Germanii au început să consume mai puțin, pe măsură ce inflația le mușcă din finanțele personale, ei fiind mai îngrijorați de finanțele personale decât francezii. Ajutoarele de stat sosesc, dar nu este sigur vor funcționa, scrie Reuters.
Timp de 25 de ani, Theo Jost a servit în restaurantul său de lângă Pădurea Neagră mâncarea germană de Crăciun, gâsca. Păsările erau proaspete, crescute de fermierii din nordul Germaniei. Dar anul acesta a retras mâncarea din meniu, deoarece creșterea costurilor de-a lungul întregului lanț de aprovizionare ar fi dublat prețul acesteia față de anul trecut.
„I-am spus fiului meu: ”Nu ne putem aștepta ca oaspeții noștri să plătească 60-70 de euro (62-75 de dolari) pentru o porție de gâscă””, a declarat Jost pentru Reuters.
Acest lucru ar fi peste bugetele germanilor care caută să reducă din cheltuielile neesențiale, pe fondul unei crize a costului vieții, alimentate de creșterea prețurilor la energie. Acestea au crescut brusc pe măsură ce lumea a ieșit din blocajele pandemice din 2021 și au fost împinse și mai sus în disputa dintre Rusia, bogată în gaze, și Occident.
Germanii intervievați de Reuters au declarat că amână deciziile de cheltuieli pe măsură ce inflația le mușcă din venituri, în timp ce o gamă largă de date economice sugerează că situația nu se va îmbunătăți timp de câteva luni până în 2023.
Puternic dependentă de gazul rusesc, Germania a înregistrat o inflație de 11,3% în noiembrie, potrivit măsurătorii oficiale armonizate la nivelul Uniunii Europene – mai mare decât media de 10% în rândul țărilor care utilizează moneda euro și mult peste media de 7,1% a vecinului Franța.
Germania este pe cale să devină cea mai mare economie din Grupul celor șapte care va intra în recesiune anul viitor. Fondul Monetar Internațional estimează că producția va scădea cu 0,3%, comparativ cu o creștere medie modestă de 1,1% în toate economiile avansate de referință.
În calitate de cea mai mare economie europeană, inflația ridicată și creșterea slabă din Germania sunt importante pentru regiune: pe de o parte, ar putea contribui la determinarea Băncii Centrale Europene să înăsprească politica; pe de altă parte, acestea afectează activitatea generală.
În timp ce dependența sa de energia rusă alimentează deja temerile privind daunele pe termen lung asupra puterii industriale a Germaniei, creșterea anuală de 43,5% a prețurilor la energie afectează puternic și consumatorii, alimentând creșteri mai mari ale prețurilor și reducând veniturile disponibile.
„Aceasta nu este doar o recesiune obișnuită”, spune Ulrike Malmendier, profesor de economie la Universitatea din California, Berkeley, care este membru al consiliului de experți economici al SVR din Germania, care consiliază guvernul în materie de politică.
„Ne confruntăm cu faptul că vom avea prețuri la energie semnificativ mai mari pe termen lung”, a declarat Malmendier pentru Reuters, adăugând că acest lucru ar putea avea un impact similar pe termen lung asupra cheltuielilor de consum, pe care factorii de decizie politică ar trebui să îl abordeze.
Șocul amânat al facturii la carburanți
Deja, SVR consideră că un consum privat slab va rade 0,3 puncte procentuale din creșterea totală a Germaniei în 2023, contribuind la recesiunea pe care FMI și alții o prevăd acum.
La fel ca în alte țări europene, salariile germane ajustate la inflație erau mai mici la jumătatea anului 2022 decât la sfârșitul anului 2019, potrivit cifrelor SVR.
Dar acordurile salariale recente sugerează că acestea mai au de scăzut: un acord încheiat de sindicatul IG Metall din sud-vestul Germaniei, care va stabili o tendință pentru alte acorduri, a fost inferior inflației, cu o creștere cumulată de 8,5%, repartizată pe doi ani.
În timp ce unii economiști consideră că inflația în Germania va atinge un nivel maxim la începutul anului viitor, o serie de factori interni înseamnă că impactul acesteia asupra consumatorilor va fi resimțit timp de câteva luni într-o țară cu o aversiune culturală adânc înrădăcinată față de creșterea prețurilor.
Tobias Rademacher, un dezvoltator de software din Leipzig, tocmai și-a primit noile facturi de energie electrică pentru anul viitor. El spune că va trebui să pună deoparte de două ori mai mult din venitul său pentru a acoperi facturile în 2023, comparativ cu anul acesta.
Dar, la fel ca mulți dintre cei din sectorul locativ local, cea mai mare teamă a sa este ceea ce va urma mai târziu în acel an. Chiriașii germani plătesc lunar facturi de încălzire proprietarilor lor – cu prețuri care depind de consumul din anul precedent. La un moment dat, în 2023, el și alte sute de mii de persoane vor primi o factură pentru încălzirea sa din 2022, pentru a recupera costurile suplimentare generate de creșterea prețurilor.
„Deocamdată, am decis să nu planific o vacanță majoră anul viitor, pentru că pur și simplu nu știi cu ce te confrunți”, a declarat pentru Reuters bărbatul de 42 de ani, adăugând că, chiar și cu ceea ce el numește un salariu confortabil, a pus în așteptare și o nouă bicicletă.
Rademacher nu este singurul. Rezervările de călătorie au scăzut cu 15% față de anul trecut, potrivit agenției de turism germane ta.ts, în timp ce datele OpenTable indică o tendință de scădere a rezervărilor la restaurant.
Asociația de retail HDE a avertizat că sectorul său se confruntă în acest an cu cea mai mare scădere a vânzărilor de Crăciun din 2007 încoace. Retailerul cu discount Primark a declarat în noiembrie că intenționează să își reducă prezența în Germania, în contextul în care se confruntă cu vânzări slabe și costuri în creștere.
Problema energetică a Germaniei nu poate fi rezolvată ușor, grupul de cercetare Prognos preconizând că, până la sfârșitul anului 2023, prețurile en-gros ale energiei vor crește de două ori față de nivelurile de dinaintea războiului din Ucraina.
Joerg Angelé, economist senior la administratorul de active Bantleon, spune că se așteaptă ca consumatorii să continue să economisească pentru produsele neesențiale.
„Nu poți economisi la energie sau gaze, iar acestea vor fi mai scumpe anul viitor”, a spus Angelé. „Mă tem că chiriile pentru locuințe vor crește și mai mult în următorii ani și nu poți economisi la alimente”.
Sprijinul statului vine prea târziu?
Acest sentiment sumbru al consumatorilor este reflectat în sondajele realizate de grupul de cercetare GfK. Ultimele cifre au arătat o ușoară creștere a sentimentului consumatorilor față de luna octombrie. Dar sentimentul rămâne la unele dintre cele mai scăzute niveluri din ultimele două decenii.
Moralul scăzut a fost subliniat și mai mult într-un studiu recent realizat la nivel transnațional de către compania de consultanță EY, care a arătat că 23% dintre germani se tem pentru finanțele lor, comparativ cu doar 16% în Franța.
Acest lucru poate să nu fie o surpriză. Nu doar costurile energiei, ci și prețurile alimentelor au crescut mai mult în Germania decât în Franța: 18,9% în Germania în octombrie, față de 12,9% în Franța, conform unui indice armonizat.
Acest lucru este cu atât mai șocant în țara precursorilor comerțului cu amănuntul cu costuri reduse, precum Aldi și Lidl, deoarece germanii s-au putut baza ani de zile pe alimente relativ ieftine.
Lovind toate națiunile importatoare de alimente, războiul din Ucraina a sufocat oferta de ulei de floarea-soarelui și a crescut prețurile la îngrășăminte, furaje și energie, necesare pentru încălzirea hambarelor, funcționarea instalațiilor de producție și transport.
Oficialii locali din industria alimentară indică, de asemenea, o măsură recentă de creștere a salariului minim din Germania la 12 euro pe oră, ceea ce adaugă și mai multe costuri la producție. Politica națională a fost, de asemenea, un factor. Unii indică faptul că Germania a limitat târziu prețurile la energie și o pun în contrast cu inițiativa mult mai timpurie a Franței de a sprijini consumatorii cu subvenții la pompele de benzină și în alte părți.
Jeromin Zettelmeyer, director al think tank-ului Bruegel, cu sediul la Bruxelles, a declarat că Franța ar fi putut acționa mai repede din cauza „sensibilității mai mari” față de tulburările sociale după protestele „gilets jaunes” (vestele galbene) lansate în 2018 împotriva unei încercări a guvernului de a majora taxele pe energie.
Toți acești factori se combină pentru a-i face pe germani să fie mai îngrijorați în privința inflației în viitor: Așteptările de inflație pe cinci ani ale gospodăriilor germane s-au situat la 6% în septembrie, potrivit OCDE. BCE raportează că așteptările de inflație pe trei ani ale consumatorilor europeni în ansamblu se situează la 3 la sută.
Referindu-se la proiecțiile BCE privind revenirea în curând la ratele țintă ale inflației, Malmendier a declarat: „Sunt puțin îngrijorat că sunt prea optimiste.”