România se numără printre ţările unde vânzările cu amănuntul au înregistrat o creştere peste media din UE în luna ianuarie, cu un avans de 0,8%. Campioane în UE la creşterea vânzărilor cu amănuntul în prima lună a anului au fost Ţările de Jos (4,9%), Luxemburg (4,6%) şi Slovenia (4,1%), arată datele publicate de Eurostat.
Vânzările cu amănuntul în Uniunea Europeană şi zona euro au înregistrat o creştere sub aşteptări în prima lună a acestui an, însă România se numără printre statele membre cu o creştere peste medie a vânzărilor cu amănuntul.
Conform acestor date, în luna ianuarie 2023, comparativ cu luna luna decembrie 2022, vânzările cu amănuntul au crescut cu 0,3% atât în zona euro cât şi în Uniunea Europeană. Analiştii intervievaţi de Reuters se aşteptau ca vânzările cu amănuntul în zona euro să înregistreze o creştere de 1% în luna ianuarie, comparativ cu decembrie.
Economiştii consideră vânzările cu amănuntul ca un indicator al cererii de consum, care a avut de suferit în ultimele luni de pe urma inflaţiei accelerate, declanşată în principal de creşterea preţurilor la energie şi alimente, dar care a început să se extindă şi la alte sectoare ale economiei.
Eurostat subliniază că în luna ianuarie comparativ cu decembrie vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de creşterea cu 1,8% a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi ţigări non-alimentare, precum şi de creşterea cu 1,1% a vânzărilor de produse non-alimentare. Pe de altă parte, vânzările de carburanţi au scăzut cu 2,1%.
În ritm anual, luna ianuarie 2023 comparativ cu luna ianuarie 2022, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 2,3% în zona euro şi cu 2,7% în Uniunea Europeană. Cele mai importante reduceri ale vânzărilor cu amănuntul au fost înregistrate în Belgia (minus 8,9%) şi Germania (minus 6,8%). La polul opus, cele mai importante creşteri anuale au fost înregistrate în Slovenia (18,5%) şi România (5,8%).
În ritm anual, vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de scăderea, cu 4,7%, a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi ţigări non-alimentare, precum şi de reducerea cu 1% vânzărilor de produse non-alimentare. În schimb, vânzările de carburanţi au crescut cu 5,6%.
În cazul României, Institutul Naţional de Statistică (INS) a informat anterior că volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut cu 5,7% în ianuarie 2023, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul anterior, în mare parte datorită vânzărilor de produse nealimentare, dar şi a celor alimentare, băuturi şi tutun. Ca serie ajustată, în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în prima lună a acestui an, comparativ cu ianuarie 2022, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), s-a majorat cu 5,3%.
De asemenea, în ianuarie 2023 faţă de decembrie 2022, afacerile din comerţul cu amănuntul, au scăzut ca serie brută cu 22%, iar ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, au crescut cu 0,7%.