Cele mai bine plătite sportive din lume 2023/ Clasamentul, dominat de jucătoarele de tenis

Iga Świątek Sursa foto: Facebook/Iga Świątek

Iga Świątek, Eileen Gu și Coco Gauff sunt cele mai bine plătite în ultimele 12 luni, jucătoarele de tenis continuând să domine clasamentul anual al salariilor, scrie Forbes.

În condițiile în care Serena Williams s-a retras și Naomi Osaka a fost ținută pe tușă pentru un an, deoarece s-a recuperat după accidentări și apoi după naștere, lista celor mai bine plătite sportive din lume are un nou nr. 1: Iga Świątek, în vârstă de 22 de ani, vedeta poloneză de tenis care a câștigat aproximativ 23,9 milioane de dolari în 2023 (înainte de impozite și onorariile agenților). De când Forbes a introdus acest clasament în 2008, Maria Sharapova este singura femeie, în afară de Williams și Osaka, care a revendicat coroana, domnind timp de opt ani consecutivi până când Williams a preluat conducerea în 2016.

Anul victorios al lui Świątek a inclus titlul la simplu feminin la Openul Franței, plus patru noi contracte de sponsorizare, dar nu este o coincidență nici faptul că ea – la fel ca Osaka, Williams și Sharapova înaintea ei – joacă tenis. Douăsprezece dintre cele mai bine plătite 20 de sportive din lume și nouă dintre primele 10 din lume provin din acest sport, care oferă premii considerabile în bani și oportunități ample de marketing pentru sportive.

Analize Economedia

Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu
calculator, job, grafice
automotive foto 2

Golful și fotbalul au fiecare câte două sportive reprezentați în top 20 din acest an, iar badmintonul, baschetul, gimnastica și schiul liber completează lista cu câte o sportivă.

Împreună, cele 20 de femei cu cele mai mari venituri au câștigat aproximativ 226 de milioane de dolari în 2023. Aceasta este o scădere de 13% față de cele 258 de milioane de dolari din 2022, dar declinul poate fi atribuit aproape în întregime pierderii lui Williams (care a adunat 41,3 milioane de dolari pe lista de anul trecut) și căderii lui Osaka la 15 milioane de dolari (de la 51,1 milioane de dolari în 2022) pe fondul pauzei sale lungi.

În ansamblu, sporturile feminine au continuat să prospere în acest an, Liga Națională de Fotbal Feminin și fotbalul internațional înregistrând noi recorduri de prezență, WNBA anunțând prima sa echipă de expansiune din 2008, iar LPGA Tour promițând să își împingă fondul total de premii peste 118 milioane de dolari, de la aproximativ 70 de milioane de dolari în 2021. Cu toate acestea, în ciuda acestui impuls, salariile femeilor atleți sunt încă mult în urma celor ale bărbaților. Primii 20 de sportivi de sex masculin din clasamentul Forbes pentru 2023, publicat în luna mai, au totalizat 1,9 miliarde de dolari – de peste opt ori mai mult decât au câștigat primele 20 de femei – iar diferența devine și mai mare de aici încolo. În sezonul 2023-24, 60 de jucători din NBA vor câștiga mai mult decât Świątek doar cu salariile lor de joc, potrivit Spotrac.

Din punct de vedere istoric, tenisul a avut o diferență de salarizare mai mică decât alte sporturi, iar circuitul WTA s-a angajat în iunie să uniformizeze bursele la cele mai mari turnee ale sale. (Cele patru evenimente de Grand Slam au avut toate premii în bani egale pentru bărbați și femei începând din 2007). Dar se așteaptă ca această tranziție să dureze un deceniu, iar jucătoarele s-au pronunțat recent cu privire la alte probleme, inclusiv condițiile de joc, operațiunile turneelor și asigurarea de maternitate.

“Suntem cele mai bine plătite sportive și este un sport uriaș la nivel mondial, dar, în același timp, diferența de salarizare este încă foarte mare”, a declarat în această toamnă pentru Forbes Jessica Pegula, membră a Consiliului jucătoarelor WTA și nr. 7 în clasamentul câștigurilor, cu 12,5 milioane de dolari, pentru Forbes. “Întotdeauna vorbim despre faptul că este egal la Slamuri, dar acestea sunt patru turnee pe an – nu este egal la multe alte turnee”.

În mod fundamental, discrepanța se reduce la venituri – ligile feminine plătesc dintr-un pot mult mai mic. De exemplu, comisarul WNBA, Cathy Engelbert, a declarat că liga va căuta mai mult de 100 de milioane de dolari pe an în următorul contract de drepturi media, începând cu 2026. NBA, în schimb, aduce peste 3 miliarde de dolari pe sezon din drepturile de difuzare din SUA și internaționale și se așteaptă să dubleze această cifră în următoarea rundă de contracte, care ar urma să înceapă în 2025.

Cu toate acestea, multe competiții feminine de elită – inclusiv turneul de baschet NCAA și Cupa Mondială Feminină FIFA – își vor renegocia contractele de difuzare în următorii ani, oferind fiecărei organizații o oportunitate bine sincronizată de a transforma entuziasmul din jurul sportului său în bani semnificativi. În același timp, tot mai multe branduri văd avantajele comerciale de a sponsoriza ligile și jucătorii, iar sportivii își găsesc drumul către o acoperire mediatică mai mare, inclusiv către serialul de tenis Break Point de pe Netflix, care a prezentato- Świątek în primul sezon și o va aduce pe Pegula în cel de-al doilea.

“Cred că trebuie să ne facem mai bine în ceea ce privește marketingul jocului nostru”, spune Pegula, menționând că WTA a lansat un parteneriat în acest an cu firma de capital privat CVC Capital Partners pentru a-și revizui partea comercială. “Este un sport atât de internațional și există atât de multe povești diferite, iar noi ajungem la atât de mulți oameni. Dar oare spunem cu adevărat aceste povești în cel mai bun mod posibil fanilor? Cred că este ceva ce poate crește și se poate schimba cu adevărat.”

Cele mai bine plătite sportive din 2023

#1. 23,9 milioane de dolari – Iga Świątek

Pe teren: 9,9 milioane de dolari – În afara terenului: 14 milioane de dolari.

Świątek și-a încununat marele 2023 cu un titlu la WTA Finals și cu locul 1 la simplu la sfârșitul anului, obținând al doilea premiu consecutiv de jucătoare WTA a anului. La doar 22 de ani, ea a petrecut acum 82 de săptămâni pe locul 1, al zecelea cel mai mult din istoria WTA, și se află pe locul 14 pe lista premiilor în bani din carieră a circuitului, cu aproape 25 de milioane de dolari. În afara terenului, Świątek și-a consolidat portofoliul de sponsorizări în acest an cu Visa, pantofi și îmbrăcăminte On, băuturi sportive Oshee și compania de tehnologie a informației Infosys, pe lângă cele patru parteneriate existente.

#2. 22,1 milioane de dolari Eileen Gu

Pe teren: 0,1 milioane de dolari – În afara terenului: 22 milioane de dolari.

Gu (18 ani), care s-a născut în San Francisco, dar reprezintă China în competiții, este rarul atlet olimpic ale cărui afaceri nu se prăbușesc între Jocuri. Schioare de freestyle și model, ea are sponsorizări pe termen lung pe tot globul, cu mărci precum Mengniu Dairy și producătorul de îmbrăcăminte sportivă Anta în China și Louis Vuitton și Victoria’s Secret în Occident. Gu, care vine după o accidentare la genunchi, a revenit pe pârtii în luna decembrie a acestui an, câștigând evenimentele de halfpipe din China și Colorado, în prima sa acțiune în Cupa Mondială după 11 luni.

#3. 21,7 milioane de dolari Coco Gauff

Pe teren: 6,7 milioane de dolari – În afara terenului: 15 milioane de dolari.

O descoperire de Grand Slam la US Open în septembrie ar putea să o împingă pe Gauff la un nou nivel ca jucătoare de tenis, dar ea se descurca deja foarte bine pe partea de marketing, semnând anul acesta cu Baker Tilly, Bose și UPS. Cunoscută pe scară largă ca o fană a supereroilor Marvel, Gauff, în vârstă de 19 ani, a apărut într-o reclamă pentru filmul The Marvels din 2023 și a apărut pe o copertă în ediție limitată a unei cărți de benzi desenate Invincibilul Iron Man. Pe teren, Gauff se află pe locul 3 în carieră la simplu, după ce a câștigat patru turnee WTA în acest an.

#4. 15,2 milioane de dolari Emma Răducanu

Pe teren: 0,2 milioane de dolari – În afara terenului: 15 milioane de dolari.

Răducanu și-a construit unul dintre cele mai valoroase portofolii de sponsorizări din tenis după ce a câștigat la 18 ani U.S. Open 2021, mărcile s-au îndreptat către o jucătoare despre care credeau că ar putea fi o vedetă pentru anii următori. De atunci, însă, ea s-a confruntat cu o serie de accidentări și boli, în clasamentul mondial coborând la nr. 299, de la un maxim de 10 în 2022. De asemenea, Răducanu a stârnit nedumeriri, despărțindu-se de cinci antrenori în aproximativ doi ani, dar ea a respins criticile într-un interviu recent, declarând pentru BBC: “În anumite ocazii, nu au putut ține pasul cu întrebările pe care le-am pus și poate de aceea s-a terminat”.

#5. 15 milioane de dolari Naomi Osaka

Pe teren: 0 dolari – În afara terenului: 15 milioane de dolari.

Osaka, care a dat naștere unei fiice în iulie, nu a mai jucat tenis de competiție din septembrie 2022, dar se pregătește pentru o revenire la Brisbane, ca o punere la punct pentru Australian Open de luna viitoare. Între timp, ea s-a extins în noi categorii de marketing prin semnarea unor contracte de sponsorizare cu formula pentru copii Bobbie și Crate & Kids, iar compania sa media, Hana Kuma, a strâns 5 milioane de dolari în aprilie, când s-a desprins din SpringHill Co.

#6. 14,7 milioane de dolari Aryna Sabalenka

Pe teren: 8,2 milioane de dolari – În afara terenului: 6,5 milioane de dolari.

Sabalenka a avut un an bun în cariera sa, câștigând Australian Open, petrecând două luni pe locul 1 la simplu feminin și obținând premiul de campioană mondială al Federației Internaționale de Tenis. În timp ce jucătoarele din Rusia și Belarus au avut dificultăți în a obține contracte cu sponsorii pe fondul războiului din Ucraina, Sabalenka a încheiat recent un parteneriat cu Maestro Dobel Tequila și Leaf Trading Cards. Ea este, de asemenea, investitor în brandul de wellness Beekeeper’s Naturals și în sucul Olipop și a apărut în serialul de tenis Break Point de la Netflix.

#7. 12,5 milioane de dolari Jessica Pegula

Pe teren: 6 milioane de dolari – În afara terenului: 6,5 milioane de dolari.

Pegula, inclusă pe lista Forbes 30 Under 30 din 2024, a câștigat cel mai important titlu de simplu din cariera sa în acest an, la Montreal, și a ajuns în noiembrie în meciul de campionat la WTA Finals. De asemenea, ea a deținut pentru scurt timp locul 1 la dublu, alături de partenera sa, Coco Gauff. În afara terenului, ea și-a adus recent ca sponsori căștile Dyson, ceasurile De Bethune și bijuteriile Gorjana și a fost onorată cu premiul Jerry Diamond ACES Award al WTA pentru promovarea tenisului feminin.

#8. 12,2 milioane de dolari Venus Williams

Pe teren: 0,2 milioane de dolari – În afara terenului: 12 milioane de dolari.

Williams mai concurează rar – a participat la șapte turnee în acest an și a jucat 10 meciuri -, dar cea care a fost de șapte ori campioană de Grand Slam la simplu rămâne o forță de marketing. Ea a încheiat recent parteneriate cu Dove și Purina PetCare de la Nestlé, a prezentat o linie de bijuterii în colaborare cu Reinstein Ross și a investit în Los Angeles Golf Club, o echipă din viitoarea ligă TGL dezvoltată de TMRW Sports a lui Tiger Woods și Rory McIlroy. De asemenea, ea este producător executiv la “Behind the Racquet”, un documentar care evidențiază provocările legate de sănătatea mintală cu care se confruntă jucătorii de tenis.

#9. 9,5 milioane de dolari Elena Rybakina

Pe teren: 5,5 milioane de dolari – În afara terenului: 4 milioane de dolari.  SPORT: TENIS | NAȚIONALITATE: KAZAHSTAN | VÂRSTĂ: 24 ANI | PE TEREN: 5,5 MILIOANE DE DOLARI – ÎN AFARA TERENULUI: 4 MILIOANE DE DOLARI

Rybakina, care s-a născut în Rusia, dar a reprezentat Kazahstanul la nivel internațional din 2018, a câștigat Wimbledon în 2022 și a urmat cu un sezon poate chiar mai bun în 2023, câștigând două turnee WTA 1000 și terminând anul pe locul 4 în clasamentul de simplu. Pe parcurs, starul în ascensiune în vârstă de 24 de ani a adăugat parteneriate cu Red Bull și Yonex.

#10. 8,8 milioane de dolari Leylah Fernandez

Pe teren:1,8 milioane de dolari – În afara terenului: 7 milioane de dolari.

La fel ca Emma Răducanu, canadianca Fernandez încă profită de pe urma cursei sale până în finala US Open 2021, lucrând cu mărci precum Lululemon, Morgan Stanley și telefoanele Google Pixel. De asemenea, la fel ca Raducanu, Fernandez s-a luptat să se ridice la înălțimea așteptărilor cu jocul ei. “Mi-am pierdut identitatea pe terenul de tenis”, a declarat ea recent. Dar un titlu în turneul de la Hong Kong, în octombrie, și victoria Canadei în Cupa Billie Jean King, în noiembrie, ar trebui să o facă să se simtă mai optimistă în perspectiva anului 2024.

Clasamentul Forbes al celor mai bine plătite sportive din lume reflectă câștigurile din anul calendaristic 2023. Cifrele privind câștigurile pe teren includ salariile de bază, bonusurile, indemnizațiile și premiile în bani și sunt rotunjite la cea mai apropiată sumă de 100.000 de dolari. Estimările privind câștigurile din afara terenului, care sunt rotunjite la cea mai apropiată valoare de 500.000 de dolari, sunt determinate prin conversații cu persoane din industrie și reflectă banii încasați anual din sponsorizări, licențe, apariții și obiecte de marketing, precum și veniturile în numerar din orice afaceri în care atleta are un interes semnificativ. Forbes nu include veniturile din investiții, cum ar fi plățile de dobânzi sau dividendele, dar ia în considerare plățile din participațiile de capital pe care sportivii le-au vândut. Forbes nu deduce impozitele sau onorariile agenților. Lista include sportivii activi în orice moment din perioada de 12 luni.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: