Indicatorul Sentimentului Economic a crescut, în martie

grafic crestere dreamstime

Indicatorul Sentimentului Economic (ESI) pentru România a crescut în martie 2024 la 103,7, de la 101,6 în luna precedentă, arată un raport Erste Group Research. Încrederea a crescut pentru servicii și industrie, dar s-a deteriorat pentru construcții și comerțul cu amănuntul.

Indicatorul așteptărilor privind ocuparea forței de muncă (EEI) a crescut și el la 108,4 în martie față de 106,2 în luna precedentă. Indicatorul pan-european ESI a crescut marginal în martie-24 la 102,3 față de 102,2 anterior.

În primul trimestru din 2024, ESI a înregistrat o medie de 102,6, în creștere față de 102,0 în T423 și 101,4 în T123.

„Putem spune că ESI semnalează o creștere economică pozitivă în termeni secvențiali în T124, ceea ce este în concordanță cu scenariul nostru de bază actual. Rămâne de văzut dacă datele concrete, cum ar fi producția industrială și vânzările cu amănuntul, vor fi de acord cu citirile ESI. Deocamdată, cunoaștem doar prima lună a anului pentru acest tip de indicatori. Ne așteptăm la o ușoară creștere economică în acest an la +2,6% an/an, de la +2,1% an/an în 2023, în principal pe fondul unui consum privat mai puternic și al unei contribuții pozitive și semnificative susținute din partea investițiilor, stimulată de intrările de fonduri UE și de proiectele de infrastructură de stat”, arată Erste.

Încrederea în industria prelucrătoare s-a îmbunătățit la -0,5 în martie, de la -1,0 în februarie, pe fondul scăderii stocurilor și al unei evaluări mai bune a nivelului portofoliului de comenzi. Media T124 se situează la -0,7, în scădere de la -0,2 în trimestrul anterior, ceea ce indică faptul că încrederea în industria prelucrătoare din România rămâne destul de scăzută și, cel mai probabil, nu va fi un motor de creștere economică în acest trimestru.

Încrederea în sectorul serviciilor a crescut în martie, indicele fiind de 7,1 față de 4,7 anterior, toate cele trei componente utilizate pentru indicele principal îmbunătățindu-se în această lună. Media 1Q24 este de 5,5 față de 4,7 în trimestrul anterior, ceea ce indică faptul că serviciile capătă avânt la începutul anului 2024.

Încrederea în comerțul cu amănuntul a scăzut la 8,9 în martie de la 9,7 în februarie, cu o evoluție mai slabă a vânzărilor în ultimele 3 luni și un volum mai mare de stocuri aflate în prezent în așteptare. Pe de altă parte, componenta prospectivă s-a îmbunătățit. Media pentru T124 se situează la 9,9 față de 8,2 în T423, ceea ce arată că consumul câștigă avânt.

Încrederea în construcții a scăzut ușor în martie la -5,1 vs -5,0 anterior, determinată de o ușoară deteriorare a componentei privind așteptările de angajare. Media în T124 este în ușoară creștere la -5,4 față de -5,9 anterior.

Așteptările privind prețurile de vânzare au fost în creștere pentru servicii, stabile în construcții și în scădere în industrie și comerțul cu amănuntul. Așteptările privind ocuparea forței de muncă au fost în creștere în toate sectoarele, cu excepția construcțiilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *