epoca așa-numiților „campioni naționali”. Aceste companii făceau profituri semnificative și creșteau influența Greciei în țările în cauză. A urmat falimentul țării și diminuarea forțată de către companiile grecești a majorității filialelor lor din străinătate. Treptat, una după alta s-au retras din Balcani, scrie Oikonomikos Tachydromos.

Ani mai târziu, Grecia pare să revină pe piața balcanică și mai ales cu o companie pe care cu greu s-ar fi pariat că s-ar putea situa în fruntea acestei reveniri. Cine s-ar fi așteptat ca PPC, compania publică de electricitate care era aproape în faliment în urmă cu patru ani, să aibă posibilitatea, după ce s-a ridicat din nou pe propriile picioare și și-a redus împrumuturile la aproape jumătate, să susțină economia greacă în timpul crizei energetice și, de asemenea, să facă o achiziție de peste un miliard de euro. Pentru a vedea și mai bine diferența, gigantul italian ENEL, a cărui filială în România a fost achiziționată de PPC, a fost atât de greu pus la încercare în timpul crizei încât, pentru a-și reduce datoria uriașă de peste 80 de miliarde de euro, este nevoit să vândă o mare parte din participațiile sale din cele 30 de țări în care își desfășoară activitatea. Printre ele cea din România. Compania elenă PPC are bani să se extindă, iar gigantul ENEL vinde pentru a se salva. Cu alte cuvinte, compania italiană face ceea ce giganții energetici precum compania franceză EDF și compania germană Uniper au fost obligate să facă mai înainte. Tot acest demers este, în sine, o realizare unică.

PPC a cumpărat „o altă jumătate de PPC” în România. Privind cifrele companiei românești, se poate observa că cifrele PPC cresc acum cu 50%. De la cei șapte milioane de clienți pe care PPC îi are în prezent, ajunge la zece milioane, întrucât se adaugă și cei 3,2 milioane de clienți ai filialei românești a Enel. De la 240.000 km, rețeaua sa de distribuție crește la 340.000 km (o creștere de 50%), în timp ce în privința surselor regenerabile puterea sa se dublează, întrucât la obiectivul de a ajunge la 5 GW în decurs de cinci ani se adaugă acum încă 6 GW în diferite stadii de maturitate.

În esență, PPC schimbă liga. Investește într-o piață, cea mai importantă din Balcani, cu 35 de milioane de locuitori (sic! n.trad.), care se află în centrul interesului investițional al întregii lumi occidentale.

De asemenea, are acces la un coridor energetic strategic care este conectat printr-un cablu dublu de transport al energiei, un coridor care începe în Grecia, trece prin Bulgaria și se termină în România.

Conducerea PPC, cu directorul executiv Georgios Stassis, își asumă un risc calculat proporțional, achiziționând active importante pe o piață mare, care este reglementată de standarde europene. Totodată, achiziția aduce mai multă energie „verde” în producția PPC, datorită parcurilor fotovoltaice și eoliene cu o valoare ridicată pe care italienii le-au dezvoltat în România și care trec acum în mâinile grecilor.

Unii vor „cumpăra” din dezbaterea publică poveștile despre ”golden boys”. Vânzătorii de indignare își vor face treaba. Însă această achiziție produce deja rezultate, iar principalul beneficiar al acestora va fi contribuabilul grec…

Sursa foto: Enel X

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *