TikTok, platforma video chineză, a început recent să permită companiilor să direcționeze reclamele în funcție de interogările de căutare ale utilizatorilor – o provocare directă la adresa activității principale a Google, arată o analiză Wall Street Journal. În ultimele decenii, gigantul tehnologic american a fost invincibil în această piață care reprezintă fundamentul activității sale economice. Acum, noile oferte pentru advertiseri, alimentate de creșterea inteligenței artificiale, amenință cvasi-monopolul Google.
Un alt exemplu e Perplexity, un startup de căutare AI susținut de Jeff Bezos, care vrea să introducă reclame la sfârșitul acestei luni în cadrul răspunsurilor generate de Inteligența Artificială. Până în prezent, Perplexity a obținut venituri în principal dintr-un abonament de 20 de dolari pe lună.
Noile inițiative se adaugă la presiunea exercitată asupra Google de ascensiunea Amazon.com, care a preluat o parte din bugetele anunțurile de căutare. Mulți consumatori încep căutările de produse pe platforma de comerț electronic, potrivit WSJ.
Potrivit firmei de cercetare eMarketer, cota Google pe piața americană a anunțurilor de căutare ar urma să scadă sub 50% anul viitor, pentru prima dată în ultimii zece ani.
Se așteaptă ca Amazon să dețină 22,3% din piață în acest an, cu o creștere de 17,6%, comparativ cu cota de 50,5% a Google și creșterea sa de 7,6%.
„Pentru prima dată, probabil în ultimii 15 ani, vom avea alternative viabile la Google”, a declarat Nii Ahene, un director cu experiență în domeniul publicității digitale.