Cehia a invitat miniștrii transporturilor din 11 țări ale Uniunii Europene să se întâlnească luni la Bruxelles pentru a discuta despre politicile de reducere a emisiilor, pe fondul unei dispute legate de politica istorică a blocului pentru trecerea la vehiculele electrice, scrie Reuters.
Invitați la reuniune sunt Germania, Italia, Franța, Spania, Polonia, Ungaria, Slovacia, Portugalia, România, Slovenia și Finlanda, a declarat un oficial UE pentru Reuters. Nu a fost încă confirmat ce miniștri vor participa.
Inițial, reuniunea a fost planificată pentru a discuta o propunere de lege a UE pentru înăsprirea limitelor pentru emisiile de poluanți dăunători pentru sănătate, cum ar fi oxizii de azot, o politică cunoscută sub numele de Euro 7.
Cehia, alte câteva țări și grupuri industriale au declarat că doresc să o modifice, calificând-o drept nerealistă și punând la îndoială beneficiile pe care le-ar aduce legea pentru mediu.
Însă unii oficiali europeni au declarat că se așteaptă acum ca reuniunea să discute poziția țărilor cu privire la legea UE care prevede încetarea vânzărilor de mașini noi care emit CO2 în 2035. Principala politică a blocului pentru a accelera trecerea Europei la vehiculele electrice a fost suspendată după ce Germania și-a declarat în ultimul moment opoziția față de ea.
Ministrul ceh al transporturilor, Martin Kupka, a declarat săptămâna trecută, după ce s-a întâlnit cu omologul său german Volker Wissing la Berlin, că țara sa dorește modificări la interdicția din 2035 privind interzicerea mașinilor noi cu emisii de CO2. “Nu vom susține limitarea motoarelor cu combustie după 2035, decât dacă va exista o excepție clară și obligatorie pentru combustibilii sintetici”, a declarat Kupka pe Twitter.
Ministerul german al Transporturilor a cerut săptămâna trecută asigurări că vor fi permise vânzările de mașini noi cu motoare cu combustie internă după 2035, dacă acestea vor funcționa cu carburanți cu emisii neutre de CO2.
Intervenția a surprins factorii de decizie politică, deoarece Parlamentul European, Comisia și statele membre ale UE au convenit deja anul trecut, după luni de negocieri, asupra legii privind emisiile de CO2 ale automobilelor.
Politica urma să intre în vigoare după un vot final programat săptămâna aceasta, care a fost anulat după opoziția Germaniei și care nu a fost încă reprogramat.
Printre ceilalți oponenți ai legii privind emisiile de CO2 ale autovehiculelor se numără Italia, Polonia și alte câteva țări ale căror rânduri s-au mărit de când cea mai mare economie europeană și-a manifestat opoziția, au declarat oficialii UE, ceea ce ridică posibilitatea unui sprijin suficient pentru a o bloca.