15 proiecte de infrastructură rutieră au avut în 2022 licitații sau contracte anulate, pentru unele dintre acestea rezilierea fiind singura variantă pentru deblocarea/reluarea proiectării sau a execuției. Evident, ratarea acestor proiecte în 2022 nu s-a regăsit în rezultatele anunțate pentru anul trecut și nici informațiile despre motivele deciziilor sau măsurile pentru remedierea problemelor. Dincolo de rezilierile necesare pentru contractele cu Tirrena Scavi (Lotul 1 Drum Expres Craiova – Pitești, Pasaj Cernica pe DNCB și Centura Timișoara Sud) sau din vina proiectanților pentru A13 Brașov – Bacău și Drum Expres Pitești – Mioveni, Compania de Drumuri a ratat în 2022 proiectul Autostrăzii Sudului, Craiova (Filiași) – Lugoj, legătura Uzinei Ford la Drumul Expres Craiova – Pitești sau modernizarea DN 71 Bâldana – Târgoviște – Sinaia. De asemenea trei loturi de pe Autostrada Transilvania cu o lungime totală de 96 km au intrat în 2023 fără contracte semnate, cu largul concurs al CNAIR. Pe de altă parte, pentru Autostrada A1 Lugoj – Deva, a reușit într-o procedură accelerată să reia licitația ratată cu MAPA (Turcia) și să atribuie contractul finanțat din PNRR constructorului român UMB.
„Autostrada Sudului” Craiova (Filiași) – Lugoj
Proiectul Autostrăzii Sudului Craiova – Lugoj ilustrează poate cel mai bine cum arată o decizie eronată a CNAIR. În martie 2022, procedura a fost anulată (ilegal după cum a decis CNSC), dar la aproape un an de la lansarea licitației niciunul dintre cele patru loturi nu are contract semnat, ba chiar sunt contestații admise. Lotul 4 nici măcar nu are câștigător desemnat.
Legătura Uzinei Ford la Drumul Expres Craiova – Pitești
CNAIR ratează la rând licitațiile pentru proiectarea unui drum de aproximativ 10 kilometri între Uzina Ford și primul lot al Drumului Expres Craiova – Pitești. Prima licitație a fost lansată în august 2021 și anulată în februarie 2022 pe motiv de oferte neconforme, iar de la începutul anului trecut alte două licitații au mai fost anulate, acum fiind a patra încercare.
Modernizarea DN 71 Bâldana – Târgoviște – Sinaia
Modernizarea DN 71 pe sectoarele Bâldana – Târgoviște și Târgoviște – Sinaia sunt proiecte pe care PSD le-au promis încă din 2017, dar contracte nu sunt semnate nici la începutul anului 2023. În martie 2022 s-a anulat licitația pentru modernizarea acestui sector de drum național, în iulie s-a relansat licitație, în septembrie s-a depus o singură ofertă (același constructor cu legături în Rusia care a fost desemnat câștigător tot în septembrie pe dublarea DN71 Bâldana – Târgoviște. Contractul de aproximativ un miliard de lei pentru DN 71 Târgoviște – Sinaia nu este semnat nici acum, deși oferta Esta a fost depusă încă de la începutul lunii septembrie 2022. Ultimul termen din SEAP este 5 martie 2023.
Modernizarea DN 67 B Pitești – Târgu Jiu, una dintre cele mai ciuruite șosele din țară
Compania de Drumuri promite de peste 10 ani modernizarea DN 67 B Pitești – Scoarța (Târgu Jiu), una dintre cele mai proaste șosele din țară. DN 67 B Piteşti – Scoarţa, trece prin patru judeţe, Argeş, Olt, Vâlcea şi Gorj şi ar fi trebuit reparat de mulţi ani după ce, în 2010, CNAIR a semnat un contract cu Strabag pentru 370 de milioane lei, estimarea costurilor fiind de 560 milioane lei. Contractul a fost reziliat pentru că finanţarea de la buget nu a mai fost asigurată, iar în noiembrie 2021 s-a încercat o nouă expertiză tehnică, indicatorii tehnico-economici aprobaţi în 2008 fiind prea vechi.
Autostrada Transilvania, fără contracte pe 96 de kilometri între Cluj și Borș
Autostrada Transilvania intră în 2023 fără contracte semnate pe trei loturi cu o lungime totală de 96 kilometri. Este vorba despre Lotul cu Tunelul Meseș, Poarta Sălajului – Nușfalău, lungime 41 kilometri, unde licitația începută în noiembrie 2020 urmează să fie anulată și reluată (detalii aici), Lotul cu viaductul Bechtel de la Suplacu de Barcău la Chribiș (26 km) și lotul Chiribiș – Biharia, contract reziliat cu Selina în mai 2022.