Suntem pregătiți să facem față riscului de incendiu al mașinilor electrice?

masini electrice abandonate Foto: Qilai Shen/Bloomberg

Deși incendiile la vehiculele electrice se produc mai rar decât la mașinile tradiționale cu motor cu ardere internă (ICE), acestea reprezintă provocări foarte diferite pentru personalul de intervenție, scrie Euronews.

Vehiculele electrice au apărut ca o soluție promițătoare pentru a înlocui mașinile tradiționale alimentate cu combustibili fosili. Cu toate acestea, pe fondul acestei tranziții, o întrebare rămâne în mare parte fără răspuns: suntem pregătiți să abordăm riscurile de incendiu ale vehiculelor cu baterii?

Brigada de pompieri din Londra a numit în această vară bicicletele electrice ca fiind tendința de incendiu cu cea mai rapidă creștere din oraș, cu 123 de incendii asociate cu biciclete și scutere electrice, un număr record.

Un medic legist a cerut Oficiului pentru Standarde și Siguranță a Produselor (OPSS) din Marea Britanie să introducă standarde de siguranță suplimentare după moartea unui bărbat într-un incendiu provocat de o bicicletă electrică în luna martie, potrivit serviciului de pompieri și salvare.

Care este problema?

Spre deosebire de mașinile tradiționale cu motor cu ardere internă, vehiculele electrice și mașinile hibride sunt alimentate de baterii litiu-ion care, potrivit experților, prezintă provocări și riscuri diferite.

Unul dintre pericolele cunoscute la aceste tipuri de baterii este „thermal runaway”, o creștere rapidă a temperaturii care duce la incendii greu de stins.

De exemplu, incendiile în vehiculele electrice pot începe la scurt timp după un accident și se pot reaprinde spontan.

De asemenea, acestea produc un gaz toxic numit fluorură de hidrogen atunci când ard. Expunerea la fluorură de hidrogen poate reprezenta un risc suplimentar chiar și cu îmbrăcăminte de protecție, spun experții.

Stingerea incendiilor provocate de bateriile cu litiu poate necesita mii de litri de apă, mult mai mult decât volumul necesar pentru a opri un incendiu de mașină pe benzină.

Noi strategii și tehnologii

Atenuarea unor astfel de accidente necesită o combinație de măsuri preventive și strategii îmbunătățite de intervenție în caz de urgență.

În 2011, Agenția suedeză pentru situații de urgență civilă (MSB) a înființat o echipă dedicată publicării de rapoarte și orientări privind incendiile de vehicule electrice.

„Am demarat proiectul deoarece am putut observa că vehiculele electrice deveneau din ce în ce mai frecvente în societate. Și am început să discutăm despre ele”, a declarat pentru Euronews Next Yvonne Näsman, un ofițer executiv al departamentului de pompieri și salvare din cadrul Agenției suedeze pentru situații de urgență civilă (MSB).

„Am organizat un atelier de lucru și toată lumea avea întrebări despre dacă există alte provocări din perspectiva serviciilor de salvare cu vehiculele electrice decât cele cu motor diesel și pe benzină”.

În Suedia, numărul de vehicule electrice înregistrate a crescut cu 370% între ianuarie 2021 și ianuarie 2022.

„O nouă tehnologie implică adesea noi riscuri necunoscute, ceea ce înseamnă că trebuie să învățăm din evenimentele din trecut. Învățarea lecțiilor este extrem de importantă pentru noi, mai ales atunci când lucrurile sunt destul de noi”, a adăugat Näsman.

Echipa spune că incendiile la vehiculele electrice se întâmplă mai rar decât la mașinile tradiționale. Cu toate acestea, cunoașterea naturii diferite a acestora și luarea unor măsuri diferite în consecință este importantă pentru primii respondenți.

„În general, bateriile ard mai lent decât incendiile la vehiculele pe bază de combustibili fosili, deoarece focul din bateria de tracțiune se propagă de la celulă la celulă, în comparație cu un rezervor de la o mașină de benzină care se sparge prin foc și mai mulți litri de lichide inflamabile se scurg, ceea ce duce la un incendiu violent și rapid”, a explicat Andreas Forsberg, un ofițer executiv, Fire & Rescue din cadrul Agenției suedeze pentru situații de urgență civilă (MSB).

„Dar, pe de altă parte, deoarece focul se propagă de la o celulă la alta, mașinile electrice pot arde în schimb o perioadă de timp”.

Îmbunătățirea pregătirii

MSB a publicat în acest an un raport demonstrativ care detaliază metodele de stingere a bateriilor litiu-ion din vehicule electrice.

Una dintre metodele testate utilizează un stingător cu tăiere dezvoltat de o firmă suedeză, Coldcut Systems.

Metoda sa Cobra utilizează un amestec de nisip și apă pentru a face o mică gaură în carcasa bateriei prin intermediul unei lănci și pentru a injecta apă la presiune ultraînaltă în componenta modulului la 300 de bari.

Zonele cu temperaturi ridicate, cunoscute sub numele de „puncte fierbinți”, sunt examinate în mod constant cu ajutorul unei camere de termoviziune, care determină, de asemenea, o distanță sigură de la care operatorii pot interveni.

„Am avut o experiență în care am reușit să răcim pachetul de module în 15 minute folosind mai puțin de o mie de litri de apă”, a declarat Martin Orman, directorul general al Coldcut Systems, pentru Euronews Next.

„În tehnicile tradiționale, s-ar putea folosi o cantitate de apă de 20 de ori mai mare doar pentru a răci din exterior. Așadar, a avea acces direct la module este de departe cel mai eficient mod de a obține un rezultat eficient”.

Inovarea în tehnologia de stingere a incendiilor are potențialul de a îmbunătăți în mod semnificativ gradul de pregătire pentru incendiile de tip vehicule electrice. Cercetătorii și inginerii din Europa explorează și alte metode noi.

În Danemarca, serviciile de urgență din Copenhaga au inventat în 2020 un „container de stingere a incendiilor”, conceput special pentru mașinile electrice și hibride, pentru a preveni scăpările de temperatură.

În el poate fi plasat un vehicul electric avariat, care poate fi încărcat într-un camion pentru a fi dus într-un loc sigur. Containerul are duze în interior pentru a înăbuși flăcările și a răci bateriile mașinii avariate.

Acesta poate fi montat pe un camion de tractare pentru a fi condus într-un loc sigur.

Un serviciu de salvare din Leuven, Belgia, a folosit și în 2021 un container umplut cu apă, folosind o macara pentru a introduce în el vehiculul hibrid în flăcări, pentru a-i răci celulele bateriei.

 

Riscuri sporite pentru industria maritimă

Potrivit unui raport al asigurătorului Allianz Global Corporate & Specialty, în cursul anului 2022 au fost raportate 209 incendii de nave, cel mai mare număr din ultimul deceniu.

Experții au atras atenția că echipamentele de stingere a incendiilor instalate pe multe nave nu sunt concepute pentru incendiile de vehicule electrice, după un accident devastator provocat de un incendiu pe un cargo în largul coastei olandeze în iulie 2023, cu aproape 500 de vehicule electrice la bord.

Un membru al echipajului a murit și mai mulți au fost răniți în incendiu.

Institutul danez pentru incendii și securitate (DBI) a efectuat o serie de experimente și teste la scară reală pentru a vedea dacă vehiculele electrice ard diferit și ce se poate face la bordul feriboturilor pentru a atenua daunele în cadrul unui proiect de 15 luni care a început în 2021.

„Unul dintre rezultatele acestui proiect este o recomandare de a oferi această formare specializată pentru a-i ajuta să abordeze o astfel de situație potențială”, a declarat pentru Euronews Next Alexander Bjørn Kleiman, manager principal de proiect maritim la Institutul danez de tehnologie de incendiu și securitate.

„Aveți nevoie de instrumente și de un design adecvat pentru a face față noilor provocări și noilor riscuri, iar schimbarea reglementărilor poate fi greoaie și poate necesita mult timp. Astfel, dezvoltarea tehnologică depășește cu mult viteza cu care pot apărea noi cerințe”, a adăugat el.

„Așadar, cred că este foarte important să punem accentul și să facem mai multe cercetări pentru a înțelege mai bine atât pentru a găsi soluții, dar și pentru a liniști și infirma poate concepțiile greșite și pentru a consolida încrederea și experiența”.

Experții sunt de părere că o cooperare strânsă între industrie, serviciile de salvare și autorități, precum și o abordare mai standardizată pot contribui la o pregătire mai eficientă și mai coerentă.

„Din conversațiile noastre la nivel mondial, nu credem că există un mesaj coerent în acest moment. Metodele recomandate pe fișele tehnice de salvare de către producătorii de automobile sunt puțin vagi”, a declarat Orman.

„Dar acest lucru începe să se schimbe, deoarece producătorii de automobile acționează acum mai proactiv cu departamentele guvernamentale, iar acest lucru le permite să obțină publicarea unor metode convenite pentru serviciile de siguranță în caz de incendiu din întreaga lume”.

Anul acesta, Comisia Europeană a înființat un grup de lucru pentru a elabora orientări privind siguranța la incendiu pentru infrastructura de reîncărcare.

„Credem că UE poate juca un rol de sprijin și de coordonare, oferind îndrumări statelor membre cu privire la modul în care să asigure siguranța la incendiu a acestor noi soluții durabile”, a declarat pentru Euronews Next Eugenio Quintieri, directorul general al Fire Safe Europe.

„De asemenea, este esențial pentru utilizatorii de vehicule electrice să existe un anumit tip de armonizare în întreaga UE pentru a se asigura că pot călători liber cu vehiculele lor electrice fără a se confrunta cu prea multe tipuri de restricții diferite”.

Potrivit Fire Safe Europe, un incendiu într-un spațiu închis, cum ar fi un garaj, implică riscuri serioase, deoarece, printre altele, este probabil ca focul să se extindă la alte vehicule din cauza apropierii, iar astfel de incendii sunt greu de stins de către serviciile de pompieri.

„Cu toate acestea, ne lipsesc datele privind incendiile care implică vehicule electrice. Acesta este un domeniu în care Uniunea Europeană poate juca un rol important prin armonizarea metodologiilor statistice pentru colectarea și analiza datelor privind incendiile provocate de vehiculele electrice”, a adăugat el.

Foto: Qilai Shen/Bloomberg

Comentarii

  1. Deocamdata e bine sa cumparati masini straine, nu bombe cu ceas fabricate in Romania. Pompierii englezi, suedezi, nemti, francezi, etc, nu se corup si nu falsifica avizele/autorizatiile de securitate la incendii precum pompierii romani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *