În urmă cu niște ani, până la primul Memorandum de salvare financiară, Grecia avea o prezență semnificativă în Balcani prin companii importante, în principal bănci. Era epoca așa-numiților „campioni naționali”. Aceste companii făceau profituri semnificative și creșteau influența Greciei în țările în cauză. A urmat falimentul țării și diminuarea forțată de către companiile grecești a majorității filialelor lor din străinătate. Treptat, una după alta s-au retras din Balcani, scrie Oikonomikos Tachydromos.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Ani mai târziu, Grecia pare să revină pe piața balcanică și mai ales cu o companie pe care cu greu s-ar fi pariat că s-ar putea situa în fruntea acestei reveniri. Cine s-ar fi așteptat ca PPC, compania publică de electricitate care era aproape în faliment în urmă cu patru ani, să aibă posibilitatea, după ce s-a ridicat din nou pe propriile picioare și și-a redus împrumuturile la aproape jumătate, să susțină economia greacă în timpul crizei energetice și, de asemenea, să facă o achiziție de peste un miliard de euro. Pentru a vedea și mai bine diferența, gigantul italian ENEL, a cărui filială în România a fost achiziționată de PPC, a fost atât de greu pus la încercare în timpul crizei încât, pentru a-și reduce datoria uriașă de peste 80 de miliarde de euro, este nevoit să vândă o mare parte din participațiile sale din cele 30 de țări în care își desfășoară activitatea. Printre ele cea din România. Compania elenă PPC are bani să se extindă, iar gigantul ENEL vinde pentru a se salva. Cu alte cuvinte, compania italiană face ceea ce giganții energetici precum compania franceză EDF și compania germană Uniper au fost obligate să facă mai înainte. Tot acest demers este, în sine, o realizare unică.

PPC a cumpărat „o altă jumătate de PPC” în România. Privind cifrele companiei românești, se poate observa că cifrele PPC cresc acum cu 50%. De la cei șapte milioane de clienți pe care PPC îi are în prezent, ajunge la zece milioane, întrucât se adaugă și cei 3,2 milioane de clienți ai filialei românești a Enel. De la 240.000 km, rețeaua sa de distribuție crește la 340.000 km (o creștere de 50%), în timp ce în privința surselor regenerabile puterea sa se dublează, întrucât la obiectivul de a ajunge la 5 GW în decurs de cinci ani se adaugă acum încă 6 GW în diferite stadii de maturitate.

Analize Economedia

om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie

În esență, PPC schimbă liga. Investește într-o piață, cea mai importantă din Balcani, cu 35 de milioane de locuitori (sic! n.trad.), care se află în centrul interesului investițional al întregii lumi occidentale.

De asemenea, are acces la un coridor energetic strategic care este conectat printr-un cablu dublu de transport al energiei, un coridor care începe în Grecia, trece prin Bulgaria și se termină în România.

Conducerea PPC, cu directorul executiv Georgios Stassis, își asumă un risc calculat proporțional, achiziționând active importante pe o piață mare, care este reglementată de standarde europene. Totodată, achiziția aduce mai multă energie „verde” în producția PPC, datorită parcurilor fotovoltaice și eoliene cu o valoare ridicată pe care italienii le-au dezvoltat în România și care trec acum în mâinile grecilor.

Unii vor „cumpăra” din dezbaterea publică poveștile despre ”golden boys”. Vânzătorii de indignare își vor face treaba. Însă această achiziție produce deja rezultate, iar principalul beneficiar al acestora va fi contribuabilul grec…