Inflația este prima preocupare a călătorilor din toate țările, cu mult deasupra altor motive. Ea înlocuiește Covid în lista de preocupări, care a pierdut 19 puncte în rândul călătorilor europeni și se află acum la coada listei. Într-adevăr, motivele economice reprezintă prima barieră în rândul motivelor de a nu călători, menționate de 47% dintre europenii care nu vor pleca într-o călătorie în această vară (+6 puncte față de 2022), 51% dintre americani (+6%) și 50% dintre canadieni (+9 puncte). Cu toate acestea, vacanța de vară rămâne sacră, arată un sondaj realizat de Ipsos în rândul a 15.000 de persoane din 15 țări.
78% dintre europeni se simt „foarte entuziasmați să călătorească” sau „fericiți să călătorească” în acest an, un entuziasm puternic și în creștere (+6 puncte procentuale) față de 2022.
Aceasta se traduce printr-o creștere a ponderii europenilor care intenționează să călătorească și în timpul verii, ajungând la 75% (+4 pct.). Este cel mai mare scor din 2011 încoace.
Chiar dacă se fac adaptări pentru a face față inflației (cazare mai ieftină, oferte de ultimă oră), durata călătoriilor nu va fi redusă.
„Workation” câștigă în popularitate în rândul activilor europeni: aproape trei din 10 intenționează să lucreze din locul de vacanță în această vară, o creștere de patru puncte față de 2022 (28% față de 24%). Rămâne semnificativ sub nivelul americanilor, 36% dintre activii din SUA plănuind o „workation” vara viitoare.
Obiceiurile de călătorie durabilă sunt puternice în intenții, dar nu se traduc în schimbări masive de comportament: doi din trei dintre turiștii europeni se declară dispuși să schimbe modul de transport pentru un impact mai redus al emisiilor de carbon, dar sunt aproape de două ori mai mulți care intenționează să călătorească cu avionul decât în 2021 (37% în acest an, față de 33% în 2022 și 22% în 2021).
Impactul asupra mediului ocupă un loc foarte mic în criteriile de alegere pentru transport (doar 9%, în condițiile în care comoditatea reprezintă 64%!).
Oamenii sunt dornici să călătorească: în ciuda contextului inflaționist, ei nu sunt dispuși să facă concesii la vacanțe
În ciuda unui context economic dominat de inflație, entuziasmul de a călători în această vară este foarte mare, indiferent de țară. 78% dintre europeni sunt entuziasmați (31%) sau fericiți să călătorească (47%), iar proporția este similară în SUA, Canada, Australia și Malaezia (între 74% și 80%).
Trei din patru europeni intenționează să călătorească în timpul verii, ceea ce reprezintă o creștere de patru puncte față de 2022 și atinge cea mai mare proporție din 2011, mult mai mare decât nivelurile de dinainte de Covid. Această proporție ajunge la opt din 10 în Republica Cehă, Italia și Spania. După revenirea spectaculoasă observată în 2022, cifrele din 2023 confirmă astfel această tendință pozitivă.
Proporția europenilor care planifică călătorii de vară rămâne semnificativ mai mare decât cea a nord-americanilor (+11-12 puncte față de americani și canadieni) și a australienilor (+21 puncte). În SUA, dacă tendința este, de asemenea, pozitivă (+3 puncte față de 2022), intenția de a călători nu a revenit la nivelul de dinaintea cozii.
Inflația, noua „normalitate”
Printre motivele care ar putea diminua entuziasmul de a călători vara viitoare, inflația se află în mod clar în fruntea listei. Aproape unul din trei europeni (între 31% și 42% pentru americani, canadieni, australieni și malaezieni) declară că majorarea prețurilor le afectează foarte mult entuziasmul. Aceasta se situează cu mult deasupra preocupărilor legate de ecologie, de situația din Ucraina și de Covid-19 (doar unul din 10 declară că le afectează foarte mult entuziasmul).
În plus, atunci când europenii sunt întrebați care este principala lor preocupare pentru următoarea călătorie, rămânerea fără bani este pe primul loc (48% sunt îngrijorați de această posibilitate, +2 puncte față de anul trecut).
Motivele economice sunt, de asemenea, prima barieră menționată în rândul motivelor de a nu călători de către 47% dintre europenii care nu vor pleca într-o călătorie în această vară (+6 puncte față de 2022), 51% dintre americani (+6%) și 50% dintre canadieni (+9 puncte). Bugetul european de vacanță continuă să crească din 2021, cu un +6% față de 2022 în Europa, ajungând acum la 1918 €. Această creștere în sine reflectă, de asemenea, inflația din zona euro. Bugetul de vacanță crește, de asemenea, în SUA (+6% față de 2022), dar rămâne stabil în Australia și scade în Canada (-7%).
În acest context, se fac ajustări: o treime dintre călători (fie că sunt din Europa, America de Nord sau Australia) sunt dispuși să folosească mijloace de cazare mai ieftine sau să caute oferte de ultim moment. Pe de altă parte, reducerea duratei călătoriei este ultima adaptare pe care o iau în considerare.
Covid-19 este acum departe în mintea călătorilor
Mai mulți indicatori arată că preocupările legate de Covid-19 și de impactul asupra obiceiurilor de călătorie se estompează cu timpul: mai puțini călători vor evita locurile aglomerate în timpul călătoriilor (în scădere în toate țările, -6 puncte în rândul europenilor) și sunt mai puțin numeroși cei care se tem de o epidemie în timpul călătoriilor (-10 puncte în rândul europenilor) sau de a fi în carantină în străinătate (-9 puncte în rândul europenilor). De asemenea, încrederea a revenit în mod clar: 63% dintre călătorii europeni intenționează să își rezerve călătoriile cu cel puțin două luni în avans, o creștere de 6 puncte față de 2022. Într-adevăr, efectele pe termen lung ale crizei Covid-19 asupra obiceiurilor de vacanță sunt departe de a fi evidente. Doar unul din șase declară că va planifica mai multe excursii în natură, aceeași proporție fiind cea care afirmă că va avea o dorință mai mare de a călători.
În general, atunci când se analizează aspectele care au un impact asupra entuziasmului pentru călătorii, Covid-19 a pierdut 19 puncte în acest an în rândul europenilor și se află acum la coada listei.
Călătoriile în străinătate continuă să își recâștige popularitatea, arătând din nou o tendință de „revenire la normal”
Tendința de revenire la călătoriile internaționale, observată deja anul trecut, se confirmă și în acest an, dar nu în toate țările: 52% dintre europeni intenționează să călătorească în afara țării lor (+4 pct. față de 2022). Aceeași tendință este observată și în Australia (50%, +14 pts). Dimpotrivă, în America de Nord, intențiile de a călători în străinătate stagnează în acest an: doar + 1 punct în Canada (la 44% în acest an) și – 3 pct în SUA (33%). De remarcat că Franța este singura țară în care intențiile de călătorie în interiorul țării continuă să crească: + 4 puncte, ajungând la 60% din intențiile de călătorie în acest an.
Această alegere a destinațiilor se traduce în modurile de transport: dacă mașina personală rămâne cea mai populară (50% în Europa, – 5 puncte), ea pierde teren în fața avionului în acest an (37%, + 4 puncte).
Litoralul rămâne de departe cea mai populară alegere pentru europeni, care sunt de două ori mai mulți să prefere litoralul (60%) în comparație cu orașele (30%, zona rurală (25%) sau muntele (23%). Cu toate acestea, călătoriile în orașe continuă să câștige în atractivitate (+ 4 pct. în Europa): această proporție s-a dublat, de asemenea, în 10 ani (30% în 2023 față de 13% în 2013). Călătoriile în oraș sunt chiar destinația principală, înaintea celor la mare, în Canada și în SUA.
Odihna și aspectul social al călătoriei (veniți împreună în familie sau cu un prieten) rămân cele două activități din vacanța de vară considerate ca fiind cele mai ideale de către călătorii internaționali. Descoperirea (o nouă cultură, schimbarea peisajului) completează podiumul, acest element fiind în creștere în rândul călătorilor europeni, americani și australieni.
Workation: estomparea limitelor dintre muncă și vacanță devine tot mai frecventă
Workation câștigă teren în Europa, aproape trei din 10 activi intenționează să lucreze din locul de vacanță în această vară, o creștere de patru puncte față de 2022 (28% față de 24%). Rămâne semnificativ sub nivelul americanilor, 36% dintre activii din SUA plănuind o workation vara viitoare. Dacă 43% dintre intenționați plănuiesc să facă workation doar în propria țară, 52% iau în considerare posibilitatea de a face workation în străinătate (doar sau și).
Călătorii durabile: în ciuda conștientizării, este dificil să se schimbe obiceiurile de călătorie
Călătoriile durabile arată un decalaj între intenții și acțiuni. În declarații, obiceiurile de călătorie durabilă sunt larg răspândite:
87% dintre călătorii europeni declară că sunt deja sau ar fi dispuși să sprijine economia locală, 82% să evite activitățile care nu sunt responsabile din punct de vedere social sau care nu respectă culturile locale, 86% să acorde atenție deșeurilor din țara de destinație.
Cu toate acestea, atunci când se analizează intențiile reale, apar unele lacune:
Dacă doi din trei turiști europeni declară că ar fi gata să schimbe modul de transport pentru un impact mai redus al emisiilor de dioxid de carbon, doar 36% fac deja acest lucru. În paralel, sunt aproape de două ori mai mulți decât în 2021 cei care intenționează să călătorească cu avionul (37% în acest an, față de 33% în 2022 și 22% în 2021). În plus, impactul asupra mediului ocupă un loc foarte mic în criteriile de alegere a mijloacelor de transport (doar 9%, în condițiile în care comoditatea reprezintă 64%!) În mod similar, 2/3 la fel de bine se declară dispuși să călătorească spre o destinație mai apropiată în același scop, în timp ce mai mult de jumătate intenționează să plece în străinătate în acest an (52%, +4 pct față de 2022 și +19 pct față de 2021).
Aceste date arată un decalaj clar între a spune și a face în ceea ce privește sustenabilitatea și obiceiurile: în timp ce călătorii sunt în mod clar conștienți de importanța problemelor de mediu, ei nu par pregătiți încă să își schimbe radical obiceiurile de călătorie.