Într-o perioadă de îngrijorare crescândă cu privire la siguranța vehiculelor care se conduc singure, un expert solicită guvernului Statelor Unite să elaboreze un test național pentru șoferi pe care aceste vehicule ar trebui să îl treacă înainte de a putea circula pe drumurile publice, scrie Fortune.
O astfel de reglementare ar stabili standarde minime pentru a se asigura că vehiculele prezintă abilități și competențe de bază în situații de trafic în care producătorii lor doresc să le utilizeze, a declarat Henry Liu, care conduce centrul de testare a vehiculelor autonome al Universității din Michigan.
„Asigurarea siguranței este importantă pentru consumatori, pentru dezvoltatorii de vehicule autonome, precum și pentru guvernul federal”, a declarat Liu într-un interviu. „Guvernul federal are responsabilitatea de a ajuta la stabilirea standardului minim, de a ajuta la furnizarea de orientări în ceea ce privește testarea siguranței.”
În ultimii ani, vehiculele autonome au fost implicate într-o serie de accidente foarte mediatizate, iar sondajele au evidențiat o incertitudine publică generalizată cu privire la siguranța acestora. Testarea cu succes a capacității vehiculelor de a stăpâni o varietate de situații de trafic, a sugerat Liu, ar consolida încrederea publicului în acestea.
Liu a afirmat că sunt necesare cercetări semnificative înainte ca vehiculele autonome să poată fi lansate în siguranță la nivel național. Dar a spus că este de acord cu producătorii acestora că, pe termen lung, vehiculele care se conduc singure ar putea salva vieți și îmbunătăți eficiența sistemului național de transport.
În prezent, vehiculele care se conduc singure nu fac obiectul niciunei reglementări federale specifice și doar câteva state au propriile lor cerințe în acest sens. Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi, care face parte din Departamentul Transporturilor, a colectat date privind accidentele în care au fost implicate vehicule autonome. Până în prezent, însă, aceasta a emis doar orientări voluntare care nu includ teste de conducere.
Mașinile care se conduc singure trebuie în continuare să îndeplinească standardele federale de siguranță care se aplică tuturor vehiculelor de pasageri, ceea ce înseamnă că guvernul le investighează numai după incidente grave.
„Reglementarea noastră actuală privind siguranța vehiculelor este reactivă, așa că depindem de autoreglementare”, a declarat Liu.
La centrul de testare al Universității din Michigan, Liu conduce un oraș fictiv, numit Mcity, care conține un semafor și un sens giratoriu și care este folosit de companii și de guvern pentru a testa vehiculele care se conduc singure.
Este nevoie de o reglementare, sau poate de un test voluntar, deoarece „nu vrem să creăm un pericol public”, a spus Liu, care a anunțat că Mcity poate fi acum folosit de cercetători de la distanță.
Liu a sugerat că un test al șoferului ar trebui să poată determina dacă un vehicul care se conduce singur poate efectua un viraj la stânga într-o intersecție fără protecția unui semafor cu săgeată verde. El a spus că ar trebui, de asemenea, să se asigure că vehiculul va opri la un semn de oprire și va detecta și ceda trecerea unui pieton mic care traversează un drum.
Un test, a spus el, ar împiedica un vehicul robot cu performanțe slabe să fie lăsat liber în societate, la fel cum un test pentru un șofer uman ar ține un șofer incompetent departe de drum. El a recunoscut însă că niciun test nu ar putea preveni toate accidentele în care sunt implicate vehicule care se conduc singure.
Testele pentru șoferi, a spus Liu, îi vor ajuta pe dezvoltatorii de vehicule robotizate „astfel încât, atunci când se vor deplasa în SUA, în anumite orașe, vor întâmpina mai puțină rezistență din partea orașelor”.
Elon Musk, CEO-ul Tesla, se plânge de mult timp că reglementările federale împiedică inovarea. Tesla dezvoltă un sistem de robotaxi numit „Full Self-Driving”, dar robotaxi-urile nu se pot conduce singure, iar proprietarii Tesla care le folosesc trebuie să fie pregătiți să intervină în orice moment.
Liu a declarat că standardele de conducere de bază ar contribui, de fapt, la inovare și ar îmbunătăți implementarea vehiculelor autonome. În cazul în care companiile sunt suficient de încrezătoare pentru implementarea pe scară largă a sistemelor lor, a spus el, un test de competență de bază ar trebui să fie „tort mic”, pentru ca acestea să treacă.
„Deci, de ce ar putea fi acesta un obstacol în calea implementării?”, a întrebat el.
Europa și China, a remarcat Liu, au deja teste de bază care supun vehiculele autonome testării de către terți. Însă Statele Unite au continuat să se bazeze pe autocertificarea companiilor.
Liu a declarat că acționează acum pentru a propune testul șoferului, deoarece vehiculele autonome fac progrese în utilizarea computerelor de „învățare automată” pentru a lua decizii pe șosea. El preconizează că acestea vor fi implementate pe scară largă pe drumurile din SUA în cinci până la 10 ani.
„Implementarea pe scară largă este la orizont și de aceea guvernul federal ar trebui să ia măsuri”, a declarat Liu.
Deja, Waymo, unitatea de vehicule autonome a Alphabet Inc. transportă pasageri în vehicule fără șoferi umani de siguranță în Phoenix și în alte zone. Cruise, unitatea de conducere autonomă a General Motors, a rulat roboți-taxi în San Francisco până la un accident produs anul trecut în care a fost implicat unul dintre vehiculele sale.
De asemenea, Aurora Innovation a declarat că va începe să transporte marfă cu semiremorci complet autonome pe autostrăzile din Texas până la sfârșitul anului. O altă companie de semiremorci autonome, Gatik, intenționează să transporte mărfuri în mod autonom până la sfârșitul anului 2025.
Printre accidentele provocate de vehicule autonome în ultimii ani se numără cel în care a fost implicat un SUV autonom Uber cu un șofer uman de rezervă, care a lovit și a ucis un pieton din Arizona în 2018 și un Chevrolet Bolt autonom Cruise care a târât un pieton pe marginea drumului, provocându-i răni grave. Pietonul a fost lovit de un vehicul condus de un om și a fost aruncat în calea Bolt-ului.