ANALIZĂ Țările din Europa Centrală și de Est, noua destinație pentru producătorii de vehicule electrice

masini electrice Sursa foto: Lektri.co

UE vrea să elimine treptat, până în 2035, vânzarea de automobile care utilizează combustibili fosili, ca parte a planului său de reducere la minimum a emisiilor de carbon. Europa emergentă va juca un rol important în fabricarea vehiculelor electrice care le vor succeda, scrie publicația Emerging Europe.

Gigantul coreean Hyundai a anunțat săptămâna aceasta începerea producției noului său Kona Electric la uzina sa din Cehia.

În următoarele 12 luni, Hyundai intenționează să fabrice peste 20.000 de Kona Electric la uzina din Nošovice, în estul țării, în apropiere de granița Cehiei cu Polonia.

Celulele de baterii pentru noul model sunt fabricate la uzina LG Energy Solution din Wrocław, Polonia.

„Hyundai consideră Europa ca fiind o piață de bază”, a declarat Michael Cole, președinte și CEO al Hyundai Motor Europe. „Acesta este motivul pentru care producem mai mult de 70% din modelele noastre – proiectate cu gândul la clienții europeni – în Europa. Ca răspuns la cererea tot mai mare pentru vehiculele noastre electrice din regiune și cu accent pe reducerea termenelor de livrare, producerea unuia dintre cele mai importante automobile electrice ale noastre în Europa subliniază importanța pieței europene pentru Hyundai.”

Europa Centrală și de Est, o locație excelentă pentru producția de vehicule electrice

Pe lângă faptul că marchează încă un angajament major al unei firme coreene față de Europa Centrală și de Est, anunțul Hyundai consolidează poziția regiunii ca locație cheie pentru producția de vehicule electrice.

Škoda, cel mai mare exportator din Cehia, a vândut peste 53.000 de vehicule electrice în 2022, toate produse la uzina sa din Mladá Boleslav. Trei noi modele electrice urmează să iasă de pe linia de producție până în 2026, urmând să apară și altele. Anul trecut, firma a început să producă baterii pentru vehicule electrice și hibride pentru toate mărcile din grupul Volkswagen, tot la Mladá Boleslav.

Până la sfârșitul lunii aprilie, a produs peste o jumătate de milion de sisteme de baterii.

În decembrie 2022, Mercedes-Benz a anunțat că va investi 1,3 miliarde de euro în construirea unei noi fabrici în Jawor, Polonia. Aceasta va fi prima fabrică a companiei care va produce exclusiv camionete electrice. De asemenea, compania va începe să producă motoare electrice în România, unde a investit aproximativ 550 de milioane de euro într-o fabrică la Sebeș.

„Decizia pentru Jawor, în Polonia, este o altă piatră de hotar pe drumul către electromobilitate. Nu ne repoziționăm doar produsele, ci și ne pregătim pentru viitor întregul lanț valoric: de la achiziții la producție, la logistică și vânzări”, a declarat Mathias Geisen, șeful Mercedes-Benz Vans.

Mercedes-Benz produce deja motoare cu combustie și baterii în Jawor.

În vara anului trecut, Volvo a anunțat că va investi 1,2 miliarde de euro într-o nouă fabrică în Košice, Slovacia, care va produce, de asemenea, doar vehicule electrice. Aceasta va crea 3.300 de noi locuri de muncă. În luna noiembrie a anului trecut, compania slovacă InoBat a semnat o declarație de intenție cu guvernul Serbiei pentru a deschide o fabrică de baterii pentru VE în această țară.

Între timp, Ford a ales Craiova, România, ca locație a unei fabrici de automobile complet electrice, care va fi deschisă anul viitor, iar SUV-ul complet electric Porsche Cayenne al Volkswagen va fi produs în întregime la fabrica sa din Bratislava, Slovacia.

Europa emergentă este pregătită să joace un rol major în fabricarea vehiculelor electrice 

UE dorește să elimine treptat vânzările noi de automobile pe bază de combustibili fosili până în 2035, ca parte a planului său de reducere la minimum a emisiilor de carbon. Anul trecut, Cracovia a devenit primul oraș din Europa Centrală și de Est care a anunțat interzicerea autoturismelor diesel și pe benzină mai vechi, iar Varșovia a urmat exemplul o săptămână mai târziu. Ambele interdicții intră în vigoare în vara anului 2024.

După cum demonstrează anunțurile Hyundai, Mercedes, Volkswagen, Ford și Volvo din ultimele luni, pe măsură ce mașinile diesel și pe benzină sunt eliminate treptat, Europa emergentă este pregătită să joace un rol major în fabricarea vehiculelor electrice care le vor succeda.

Regiunea este deja un centru stabilit pentru producția de automobile. Slovacia este cel mai mare producător de automobile pe cap de locuitor din lume. În 2021, această țară de 5,4 milioane de locuitori a produs peste un milion de mașini. Din 2026, uzina Volvo din Košice ar putea adăuga încă 250.000 de mașini. Faimoasa industrie auto din Germania reprezintă cinci procente din produsul intern brut (PIB), dar industria auto din Slovacia reprezintă un procent uriaș de 13% din PIB-ul său. Automobilele reprezintă o treime din exporturile Slovaciei.

Polonia este un alt producător auto important, producând vehicule pentru Volkswagen, Opel, Fiat și Lancia. Potrivit Administrației americane pentru comerț internațional, industria auto din Polonia reprezintă “11,1% din valoarea totală a producției țării și este a doua după industria alimentară”. Între timp, în România, peste 180.000 de persoane lucrează direct în producția de autovehicule, ceea ce o situează pe locul patru în UE ca număr de angajați în industria auto.

În Ungaria, sectorul auto are aproximativ 170 000 de angajați, iar industria auto reprezintă aproximativ o treime din producția industrială a Ungariei și o cincime din exporturi.

Regiunea este încă în procesul de dezvoltare

Preponderența industriei auto în Europa Centrală înseamnă că noii investitori pot angaja lucrători care cunosc deja procesul de producție. Dar, pentru a păstra acest avantaj, regiunea va trebui să facă și mai mult pentru a adopta producția de vehicule electrice.

Majoritatea motoarelor produse în Slovacia, de exemplu, sunt încă modele tradiționale cu combustie. Motoarele electrice utilizate în EV-uri sunt mai simplu de construit și necesită mai puține piese și mai puțină muncă pentru asamblare. În cele din urmă, acest lucru înseamnă că vor fi necesari mai puțini lucrători pentru a menține același ritm de producție auto odată ce tranziția către producția de EV-uri va fi completă.

Dacia, un producător auto român deținut în prezent de grupul francez Renault, rămâne cea mai mare companie din România după venituri și cel mai mare exportator. Modelul său Jogger Hybrid 140, primul vehicul cu propulsie hibridă de la Dacia, a ieșit de pe linia de producție de la Mioveni, lângă Pitești, în ianuarie.

Cu toate acestea, deși Dacia Spring este unul dintre cele mai puțin costisitoare vehicule electrice de pe piața europeană, pentru a menține costurile cât mai scăzute, Dacia îl produce în China și nu în România.

La celălalt capăt al scalei, Rimac, din Croația, produce una dintre cele mai rapide – și mai scumpe – mașini electrice din lume.

Sursa foto: Lektri.co

Comentarii

  1. Păi da, ni le dă nouă… să ardem în ele…vestul renunță la electrice, au văzut că e țeapă…le luăm noi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *