CFR Marfă a reluat licitația prin care vinde locomotive și vagoane vechi pe care Ministerul Finanțelor, prin ANAF, le execută silit. Sunt aproape 6.000 de vagoane și 368 de locomotive care vor fi valorificate după modelul „așa cum sunt, acolo unde sunt”. La licitația anterioară, transportatorul național de marfă a încasat 55 de milioane de lei din vânzarea a 45 de locomotive și 56 de vagoane (detalii aici).
Comunicatul companiei: „CFR Marfă anunță reluarea acțiunii de valorificare a bunurilor excedentare aflate în executare silită de către ANAF. Ca urmare a încheierii primei etape de valorificare, finalizată cu achitarea bunurilor ofertate, CFR Marfă a publicat un nou anunț de vânzare a bunurilor aflate sub sechestru ANAF, conform art.248 din Codul de procedură fiscală. Astfel sunt propuse pentru valorificare prin ”înțelegerea părților”, după modelul ”așa cum sunt, acolo unde sunt”, 5.904 vagoane de marfă, respectiv 368 de locomotive. Data limită de depunere a ofertelor este 12 octombrie 2023, ora 12:00”.
Compania CFR Marfă a obținut în primul semestru din 2023 un profit operațional de 77 de milioane de lei, iar cota de piață a transportatorului feroviar național de marfă a crescut la 33%, spunea, în iulie, directorul general CFR Marfă, Daniel Apostolache. Compania nu este în pericol de faliment și poate prelua fluxul de cereale dinspre Republica Moldova și mai ales Ucraina, a mai spus Apostolache, tranzitul cerealelor din Ucraina prin România având un procent de 10% din totalul mărfurilor transportate pe calea ferată. CFR Marfă are o datorie către ANAF de un miliard de lei reprezentând ajutorul de stat acordat ilegal în 2023 și încă 1,6 miliarde lei către CFR Infrastructură. Din datoria către Ministerul Finanțelor/ANAF, prin vânzarea a 1.224 de vagoane vechi, puse sub sechestru, ANAF a obținut 155 de milioane lei.
CFR Marfă are în total peste 27.000 de vagoane și 907 locomotive, dar în stare de funcționare și în activitatea curentă sunt doar 8.500 de vagoane și 220 de locomotive. Diferența între parcul inventar al CFR Marfa și parcul activ generează taxe, impozite şi costuri majore pentru pază şi utilităţi. În prezent peste 8000 de vagoane neutilizate în activitatea de exploatare a societății se află în proces de valorificare prin licitatii organizate la sediul ANAF, licitații care se repetă.