Operatorul sistemului german de transport de gaze Gascade și omologul său belgian Fluxys au declarat că vor construi o conductă de hidrogen ecologic în Marea Nordului. De asemenea, țara se alătură proiectului H2Med cu intenția de a extinde conducta planificată până la granița sa, scrie publicația Balkan Green Energy.
La scurt timp după ce a dezvăluit planurile cu Norvegia pentru producția și transportul hidrogenului pe sub mare pentru a alimenta viitoarele sale centrale electrice pe bază de gaz, Germania a anunțat că va participa la construcția a încă două conducte de hidrogen verde. Operatorul sistemului de transport de gaze al țării, Gascade, și omologul său belgian, Fluxys, au depus o cerere la Comisia Europeană pentru ca proiectul AquaDuctus să obțină statutul de proiect de interes comun.
Conducta offshore va avea o lungime de peste 400 de kilometri, a dezvăluit directorul general al Gascade, Christoph von dem Bussche. Se preconizează că va colecta hidrogen de la mai multe situri de producție, oferind în același timp potențialul de a se conecta cu alte fluxuri internaționale de hidrogen prin Marea Nordului.
Primul pas este conectarea parcului eolian de hidrogen SEN-1, fluxurile urmând să înceapă în 2030. În anii următori, vor putea fi conectate parcuri eoliene situate mai departe în largul coastelor din zona economică exclusivă a Germaniei, precum și infrastructura de hidrogen exploatată de alte țări din Marea Nordului. Până în 2035, conducta submarină ar trebui să transporte până la un milion de tone de hidrogen pe an în Germania, adaugă comunicatul.
Studiile identifică un potențial de producție de hidrogen de până la 100 GW în Marea Nordului germană și europeană, au precizat companiile. Acestea au finalizat studiul de fezabilitate pentru AquaDuctus.
Germania și Franța vor intensifica cooperarea în sectoarele hidrogenului, eolienelor offshore și bateriilor
Celălalt proiect a fost dezvăluit după întâlnirea de săptămâna trecută a cancelarului german Olaf Scholz și a președintelui francez Emmanuel Macron la Paris. Cele două țări s-au angajat să coopereze în vederea creării „unei coloane vertebrale europene pentru transportul hidrogenului în întreaga Europă, inclusiv a infrastructurilor naționale și transnaționale necesare pentru hidrogen”.
Aceștia au declarat, în special, că vor extinde conducta H2Med propusă până în Germania și că vor intensifica activitatea de utilizare a potențialului eolian offshore din Marea Nordului, care implică, de asemenea, producția de hidrogen. Într-o declarație comună, liderii celor două guverne s-au angajat să dezvolte, de asemenea, infrastructura de încărcare a bateriilor și de realimentare cu hidrogen.
Portugalia, Spania și Franța au anunțat oficial luna trecută demararea proiectului comun evaluat la 2,5 miliarde de euro. H2Med este destinat să transporte două milioane de tone de hidrogen exclusiv verde pe an până în 2030, de la Barcelona la Marsilia. Se preconizează că va reprezenta 10% din consumul de hidrogen din Europa atunci când va atinge capacitatea maximă.
Producția de hidrogen verde este o soluție pentru stocarea excesului de energie din centralele solare și eoliene, dar mai are mult până să devină rentabilă. Aproape tot hidrogenul produs în prezent provine din combustibili fosili. Acesta poate fi utilizat și în producția industrială și în transporturi.
Pentru a fi numit ecologic, hidrogenul trebuie să fie produs folosind electricitate din surse regenerabile. În acest proces, apa este separată în electrolizoare în oxigen și hidrogen. Pe de altă parte, termenul de hidrogen curat este de obicei rezervat pentru rezultatul electrolizei alimentate de orice tehnologie cu emisii de carbon zero sau aproape zero, inclusiv energia nucleară.