Prețurile bateriilor pentru mașinile electrice cresc pentru prima dată în mai mult de un deceniu

incarcare masini electrice Sursa foto: ACEA

Prețul bateriilor litiu-ion a crescut în acest an pentru prima dată în mai mult de un deceniu, iar costurile în creștere ale materiilor prime ar trebui să pună în dificultate eforturile industriei auto de a transforma vehiculele electrice într-un produs de masă, scrie Financial Times.

Prețurile în creștere ale metalelor pentru baterii, cum ar fi litiul, cobaltul și nichelul, precum și costurile mai mari ale componentelor au împins prețurile pachetelor de baterii până la 151 de dolari pe kilowatt oră, o creștere de 7% față de anul trecut și prima creștere de când BloombergNEF a început studiul său anual în 2010.

Este estimat ca prețurile să crească în continuare până la 152 de dolari pe kWh anul viitor. În 2010, prețurile au fost în medie de 1.160 de dolari pe kWh.

Industria auto a considerat de mult timp că 100 de dolari pe kWh pentru un pachet de baterii reprezintă punctul în care mașinile electrice vor deveni competitive cu vehiculele cu motor cu combustie.

Cu toate acestea, prețurile litiului au crescut de 10 ori de la începutul anului 2021, iar cele ale nichelului au crescut cu 75%, în timp ce prețurile cobaltului au fost mai mult decât duble față de media lor din 2020 în acest an.

Prin urmare, BloombergNEF preconizează că nivelul de 100 de dolari pe kWh va fi atins în 2026, cu doi ani mai târziu decât se preconiza anterior. Acest lucru va avea „un impact negativ asupra capacității producătorilor de automobile de a produce și de a vinde vehicule electrice de masă în zone fără subvenții”, a afirmat acesta.

Acesta a adăugat că aceste costuri mai mari ar putea fi, de asemenea, problematice pentru economia proiectelor de stocare a energiei în baterii, care sunt vitale pentru stabilizarea rețelei pe măsură ce crește energia regenerabilă intermitentă.

Creșterea prețurilor pachetelor de baterii ar fi fost și mai mare dacă producătorii de automobile și producătorii de celule de pe piața chineză nu ar fi trecut la baterii mai ieftine de fosfat de litiu și fier (LFP), care nu utilizează cobalt și nichel, dar au o autonomie mai mică.

În 2022, a existat o cerere de 603 gigawați-oră pentru baterii litiu-ion, aproape dublu față de nivelul din anul precedent. Lanțurile de aprovizionare se străduiesc să țină pasul.

Prețurile pachetelor de baterii litiu-ion variază semnificativ în diferite regiuni. În China, acestea costă în medie 127 de dolari pe kWh, în timp ce în SUA și în Europa prețurile sunt cu 24 și, respectiv, 33 % mai mari. Diferența se explică prin costurile de producție mai ridicate pe piețele occidentale mai puțin dezvoltate, precum și prin preferința acestora pentru baterii cu autonomie mai mare care utilizează nichel și cobalt.

Există o incertitudine semnificativă cu privire la momentul în care prețurile metalelor pentru baterii vor scădea. Cei mai mari producători de litiu din lume au avertizat cu privire la dificultățile legate de creșterea producției pentru a face față cererii în creștere, în timp ce SUA, Europa și alte țări fac eforturi pentru a-și reduce dependența de China.

Sursa foto: ACEA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *