Peste 550 de companii internaționale, multe dintre ele din Europa, continuă să facă afaceri în Rusia într-o măsură mai mică sau mai mare, sfidând presiunea publică de a se retrage din țară după invazia din Ucraina, potrivit unui nou raport al Universității Yale, scrie Euronews.
Dintre acestea, 223 de companii sunt considerate că își desfășoară activitatea „ca de obicei”, inclusiv firme importante din Italia (Boggi, Benetton, Calzedonia), Franța (Clarins, Etam, Lacoste), Germania (Siemens Healthineers, B. Braun) și Olanda (Philips).
Pe lista „business as usual” figurează, de asemenea, câteva firme americane bine cunoscute, precum Tom Ford, Tupperware și TGI Friday’s, precum și numeroase întreprinderi chineze, precum Alibaba, Tencent și ZTE, și companii de transport aerian de pasageri, precum Emirates Airlines, Egyptair, Qatar Airways și Turkish Airlines.
Cifrele sunt compilate și actualizate în mod regulat de o echipă de experți de la Universitatea Yale, care a urmărit anunțurile de când a izbucnit războiul, în februarie 2022.
În total, baza de date de la Yale cuprinde 1.389 de companii din întreaga lume, împărțite în cinci categorii:
Companii care sfidează apelurile de ieșire sau de reducere a activităților și continuă să își desfășoare activitatea ca de obicei în Rusia: 223 de companii, inclusiv firmele menționate mai sus.
Companii care „cumpără timp” și amână viitoarele investiții/dezvoltare/marketing planificate, deși continuă să deruleze afaceri substanțiale: 162 de companii.
Companii au anunțat că reduc unele operațiuni comerciale semnificative, dar continuă altele: 170 de companii.
Companii au anunțat că își reduc temporar majoritatea sau aproape toate operațiunile din Rusia, dar care păstrează opțiunea de a obține profituri financiare reziduale: 493 de companii..
Companii care au anunțat un „clean break”, adică opresc total angajamentele rusești sau părăsesc complet Rusia: 341 de companii.
Împreună, cele trei categorii cu cele mai slabe performanțe însumează 555 de companii, reprezentând aproape 40% din baza de date.
Printre companiile care încă „câștigă timp” se numără mai multe firme renumite atât din UE, cât și din G7, precum AstraZeneca (Marea Britanie), Barilla (Italia), Bayer (Germania), BlaBlaCar (Franța).
Engie (Franța), Giorgio Armani (Italia), ING Bank (Țările de Jos), Merck (Germania), Nestle (Elveția), Red Bull (Austria), Total Energies (Franța), Unilever (Marea Britanie) și Yves Rocher (Franța) sunt câteva dintre companiile europene incluse, de asemenea, în această categorie.
Printre cele care se află în proces de „reducere” a unor operațiuni se numără nume ușor de recunoscut, precum Adobe (SUA), Allianz (Germania), Alphabet, compania mamă a Google (SUA), Bosch (Germania), Coca-Cola (SUA), Duolingo (SUA), Eni (Italia), Ferrero (Italia), JPMorgan (SUA), Microsoft (SUA), Ørsted (Danemarca), Pirelli (Italia), Spotify (Suedia), Toyota (Japonia) și Vattenfall (Suedia).
Nu este clar câți bani fac aceste companii prin intermediul operațiunilor lor din Rusia, având în vedere încetinirea economică a țării și perturbarea comerțului cauzată de sancțiunile occidentale.
Cu toate acestea, prezența lor continuă în Rusia pare să submineze unitatea politică a țărilor occidentale, care de luni de zile încearcă să taie veniturile care pot finanța mașina de război a Kremlinului.
„Sancțiunile noastre în sine nu obligă companiile să părăsească Rusia, multe au decis să plece pe cont propriu”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei Europene pentru Euronews, ca răspuns la concluziile Yale.
„Cei care rămân nu încalcă neapărat sancțiunile UE – atâta timp cât nu se angajează în sectoare sau cu entități care se află sub sancțiuni.”
Potrivit echipei Yale, 493 de firme internaționale rămân în stadiul „suspendării”, ceea ce înseamnă că au oprit sau blocat majoritatea activităților comerciale, a vânzărilor, a transporturilor, a zborurilor, a rezervărilor, a tranzacțiilor financiare și a altor servicii în legătură cu Rusia, dar fără a rupe complet legăturile cu această țară.
Printre cele 341 de companii care s-au retras în totalitate din Rusia se numără Accenture (Irlanda), Aldi (Germania), Asda (Marea Britanie), Deloitte (SUA), Deutsche Bank (Germania), Equinor (Norvegia), Heineken (Olanda), IBM (SUA), Ikea (Suedia), Lufthansa (Germania), McDonald’s (SUA), Mercedes-Benz (Germania), Netflix (SUA), Nike (SUA), Nissan (Japonia), Nokia (Finlanda), Renault (Franța) și Vodafone (Marea Britanie).
În acest grup figurează, de asemenea, Eurovision și diverse organizații sportive care au interzis participarea cetățenilor ruși la competițiile lor.
Yale actualizează baza de date analizând o varietate de surse de informații, cum ar fi documente guvernamentale de reglementare, documente fiscale, declarații ale companiilor și rapoarte din mass-media, precum și o rețea de persoane din interiorul companiilor și de informatori.