Problemele de producție de la Boeing se răsfrâng asupra unei industrii aeriene ce are mare nevoie de avioane, îngreunând astfel sarcina transportatorilor de a satisface cererea foarte mare de călătorii și ridicând perspectiva unor prețuri și mai mari la bilete.
Directorul general al Ryanair, Michael O’Leary, a explicat de ce prețurile au continuat să urce. “Dacă aveți o ofertă limitată (și) o cerere puternică, cred că este inevitabil să vedeți tarifele aeriene să crească din nou în această vară… între 5 și 10%”, a declarat el pentru Richard Quest de la CNN.
Cea mai mare companie aeriană din Europa în funcție de numărul de pasageri se aștepta să primească 57 de avioane Boeing în această vară, dar acum anticipează că va primi între 35 și 40, potrivit lui O’Leary.
Ryanair este departe de a fi singurul transportator major cu prea puține avioane. Southwest din Statele Unite, care zboară numai cu avioane Boeing 737, a anunțat săptămâna trecută că Boeing va livra cu 40% mai puține avioane decât se aștepta în acest an.
O lipsă critică de avioane afectează și alte companii aeriene – iar problema nu se limitează la Boeing.
Potrivit firmei de analiză a aviației Cirium, aproximativ 600 de avioane Airbus la nivel global au fost oprite la sol cel puțin în ultima lună din cauza unei probleme cu motoarele fabricate de producătorul aerospațial american Pratt & Whitney.
Acest lucru afectează Lufthansa, grupul german care deține și companii aeriene în Austria și Elveția. Directorul general Carsten Spohr a declarat miercuri pentru CNN că are peste 30 de Airbus A320Neo la sol în prezent.
“Această industrie… suferă din cauza acestei lipse de avioane”, a adăugat el, precizând că lipsa de avioane afectează capacitatea de creștere a companiei.
Blocarea la sol a unor avioane și întârzierea livrărilor de noi aparate vor însemna că tarifele din Statele Unite “ar trebui să rămână ridicate până în 2024, în loc să se reducă… așa cum s-a întâmplat anul trecut după luna mai”, potrivit lui Robert Mann, fondatorul R.W. Mann & Company, o firmă de consultanță în industria aeronautică din Statele Unite.
Mann a citat date de la Airlines Reporting Corporation, care urmărește vânzările de bilete la nivel mondial, care arată că tarifele pentru zborurile interne din SUA rezervate în februarie pentru călătorii în acest an au fost cu 5%-6% mai mari decât în aceeași lună a anului trecut, depășind cu mult inflația generală.
Producția Airbus, în continuare sub nivelul din 2019
Constrângerile legate de ofertă care contribuie la menținerea tarifelor aeriene la un nivel mai ridicat ar putea să mai existe încă o perioadă de timp. Există un cvasi-duopol între Boeing și Airbus în ceea ce privește producția de avioane comerciale, ceea ce înseamnă că companiile aeriene nu au aproape nicio opțiune decât să aștepte la coadă.
Potrivit ADS, asociația industriei aerospațiale din Regatul Unit, portofoliul global de comenzi pentru avioane comerciale a depășit în prezent 15.700 de comenzi.
Anul trecut, companiile aeriene la nivel global au plasat 3.850 de comenzi de aeronave comerciale, cel mai mare număr de când ADS a început să publice datele în 2010 și o creștere de 91% față de 2022. Prin comparație, constructorii de avioane au livrat 1.265 de aeronave, cu doar 11% mai mult decât în anul precedent.
Boeing a anunțat săptămâna aceasta că a încetinit producția avioanelor sale 737 Max după ce o parte a fuselajului unui Max 9 a explodat în timpul zborului la începutul lunii ianuarie, lăsând o gaură imensă în partea laterală a avionului.
Autoritățile de reglementare din domeniul aviației nu au certificat încă Max 10 de la Boeing ca fiind sigur pentru pasageri – un avion crucial pentru creșterea unor transportatori precum Ryanair, care a încheiat anul trecut un acord de 40 de miliarde de dolari pentru a cumpăra până la 300 de aeronave.
United Airlines, la rândul său, nu așteaptă Max 10. Transportatorul american a cerut companiei Boeing să nu mai construiască Max 10 și să construiască în schimb Max 9 și, de asemenea, analizează posibilitatea de a acoperi golurile cu avioane Airbus, cu condiția ca acest lucru să aibă sens din punct de vedere financiar.
“Dacă obținem o înțelegere care să funcționeze din punct de vedere economic, vom face ceva (cu Airbus)”, a declarat directorul general Scott Kirby la o conferință JPMorgan săptămâna trecută.
Dar – după cum bine știe Kirby – nu este atât de ușor să schimbi constructorii de avioane. Comenzile de avioane sunt plasate cu ani în avans, iar piloții sunt instruiți pentru a pilota anumite avioane. Airbus, între timp, avea un portofoliu de comenzi care se apropia de 8.600 de avioane comerciale la sfârșitul anului trecut și este deja rezervat până în 2030.
Producătorul european de avioane este, de asemenea, mult mai puțin productiv decât era înainte, deoarece problemele lanțului de aprovizionare din pandemie persistă. “La Airbus, producem în continuare mult mai puține avioane decât produceam în 2019”, a declarat directorul general Guillame Faury la conferința “Europa 2024” de la Berlin în această săptămână.
Potrivit lui Johan Lundgren, directorul general al EasyJet, transportatorul britanic low-cost este “probabil singura companie aeriană din Europa” care își primește toate comenzile de avioane de la Airbus la timp în acest an. Industria va fi probabil constrânsă în următorii trei ani, a declarat el pentru CNN.
Cerere în creștere
Chiar înainte ca problemele Boeing să dea peste cap industria, companiile aeriene nu erau pregătite pentru revenirea spectaculoasă a călătoriilor cu avionul care a urmat pandemiei. Multe dintre ele și-au redus dimensiunea flotelor și au concediat mii de angajați doar pentru a se menține pe linia de plutire, în timp ce blocajele Covid-19 au limitat călătoriile aeriene.
Companiile aeriene se străduiesc acum să răspundă la cererea reînviată, în timp ce criza Boeing se ciocnește cu problemele lanțului de aprovizionare. Un boom global al cheltuielilor pentru apărare complică și mai mult situația, deoarece aproximativ 40% din lanțul de aprovizionare deservește atât companiile aerospațiale, cât și cele din domeniul apărării, potrivit lui Craven de la ADS.
Întrebarea care se pune acum, spune Richard Aboulafia, un consultant îndelungat în domeniul aviației, este cât de repede poate Airbus să accelereze și să treacă de la “jumătate din piață la două treimi și chiar mai mult”.
“Aceasta este o industrie cu doar doi furnizori, cu bariere foarte mari la intrare și (o) revenire extrem de puternică cu o piață a forței de muncă foarte strânsă”, a declarat el pentru CNN.
Aproximativ 4,7 miliarde de persoane sunt așteptate să călătorească cu avionul în acest an, un maxim istoric care depășește cele 4,5 miliarde înregistrate în 2019, potrivit Asociației Internaționale a Transportului Aerian.
“Capacitatea va fi redusă, iar acest lucru duce la creșterea prețurilor biletelor”, a spus Aboulafia, care este director general la AeroDynamic Advisory.
“Ceea ce veți vedea probabil este (că) reducerea tarifelor mari pe care speram să o vedem nu se va întâmpla. Veți vedea probabil o inversare… în general și centrată în Atlantic”.