Scandalul trenurilor prea înalte din Spania duce la demisii: Șefului căilor ferate naționale și numărul doi din Ministerul Transporturilor renunță la funcții

renfe trenuri Foto: Renfe

În Spania, afacerea trenurilor prea mari pentru anumite tuneluri a dus la demiterea șefului căilor ferate spaniole și a numărului doi din Ministerul Transporturilor, după 15 zile de controverse jenante pentru executiv, scrie Le Figaro. Aflat la conducerea companiei feroviare Renfe din iunie 2018, Isaías Taboas și-a “prezentat” luni “demisia”, a declarat pentru AFP o purtătoare de cuvânt a companiei. Aproximativ 30 de trenuri au fost prea mari pentru a trece prin unele tuneluri din rețeaua feroviară spaniolă.

Această demisie surpriză s-a adăugat la cea a secretarului de stat pentru transporturi Isabel Pardo de Vera, de asemenea fost președinte al Adif, administratorul rețelei feroviare spaniole, a confirmat Ministerul Transporturilor într-un scurt comunicat de presă. Ministrul Transporturilor, Raquel Sanchez, ” și-a ” exprimat recunoștința ” față de acești doi responsabili pentru ” munca depusă în funcțiile lor respective “, precizează ministerul, care evocă ” o nouă etapă ” pentru sectorul feroviar spaniol.

Demisiile intervin după mai bine de două săptămâni de polemici legate de comanda a 31 de trenuri pentru rețeaua feroviară din nordul Spaniei, a căror dimensiune s-a dovedit a fi prea mare pentru anumite tuneluri în care ar fi trebuit să treacă.

Această comandă, în valoare totală de 258 de milioane de euro, a fost atribuită în urma unei licitații în iunie 2020 producătorului spaniol de echipamente feroviare CAF, concurent al francezilor Alstom și al germanilor Siemens, potrivit Renfe.

Potrivit operatorului feroviar, această companie, cu sediul în Țara Bascilor (nord), a fost cea care a înțeles în martie 2021 că dimensiunile furnizate în timpul licitației erau incorecte. Ea a alertat apoi autoritățile chiar înainte de a începe construcția trenurilor. “Nu a existat niciodată riscul ca trenurile de dimensiuni greșite să fie construite, deoarece producătorul avea obligația, definită în documentele de licitație, de a efectua verificări”, a asigurat Renfe.

Această eroare – făcută publică la începutul lunii februarie, la aproape doi ani după ce problema a fost detectată – va duce totuși la întârzieri în livrarea trenurilor, care ar trebui să fie puse în circulație în cursul anului 2026 și nu în 2024, așa cum era prevăzut inițial, potrivit grupului feroviar. Potrivit presei spaniole, aceasta ar putea duce, de asemenea, la costuri suplimentare din cauza creșterii prețurilor materialelor în ultimele luni. O problemă negată de Renfe: “nu există nicio problemă financiară, niciun ban nu a fost risipit “, asigură grupul.

Cazul a stârnit o polemică aprinsă în Spania, unde opoziția de dreapta a acuzat guvernul premierului socialist Pedro Sanchez de ” disimulare vinovată ” și ” opacitate “, cu mai puțin de un an înainte de alegerile legislative prevăzute pentru sfârșitul anului 2023. ” Prezidați un guvern care comandă trenuri care nu trec prin tuneluri” , a glumit recent în Parlament numărul doi din Partidul Popular (PP, dreapta), Cuca Gamarra, referindu-se la un ” fiasco” .

Această controversă a determinat deja Ministerul Transporturilor să îl demită din funcție, pe 6 februarie, pe fostul șef al gestionării echipamentelor la Renfe și pe un înalt funcționar de la Adif. Ea a împins, de asemenea, Adif și Renfe să deschidă o anchetă comună pentru a face lumină asupra circumstanțelor care au dus la această situație, calificată drept o ” eroare gravă ” de către ministrul Transporturilor.

 

Foto: Renfe

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *