Vehiculele electrice fabricate în China vor ocupa 25% din piața europeană în acest an/ Producătorii auto din UE spun că mașinile mai ieftine din China le vor submina pe cele ale companiilor europene

BYD Sursa foto: Facebook/BYD Global

Un sfert din vehiculele electrice vândute în UE în acest an vor fi fabricate în China, în condițiile în care noii intrați pe piață din această țară continuă să ia vânzări de la rivalii locali, potrivit unei analize a ONG-ului care militează pentru transport “curat” în Europa, Transport & Environment (T&E), scrie Financial Times.

Aproximativ 19,5% din mașinile cu baterii vândute în blocul comunitar anul trecut au fost fabricate în China, potrivit cercetării companiei, datorită creșterii vânzărilor europene ale mărcilor deținute de chinezi, precum MG și BYD, și a unor factori precum grupul american Tesla, care își folosește fabrica din Shanghai pentru a aproviziona părți din piața europeană.

Acest procent va crește la 25,3% în 2024, potrivit T&E, pe măsură ce producătorii autohtoni chinezi vor continua să acapareze cote de piață de la mărcile europene consacrate de pe continent.

În timp ce mulți producători occidentali, printre care Tesla, BMW și Renault, produc în China mașini electrice pe care le importă în Europa, doar vehiculele electrice de marcă chineză vor reprezenta 11% din piața de mașini electrice din UE în acest an, urmând să ajungă la 20% până în 2027. Mărcile chinezești, precum BYD, au crescut deja de la 0,4% din piața europeană de VE în 2019 la 8% din vânzări anul trecut.

Constatările vin în contextul în care Bruxelles-ul finalizează o anchetă pentru a afla dacă subvențiile locale au ajutat mașinile electrice fabricate în China să vină cu prețuri mai mici decât modelele fabricate în Europa – o anchetă care se așteaptă în general să ducă la o creștere a taxelor vamale pentru vehiculele electrice care vin din China.

Constructorii auto, precum Renault și Stellantis, au avertizat că un val de modele chinezești mai ieftine le va submina pe cele produse de companiile europene.

O taxă vamală de 25% – față de 10% în prezent – ar putea aduce Comisiei Europene până la 6 miliarde de euro pe an și “ar face ca mașinile din UE să fie competitive cu vehiculele electrice produse în China”, se sugerează în studiu.

În special, sedanurile și SUV-urile de dimensiuni medii fabricate în China – cele mai mari și mai profitabile segmente ale pieței auto – ar deveni mai scumpe decât echivalentele lor europene dacă producătorii ar transfera taxele vamale mai mari, conform studiului. Acest lucru ar putea determina o creștere a producției locale de către grupurile chineze, a adăugat studiul.

“Taxele vamale vor forța producătorii de automobile să localizeze producția de vehicule electrice în Europa, iar acesta este un lucru bun, deoarece ne dorim aceste locuri de muncă și aceste competențe”, a declarat Julia Poliscanova, director de politici la T&E. “Dar tarifele nu vor proteja producătorii de automobile tradiționale pentru mult timp. Companiile chinezești vor construi fabrici în Europa, iar când se va întâmpla acest lucru, industria noastră auto trebuie să fie pregătită.”

Compania chineză BYD construiește deja o nouă fabrică în Ungaria, care se așteaptă să înceapă să producă vehicule electrice la sfârșitul anului viitor. Compania a declarat că dorește să devină una dintre cele mai mari mărci europene de vehicule electrice până la sfârșitul deceniului și să reprezinte una din zece mașini cu baterii vândute în regiune până în 2030.

Cu toate acestea, taxele europene mai mari pentru EV-urile importate riscă să afecteze și Tesla, și BMW și marca Dacia a Renault, care vând toate modele cu baterii în Europa care sunt fabricate în China, a adăugat T&E.

Iar multe dintre companiile chineze vând deja EV-uri pe piața lor de origine la o fracțiune din prețul practicat în Europa – ceea ce i-a determinat pe analiști să sugereze că acestea ar putea absorbi taxe vamale mai mari și ar putea în continuare să obțină profituri de pe urma acestor modele.

Deja, vehiculele electrice de marcă chinezești vândute în Europa sunt cu până la 28% mai ieftine decât cele de marcă europeană.

Șeful european al BYD, Michael Shu, a declarat luna trecută pentru Financial Times că subvențiile locale sunt mai puțin importante decât “tehnologia” și “eficiența” pentru a face vehiculele sale mai ieftine.

“Aceasta se datorează faptului că am investit în această tehnologie mult mai devreme și mult mai mult decât concurenții. Nu este din cauza subvenției”.

Sursa foto: Facebook/BYD Global

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *