Anul trecut, aproximativ 20.400 de persoane au fost ucise în accidente rutiere în Uniunea Europeană (UE), reprezentând o scădere de 1% faţă de anul precedent, cu o rată a mortalităţii de 46 de decese la un milion de locuitori, arată datele finale publicate joi de Comisia Europeană, citate de Agerpres. Bulgaria şi Romania – în pofida îmbunătăţirilor – au avut cele mai ridicate rate – 82 şi, respectiv, 81 de decese la un milion de locuitori.
Deşi tendinţa pe termen lung arată în 2023 o reducere de 10% comparativ cu 2019, actualul ritm de scădere este sub obiectivul UE de reducere cu 50% a deceselor cauzate de accidente rutiere şi, pentru prima dată, şi a vătămărilor grave, până în 2030, ceea ce ar necesita un declin anual de 4,5%.
Progresele continuă să fie inegale între statele membre UE, Cehia, Cipru, Polonia, România şi Finlanda înregistrând cele mai scăzute cifre de când s-a început publicarea datelor. Polonia a raportat un declin de 35% al numărului deceselor cauzate de accidente rutiere între 2019 şi 2023, în timp ce Irlanda a înregistrat un avans de 32%.
Clasamentul general nu s-a modificat semnificativ în 2023: cele mai sigure drumuri sunt în Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) şi Danemarca (27/milion), în timp ce Bulgaria şi Romania – în pofida îmbunătăţirilor – au avut cele mai ridicate rate – 82 şi, respectiv, 81 de decese la un milion de locuitori.
În prezent, în fiecare săptămână aproximativ 400 de persoane mor în accidente rutiere pe drumurile europene. Planurile UE de siguranţă rutieră vizează atingerea obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere până în 2050.