OMC: Blocajele din comerțul internațional sunt cauzate de creșterea cererii, nu de probleme ale lanțului de aprovizionare

Comert, alimente, piata, supermarket, rafturii Sursa foto: Pixabay

Blocajele din comerțul global sunt mai mult rezultatul creșterii cererii decât a unor probleme ale lanțului de aprovizionare, iar presiunea se va reduce probabil în lunile următoare, a declarat luni economistul-șef al Organizației Mondiale a Comerțului (OMC).

Potrivit Reuters, OMC crezuse în octombrie că cererea de bunuri va încetini la începutul anului 2022. Cu toate acestea, asta s-a întâmplat înainte ca varianta Omicron a coronavirusului să ducă la reducerea activității, inclusiv amânarea reuniunii ministeriale a OMC.

Economistul șef Robert Koopman a spus că consumatorii au continuat apoi să modifice cheltuielile către bunuri, mai degrabă decât către servicii, având în vedere că nu pot sau prefera să nu ia masa în oraș sau să plece în vacanță. Conform lui Koopman, pentru comerțul cu mărfuri, cererea în exces a cauzat probabil două treimi până la trei sferturi dintre lipsurile aparente.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

„Această schimbare de compoziție a cererii, susținută de politicile fiscale și monetare rapide și agresive, a dus la senzația că sunt  întreruperi în lanțul de aprovizionare”, a spus el pentru Reuters. „Întreruperea aprovizionării a fost, a spus el, mai evidentă în sectorul auto sau pentru cei care se adaptează la o schimbare a producției din China către Vietnam, Malaezia sau Indonezia.

„Sunt destul de încrezător că în următoarele trei sau patru luni vom vedea reducerea presiunilor inflaționiste”, a spus Koopman, referindu-se la majoritatea bunurilor tranzacționate și presupunând că nu există un nou șoc geopolitic sau de sănătate.

Cu toate acestea, unele companii au avertizat că sunt canale comerciale atât de blocate încât ar putea trece mult din anul viitor înainte de a vedea afacerile revenind la normal.

În martie, OMC va invita întreprinderile, guvernele și experții comerciali să discute problemele lanțului global de aprovizionare. Chiar dacă problemele s-ar atenua până atunci, mai sunt lecții de învățat, susține Koopman.

“Ceea ce am văzut au fost răspunsuri fiscale și monetare foarte, foarte rapide. Lanțurile de aprovizionare pe termen lung calibrate fin nu aveau însă infrastructura fizică sau de reglementare potrivită pentru a se adapta atât de repede”, a conchis el.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: