Cumpărători majori de petrol rusesc au probleme să obţină garanţii bancare – surse

sonda petrol titei sursa pexels sursa foto: Pexels

Piaţa mondială a petrolului a fost aruncată joi în haos, după ce Rusia a invadat Ucraina, cumpărători majori de petrol rusesc având dificultăţi să obţină garanţii de la băncile occidentale sau să găsească nave pentru a lua ţiţei de la Rusia, unul dintre cei mai mari producători mondiali, transmite Reuters, citată de News.ro.

Cel puţin trei cumpărători majori de petrol rusesc nu au putut deschide scrisori de credit la băncile occidentale pentru a acoperi achiziţiile de joi, au declarat patru surse, invocând incertitudinile din piaţă după invazia rusă.

Rusia produce fiecare al zecelea baril de petrol în lume, iar preţurile petrolului au crescut joi la peste 100 de dolari pe baril, la cel mai ridicat nivel din 2014, din cauza temerilor de perturbări.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Piaţa petrolului suferă deja de aprovizionarea redusă din cauza anilor de investiţii scăzute şi pe fondul cererii în plină expansiune, pe măsură ce restricţiile legate de pandemie sunt eliminate în întreaga lume.

„Băncile nu sunt dispuse să deschidă LC-uri pentru moment, aşa că este un pic de blocare”, a spus una dintre surse. Persoana a cerut să nu fie numită din cauza sensibilităţii problemei.

Scrisorile de credit de la banca cumpărătorului sunt o practică standard în tranzacţionarea cu mărfuri şi garantează băncii vânzătorului că plata va fi efectuată integral şi la timp.

Între principalii cumpărători de petrol rusesc se află companii petroliere occidentale precum BP şi Shell, ENI, TotalEnergies, Equinor, Chevron şi Exxon Mobil şi case comerciale precum Vitol, Glencore, Trafigura, Gunvor şi Mercuria.

Sursele nu au menţionat băncile care au refuzat să emită scrisori de credit.

Occidentul a promis sancţiuni dure împotriva Rusiei din cauza invaziei în Ucraina, care ar putea include excluderea Rusiei din sistemul de tranzacţii financiare SWIFT. Dar sancţiunile ar avea şi implicaţii grave pentru economia occidentală, deoarece ar putea perturba exporturile de mărfuri atât de necesare pe fondul inflaţiei galopante.

Unii comercianţi au vorbit despre sindromul iranian, când marile instituţii occidentale au exercitat reţinere şi prudenţă înainte ca sancţiunile să fie chiar impuse, de teamă că tranzacţiile ar putea încălca viitoarele reglementări.

„Analizăm toate tranzacţiile de la caz la caz. Dar niciun blocaj serios”, a spus un director executiv al unei mari bănci europene, indicând o încetinire a tranzacţiilor ruseşti cu petrol şi mărfuri.

Majoritatea băncilor occidentale de top sunt active în finanţarea mărfurilor şi emit scrisori de credit.

Nu este clar în ce măsură lipsa scrisorilor de credit ar putea perturba exporturile ruseşti, unii comercianţi spunând că va dura cel puţin câteva zile pentru ca firmele şi băncile să descopere noul mediu legal.

Între timp, tarifele de transport maritim pentru încărcare în porturile ruseşti şi descărcare în nordul Europei s-au triplat într-o singură zi până la World Scale 300, sau aproximativ 2,3 milioane de dolari pe navă, de la World Scale 100, deoarece mulţi proprietari de nave refuză acum să facă escală în porturile ruseşti.

„Aproximativ 90% dintre proprietarii de nave ne spun că vor sta şi vor evalua situaţia. Am avut un proprietar care a spus că nu va lucra cu omologii ruşi”, a spus un broker naval.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: