În timp ce se încheie un sezon de recoltare de succes, care a produs câteva sute de tone de ulei de lavandă în Bulgaria – primul producător mondial – viitorul industriei pare mai degrabă gri decât violet, scrie Euractiv.
În condițiile în care supraproducția globală apasă deja asupra prețurilor, distilatorii bulgari se tem acum că noile reglementări ale UE vor restrânge și mai mult afacerile.
În timp ce Uniunea Europeană s-a oferit să întrerupă punerea în aplicare a regulamentelor revizuite ale blocului care restricționează substanțele chimice nocive, timpul se scurge.
Nikolay Nenkov, șeful distileriei Galen-N – una dintre cele mai mari din Bulgaria – este îngrijorat de faptul că în curând va trebui să aplice pe flacoanele sale de ulei de lavandă etichete de avertizare privind sănătatea, cu sloganuri care nu sunt de bun augur.
“Ne temem că astfel de măsuri vor scădea consumul, vor reduce producția și (astfel) sectorul ar putea dispărea în unele regiuni, ceea ce este foarte rău având în vedere că este o tradiție de lungă durată”, a declarat el pentru AFP.
Într-o industrie care se confruntă deja cu prețuri scăzute, cu lipsa forței de muncă, cu schimbările climatice și cu dăunătorii, revizuirile planificate ar “crea o tensiune suplimentară”, a adăugat el.
De la faimoasele câmpuri de lavandă din jurul Zelenikovo, în centrul Bulgariei, până la Provence, în Franța, producătorii și fermierii s-au unit pentru a-și apăra produsul împotriva a ceea ce ei consideră a fi legi nedrepte de la Bruxelles.
Printre alți producători importanți se numără China, Moldova și Grecia.
În întreaga UE, uleiurile esențiale sunt reglementate de două legi principale privind substanțele chimice, cunoscute sub numele de REACH și CLP.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Viitoarea revizuire a celor două legi urmărește să ofere consumatorilor și companiilor informații mai bune cu privire la posibila existență în produse a perturbatorilor endocrini și a componentelor care provoacă cancer sau reacții alergice.
Revizuirea REACH – care se referă la înregistrarea, evaluarea, autorizarea și restricționarea substanțelor chimice – a fost amânată până în al patrulea trimestru al anului 2023.
Însă propunerea Comisiei Europene de a clarifica clasificarea și etichetarea substanțelor în cadrul CLP, în special în ceea ce privește vânzările online, urmează să fie supusă votului în plen în octombrie.
Confruntat cu rezistența producătorilor, Consiliul UE a propus o derogare de patru ani de la intrarea în vigoare a textului.
“Problema nu a fost rezolvată, dar această amânare este un mare pas înainte”, a declarat Nenkov.
În încercarea de a risipi îngrijorarea marilor producători europeni, Bruxelles a subliniat că “nu intenționează să înceapă să ceară o analiză a fiecărei molecule din uleiurile esențiale” sau “să le interzică”, a declarat un purtător de cuvânt pentru AFP.
“Uleiurile esențiale sunt deja definite ca substanțe chimice”.
La distileria lui Nenkov, tehnicianul Vasil Andreev, în vârstă de 70 de ani, spune că manipulează un “produs complet natural” în timp ce filtrează o altă găleată de ulei galben pal.
Este nevoie de până la 120 de kilograme de lavandă – care este încă presată cu piciorul în jgheaburi uriașe înainte de distilare – pentru a produce un kilogram de aur purpuriu al Bulgariei, folosit în produse cosmetice și parfumuri celebre.
Dar producția în plină expansiune a suprasaturat piața în ultimii ani, ceea ce a dus la scăderea prețurilor și a profiturilor. În prezent, prețurile se situează sub costurile de producție, la aproximativ 20-35 de euro pe kilogram, după ce au atins un vârf de 140 de euro în 2018.
“În ultimii trei ani, a existat o supraproducție globală de ulei de lavandă, oferta depășind cererea, ceea ce a determinat tot mai mulți fermieri să renunțe la această cultură”, a declarat analistul grupului de reflecție InteliAgro, Nikolay Valkanov.
Fermierii recunosc că, mai devreme sau mai târziu, vor trebui să distrugă o parte din câmpurile lor parfumate pentru a putea reveni la prețuri care să le permită să nu mai vândă în pierdere.