Comisia Europeană a actualizat lista UE a transportatorilor aerieni care nu îndeplinesc standardele de siguranţă, lista companiilor aeriene care fac obiectul unei interdicţii de exploatare sau al unor restricţii de exploatare pe teritoriul Uniunii Europene, deoarece nu respectă standardele internaţionale de siguranţă, se arată într-un comunicat al instituției.
Asigurarea celui mai înalt nivel de siguranţă aeriană pentru europeni şi pentru toţi ceilalţi pasageri care călătoresc se află în centrul politicii Comisiei în domeniul siguranţei aviaţiei.
În urma ultimei actualizări, Fly Bagdad a fost inclus pe listă. Temeiul acestei decizii îl constituie preocupările în materie de siguranţă identificate de Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (AESA). Acestea au condus la decizia de a nu acorda întreprinderii Fly Baghdad o autorizaţie de operator dintr-o ţară terţă (TCO).
Actualizarea reflectă, de asemenea, decizia de a menţine interdicţia impusă transportatorilor aerieni certificaţi în Nepal, având în vedere preocupările continue în materie de siguranţă identificate în timpul unei vizite de evaluare în Nepal în perioada 11-15 septembrie. Cu toate acestea, angajamentul proactiv al Autorităţii Aeronautice Civile din Nepal şi eforturile continue de a-şi consolida capacitatea de supraveghere a siguranţei au fost recunoscute în mod corespunzător în cadrul reuniunii Comitetului de Siguranţă Aeriană al UE.
În urma actualizării, un număr total de 129 de companii aeriene sunt interzise în spaţiul aerian al UE: 101 de companii aeriene certificate în 15 state, din cauza supravegherii inadecvate a siguranţei de către autorităţile aeronautice din aceste state, 22 de companii aeriene certificate în Rusia, precum şi şase companii aeriene individuale din alte state, pe baza unor deficienţe grave de siguranţă identificate: Air Zimbabwe (Zimbabwe), Avior Airlines (Venezuela), Blue Wing Airlines (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Fly Baghdad (Irak) şi Iraqi Airways (Irak).
Alte două companii aeriene fac obiectul unor restricţii operaţionale şi pot efectua zboruri spre UE doar cu anumite tipuri de aeronave: Iran Air (Iran) şi Air Koryo (Coreea de Nord).
Actualizarea Listei UE pentru siguranţa aeriană se bazează pe avizul unanim al experţilor în domeniul siguranţei aviaţiei din statele membre, care s-au reunit la Bruxelles în perioada 14-16 noiembrie 2023 sub auspiciile Comitetului de Siguranţă Aeriană al UE. Acest comitet este prezidat de Comisia Europeană, cu sprijinul AESA. Comisia pentru transport a Parlamentului European sprijină, de asemenea, actualizarea. Deciziile adoptate în temeiul Listei UE pentru siguranţa aeriană se bazează pe standardele internaţionale de siguranţă şi, în special, pe standardele decretate de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI).