Drumul de legătură dintre Oradea și stațiunea Băile Felix (centura Sânmartin) primește o finanțare europeană de 159 milioane lei, reprezentând 85% din valoarea totală a proiectului – 220 de milioane lei. Consiliul Județean Bihor care a preluat de la CNAIR proiectul șoselei de 5,7 kilometri a semnat acordul de finanțare prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM), conform unui anunț al Companiei de Drumuri.
CJ Bihor și constructorul Erbașu au semnat contractul de proiectare și execuție pentru Drumul de Legătură în iunie 2022 cu promisiunea finalizării lucrărilor în decembrie 2023, termenul limită din POIM. În mai, 2023, Instanța Supremă a respins plângerile unor proprietari de pe traseu care au cerut suspendarea lucrărilor.
„COMPANIA NAȚIONALA DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A. in parteneriat cu Judetul Bihor, in calitate de Beneficiar al finantarii, și MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCURII, în calitate de ORGANISM INTERMEDIAR pentru TRANSPORT, au convenit in data de 02.10.2023, incheierea Contractului de Finantare nr.259/02.10.2023 pentru proiectul „Drum de legatura intre municipiul Oradea si comuna Sanmartin””, in vederea acordării finantarii nerambursabile alocată prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 1- Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil si eficient OS 2.2 Apel de proiecte pentru DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII RUTIERE – proiecte noi de investitii, Operațiunea- Cresterea accesibilitatii zonelor cu o conectivitate redusa la infrastructura rutiera a TEN-T. Valoarea totală a proiectului este de 220.245.057,20 lei și va fi finantat prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contributia Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regionala – 159.248.768,75 lei, 15% contributia proprie – 28.102.723,89 lei, diferenta pana la valoarea totala a proiectului reprezentand cheltuieli neeligibile inclusiv TVA. Durata proiectului: 31 luni, respectiv intre data de 01.06.2021 si 31.12.2023 la care se adauga, daca este cazul, si perioada de desfasurare a activitatilor proiectului inainte de semnarea Contractului de Finantare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor”, arată un comunicat CNAIR.
Președintele CJ Bihor spunea în vară că lucrările s-ar putea termina până la sfârșitul anului: „Cu toate întârzierile pe care le avem la lucrările de la centura Sânmartin, din cauza litigiilor pe care le-am avut cu unii proprietari, ne propunem să terminăm lucrările până la sfârșitul acestui an”, dar cel mai probabil inaugurarea va fi în primăvara 2024.
Șoseaua va avea o lungime de 5,7 kilometri, la care se adaugă bretelele rutiere de legătură de peste 2 kilometri. Lățimea drumului va fi de 10 metri, cu două benzi de circulație, câte una pe sens. De-a lungul acestuia este prevăzută o pistă de biciclete cu o lățime de 3 metri. Traseul va porni din strada Iancu de Hunedoara din Oradea și va ocoli atât localitatea Sânmartin, cât și stațiunile Băile 1 Mai și Băile Felix. Sunt prevăzute 3 poduri, 2 pasaje supraterane, un viaduct și trei intersecții giratorii. Primul pasaj peste Centura municipiului Oradea va avea o lungime de 430 de metri iar al doilea, de 800 de metri va supratraversa calea ferată Vascău – Oradea. Suplimentar, pentru a asigura conectarea dintre DN76 și noua șosea de centură, este prevăzut și un drum de legătură de aproximativ 900 de metri lungime, în dreptul girației de la intrarea în localitatea Sânmartin, în cartierul numit popular „Cartierul ANL”. Conform ofertei depuse, valoarea proiectului este de 148.940.166,91 lei fără TVA. Durata de realizare a centurii este de 17 luni, din care 3 luni proiectare și 14 luni execuție. Finanțarea va fi asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020.
În Stațiunea Băile Felix se poate ajunge pe mai multe rute: pe DN 79 Arad – Oradea, pe Autostrada A1 până la Deva și apoi DN 76 Deva – Oradea sau pe DN 1 și DN 76 dinspre Cluj-Napoca.
În Nota de Fundamentare, Ministerul Transporturilor arată că legătura Oradea – Băile Felix este deja foarte aglomerată, cu peste 32.000 de mii de autovehicule pe zi în aria periurbană a municipiului Oradea, un flux major de circulație fiind legătura pe DN 76. „Ȋn prezent, spre municipiul Oradea converg o serie de drumuri naţionale: DN 1; DN 19; DN 76; DN 79, care generează un trafic intens atât de tranzit cât şi local. Efectele creşterii traficului au devenit vizibile pe arterele principale şi de tranzit din interiorul municipiului Oradea, prin creşterea timpilor de deplasare, ambuteiaje, disconfortul participanţilor la trafic şi al locuitorilor, creşterea poluării fonice şi a emisiei de noxe în zona locuită a municipiului, creşterea cheltuielilor de întreţinere a arterelor de circulaţie. Ȋn cadrul studiului de trafic realizat, s-a concluzionat că la nivelul anului 2021, în aria periurbană a municipiului Oradea, media zilnică anuală MZA este estimată la 32.422 vehicule fizice, iar pentru anul de perspectivă 2036, se estimează că media zilnică anuală MZA va înregistra o creştere a traficului de aproximativ 58.475 vehicule fizice. Un aport major al traficului îl reprezintă fluxurile generate pe DN 76 între Băile Felix – comuna Sânmartin – municipiul Oradea, fiind necesară pe acest tronson realizarea unei alternative de circulaţie la actualul traseu al DN 76”, arată proiectul de Hotărâre de Guvern pentru Drumul de Legătură Oradea – Băile Felix.