Luvly, o companie suedeză producătoare de micromașini, se pregătește să producă o mașină electrică mică și ultraeficientă pentru viața urbană și să o distribuie în întreaga lume prin intermediul unei metode de transport cu pachete plate, la fel ca un alt brand suedez celebru, scrie Electrek.
Luvly își trage numele de la LUV, sau „Light Urban Vehicle”, ceea ce dă tonul pentru ceea ce urmărește – mașini mici concepute pentru utilizarea în oraș.
Primul vehicul al Luvly, Luvly O, are specificații menite să funcționeze perfect pentru un locuitor din mediul urban. Ceea ce înseamnă că aceste specificații nu sunt mai mult decât ceea ce aveți nevoie (sau mai mult decât ceea ce le limitează reglementările europene privind cvadriciclurile), combinate într-un pachet drăguț, accesibil și convenabil.
Întregul vehicul cântărește doar 380 kg, aproximativ o cincime din greutatea unui autoturism standard (Tesla Model 3 cântărește cam atât), ceea ce duce la emisii de fabricație mai mici. Iar greutatea sa redusă înseamnă că este extraordinar de eficient, cu un consum de energie de ordinul a 60Wh/km (96Wh/mi), de aproximativ două până la patru ori mai bun decât cel al mașinilor electrice „de dimensiuni normale”.
Acest consum redus de energie înseamnă că Luvly are nevoie de o baterie mai mică pentru a se deplasa, iar bateria standard are doar 6,4 kWh. Dar asta nu este cea mai bună parte – bateria este formată din două unități separate, fiecare cântărind 15 kg, și sunt detașabile.
Deci puteți conecta mașina la priză pentru a o încărca. Dar ce se întâmplă dacă parcați pe stradă și nu aveți acces la un punct de încărcare? Ei bine, puteți pur și simplu să luați bateria cu dvs. în apartament și să o încărcați acolo. Acest lucru ar putea fi mai dificil dacă transportați alte lucruri sau dacă locuiți într-un apartament cu etaj sau dacă aveți o forță sau o mobilitate redusă, dar poate că ar putea fi concepută o altă soluție de transport pentru persoanele care au nevoie de acest lucru.
Bateria mică înseamnă, de asemenea, viteze rapide de încărcare. La o priză europeană standard de 220-230V, fiecare baterie ar trebui să se încarce în aproximativ o oră. În SUA, din cauza prizelor mai lente de 120V, va dura aproximativ două ore. Nu este nevoie de un încărcător special sau de prize de mare amperaj – doar o priză obișnuită. Timpii de încărcare rapidă și posibilitățile de schimbare a bateriilor oferă, de asemenea, posibilitatea de a utiliza acest autovehicul în cadrul unor programe urbane de partajare a mașinilor.
Dar, în ciuda (și poate din cauza) dimensiunilor sale mici, mașina este capabilă să facă ceea ce contează cel mai mult pentru sarcinile intravilane. Viteza sa maximă de 90 km/h este poate puțin cam lentă pentru autostrăzi, dar este potrivită pentru excursii rapide în interiorul unui oraș și pentru orice drum de suprafață. Portbagajul său are o capacitate de 267 de litri ceea ce nu vă va ajuta să transportați cherestea, dar ar trebui să fie suficient pentru cumpărături, genți sau poate chiar o mică cursă la magazinul de bricolaj. De asemenea, ar fi ideală pentru livrări.
Mașinile mici sunt adesea considerate ca fiind mai puțin sigure, în primul rând din cauza vehiculelor supradimensionate care au ocupat șoselele, ceea ce a dus la o „cursă a înarmării” în ceea ce privește dimensiunea vehiculelor. Dar mașinile mai mici și mai lente sunt mai sigure pentru ocupanți și pentru cei din afara mașinii. Luvly spune că va folosi o carcasă de siguranță compozită cu structură de tip sandwich, cu un material suplimentar din spumă care absoarbe energia, pentru a menține ocupanții în siguranță. (Luvly o numește „tehnologie de curse de formulă lentă”).
Și până la final: Luvly plănuiește să vândă Luvly O la un preț de aproximativ 10.000 de euro, adică 11.000 de dolari. Este mai ieftin decât orice mașină pe care o veți găsi și nici măcar nu este cu mult mai scump decât bicicletele cargo high-end. Dacă va ajunge să se califice pentru subvenții pentru vehicule electrice în diferitele regiuni în care va fi vândut, acest preț ar putea deveni și mai mic.
Majoritatea acestor specificații pot fi modificate, mai ales în cazul în care normele de omologare variază în diferite teritorii. Iar Luvly vede oportunități pe mai multe piețe, atât în Europa, cât și în întreaga lume.
IKEA a mașinilor electrice mici
Luvly spune că principala sa inovație constă în procesul de producție și asamblare, pe care intenționează să îl licențieze și să permită construirea unor mașini diferite cu aceleași procese. Un model sportiv, o mică furgonetă de marfă sau un vehicul cu trei roți sunt toate configurații potențiale.
Comparația cu IKEA nu se referă doar la țara de origine comună, ci mai degrabă la metodele de producție și de transport planificate de Luvly. În loc să asambleze mașinile într-o fabrică centrală și să le expedieze în întreaga lume complet asamblate, Luvly a inițiat un proces care permite expedierea de piese de autovehicule în pachet plat.
Spre deosebire de IKEA, acestea nu vor fi asamblate de către utilizatorul final, dar transportul în pachet plat va permite ca un singur container de transport maritim să conțină piesele necesare pentru 20 de mașini în total, în loc să fie nevoie de o navă care să transporte doar mașini sau să încarce între una și patru mașini de dimensiuni standard complet asamblate într-un container.
Astfel, piesele pot fi produse într-o fabrică centrală, iar aceste piese sunt apoi asamblate în micro-fabrici care acoperă regiunile de vânzare individuale. O microfabrică de 2000 de metri pătrați ar putea deservi un teritoriu de mărimea Suediei.
Fiecare microfabrică are apoi o amprentă mai mică, un termen de implementare și cheltuieli de capital mai mici pentru a fi înființată. Licențiații procesului Luvly ar putea înființa aceste micro-fabrici mult mai ușor decât dacă ar trebui să construiască ei înșiși întregul proces. Iar la sfârșitul ciclului de viață, aceste piese pot fi, de asemenea, reciclate.
În timp ce Luvly are o concurență acerbă în Europa din partea unor mărci consacrate, precum Citroen și Renault, și a unor companii mai mici, precum Microlino, compania consideră că metodele sale de fabricare în pachet plat și de compozit sandwich îi oferă un avantaj. Dar crede, de asemenea, că există suficient loc pentru ca această piață să crească și că șoferii pot fi convinși să se orienteze spre modele mai mici.
De ce mai mic e mai bun
Håkan Lutz, directorul general al Luvly, deși măsoară 193 cm, este ferm convins că mașinile sunt prea mari și trebuie să fie mai mici. (El spune că el și fratele său, care este chiar mai mare decât el, încap foarte bine împreună în mașină). El remarcă faptul că Suedia are cele mai mari mașini din Europa. În ciuda acestui fapt, suedezii sunt foarte atenți la mediu: Trăiesc într-o țară întinsă, cu puține orașe de dimensiuni semnificative; le place să își aducă întreaga familie în vacanță la Sommarstuga (casa de vară) (și să tracteze o remorcă de 1.000 kg în acest timp – acestea sunt omniprezente în Scandinavia); și mulți locuiesc în suburbii mici și pitorești.
Dar acest lucru se reduce la situația actuală a orașelor, în special în Europa, dar în realitate în întreaga lume. Mașinile devin tot mai mari, iar centrele orașelor nu. Aceste mașini mai mari creează mai multă poluare, sunt mai zgomotoase, ucid mai mulți pietoni, provoacă mai multă aglomerație și ocupă mai mult spațiu de parcare. Iar acest lucru se întâmplă în condițiile în care trebuie să mutăm mai mulți oameni în orașe și să le facem mai dense, nu mai puțin dense, pentru a face societatea mai eficientă în fața schimbărilor climatice.
Lutz ar dori să vadă această tendință inversată. El consideră că această „cursă a înarmării” cu mașini mai mari este un simptom al faptului că oamenii se văd unii pe alții ca pe niște concurenți de care trebuie să se distanțeze și de care trebuie să se protejeze. Iar această atitudine nu ne va ajuta în lupta împotriva schimbărilor climatice sau în lupta pentru orașe mai bune.
O inversare a tendinței mașinilor de mari dimensiuni ar duce la o multitudine de beneficii societale și ar putea fi asociată cu transformarea orașelor în orașe mai degrabă centrate pe oameni decât pe mașini. În cazul orașelor centrate pe mașini, cedăm o mare parte din spațiul nostru uman unor vehicule care sunt folosite doar câteva minute pe zi. O mașină mai mică este tot o mașină, ocupă spațiu și are nevoie de drumuri, dar mașinile mai mici se integrează mai bine în viața locuitorilor orașelor decât iahturile uriașe de teren spre care se îndreaptă producătorii de automobile din SUA și UE.
Dar recunoaște că Luvly O este mai potrivită pentru călătoriile în interiorul orașului decât pentru cei care locuiesc în afara orașului și se deplasează cu mașina. Cu toate acestea, pentru unii șoferi care locuiesc într-o suburbie/exurbie din apropiere – de exemplu, între Lund și Malmö, două orașe aflate la doar 20 km distanță – Luvly ar putea funcționa și ar fi cu siguranță mai ușor de găsit locuri de parcare. Și, în ciuda faptului că este o țară cu o densitate scăzută a populației, Suedia are totuși o rată de urbanizare de 88% – mai mare decât cea a SUA, de 83%. Așadar, există o mulțime de oameni în fiecare țară care ar putea beneficia de un vehicul axat pe mediul urban.
Lutz crede că tinerii orășeni, care sunt din ce în ce mai sătui de faptul că orașele lor sunt invadate de SUV-uri, reprezintă publicul perfect pentru Luvly. El dorește să vizeze orașele cu niveluri ridicate de poluare și congestie și cu un număr semnificativ de navetiști urbani. Acestea vor începe în mare parte în Europa, deși Lutz crede că există tineri în fiecare oraș din lume care ar putea fi interesați de un astfel de vehicul. Da, chiar și în SUA, unde există stereotipul conform căruia mașinile mici nu se vând.