Compania Națională pentru Investiții Rutiere (CNIR) care ar trebui să preia de la CNAIR proiectele de autostradă a rămas fără director general. Administratorii CNIR, selectați cu mandat de 4 ani conform PNRR nu au ales marți, 19 martie 2024 un director ,,plin”, dar nici nu i-au mai prelungit manadatul directorului general interimar, Cătălin Urtoi. Astfel, conducerea interimară a CNIR a fost preluată de directorul financiar numit în urma concursului pentru mandat de 4 ani. ,,În cărți” pentru preluarea temporară a conducerii CNIR sunt Gabriel Budescu, director tehnic CNAIR (administrator CNIR) și Mircea Pop, directorul firmei de proiectare DP Consult susținut de Președintele CA CNIR, Marius Bota, potrivit informațiilor Economedia. Ministerul Finanțelor a respins la finalul anului trecut Bugetul CNIR.
,,Ieri mi s-a terminat ultimul mandat de cinci luni ca Director General cu mandat provizoriu la noua companie CNIR. Nu am mai fost votat de către Consiliul de Administrație CNIR pentru un nou mandat de două luni. Cu trei voturi de la cinci membri prezenți în sală aș fi mers mai departe, dar am avut doar doua și eu care nu am avut drept de vot. Ce am realizat în ultimele 11 luni de pe această poziție se poate vedea în Raportul de Activitate postat pe site-ul companiei cnir-sa.ro. O spun fără falsă modestie că împreună cu o echipă excepțională pe care am avut-o alături de mine în aceste 11 luni (Aprilie 2023-Martie 2024) am realizat ceea ce nu s-a făcut în șapte ani până la noi (Decembrie 2016-Aprilie 2023)! Sunt necăjit că nu am reușit cu bugetul pe 2023, dar asta nu a depins de mine, ci de o decizie politică și nu mă ascund să spun acest lucru ! Astăzi vom afla cine va fi noul Director Interimar al companiei. Tot ieri s-a luat decizia în CA ca să fie reluată procedura pentru Directorul General CNIR.” – inginerul Cătălin Urtoi. Cătălin Urtoi și Gabriel Budescu nu au votat, fiind administratori, dar și candidați.
Încă de la începutul anului, directorul CNIR, Cătălin Urtoi acuza PNL și pe directorul CNAIR, liberalul Cristian Pistol că ar tărăgăna lansarea licitațiilor pentru secțiunea de munte a Autostrăzii Unirii A8 (detalii aici)
Candidații la șefia CNIR :
Gabriel Budescu, de specialitate inginer Căi Ferate Drumuri și Poduri, conduce Direcția Tehnică și este considerat un drumar cu experiență.
Ștefan Ioniță, inginer CFDP (Căi Ferate Drumuri și Poduri), a fost Director General CNAIR și actual director CESTRIN, a condus Compania de Drumuri în primul mandat al lui Răzvan Cuc (PSD). În mandatul lui Ștefan Ioniță a fost semnat contractul pentru Podul de la Brăila. Este singurul administrator cu specializare Drumuri și Poduri.
Mircea Pop, fost director general CNADNR (denumirea anterioară a CNAIR), a fost director general în mandatul lui Victor Ponta. DP Consult, firma sa de proiectare, derulează numeroase contracte cu CNAIR, după cum Economedia a explicat aici.
Cătălin Urtoi, inginer hidrolog, a ajuns în funcție publică începând de la consilier al fostului ministru Lucian Bode, iar în mandatul Sorin Grindeanu, inițial din partea Asociațiilor civice din Iași, după care a fost exclus pentru propagandă pro-PSD. Pe de altă parte, Cătălin Urtoi a publicat monitorizări privind proiectele A7 – Autostrada Moldovei și A8 Autostrada Unirii și a impulsionat lansarea licitațiilor pentru capetele Autostrăzii A8 finanțate din PNRR și a avizelor pentru secțiunea de munte a A8 (licitația pentru execuție încă nu a fost lansată).
Administratorii care votează directorul CNIR:
Mariana Ioniță, de profesie inginer constructor, a fost director general CNAIR, numită în mandatul Lucian Bode, a condus CNAIR în mandatul lui Cătălin Drulă, dar a fost înlocuită imediat după ieșirea USR din Guvern (mandatul interimar Dan Vîlceanu) cu Cristian Pistol, în acel moment consiler pentru infrastructură al premierului Florin Cîțu și director implementare autostrăzi. Mariana Ioniță este secretar general al Ministerului Transporturilor. Mariana Ioniță are o bogată experiență în administrația publică, a fost detașată la Bruxelles și este o susținătoare pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în Moldova.
Adrian Foghiș, „omul lui Bolojan”, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, susținut de PNL, a condus Zona Metropolitană Oradea. Este absolvent de Șociologie și Științe Politice.
Marius Bota, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, inginer absolvent al Universității Tehnice din Cluj-Napoca, a fost vicepreședinte al Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaților și a depus numeroase inițiative pentru dezvvoltarea infrastructurii de transport.
Bogdan Pascu, inginer mecanic, fost vicepremier în Guvernul Tăriceanu, a fost director general adjunct al CNAIR și director la firma de proiectare Consitrans. Bogdan Pascu, un apropiat al lui Dan Voiculescu, a fost și șef al Departamentului pentru dezvoltare, promovare şi monitorizarea proiectelor de investiţii în infrastructură, înfiinţat de Guvernul Dăncilă.
Ion Cosmin Petrescu, președinte PNL Argeș, absolvent ASE – Facultatea de Cibernetică, membru CA Electrica.
La numirea ca interimar, Urtoi menționa că după cele 6 luni va reveni în funcția de administrator. „Am posibilitatea să organizez noul CNIR, iar scopul meu este securizarea proiectului autostrăzii A8 Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş. Instituţia este zero acum, dar ne apucăm de treabă şi mergem înainte. Va fi un mandat pe patru luni, cu posibilitatea de prelungire pe încă două luni până la organizarea unui concurs. După această perioadă voi reveni în funcţia de membru în CA. În iunie-iulie vom discuta cu ministrul Transporturilor şi cu cei de la CNAIR despre primele proiecte de infrastructură pe care le vom transfera la CNIR. Este vorba despre proiectele care au documentaţiile finalizate şi cu finanţare asigurată”, spunea Cătălin Urtoi.
Separarea fostului CNADNR în CNAIR și CNIR (administrare/întreținere și dezvoltare/investiții) este un proiect din Guvernul Dacian Cioloș și obligație în PNRR. Statutul CNIR a fost publicat în 2021 (detalii aici). În 6 septembrie 2021 , Cătălin Drulă îl numise pe inginerul constructor Marin Griguță șef la CNIR.