Social-democrații germani, aflați la putere, vor să plătească din nou bonusuri de mii de euro celor care cumpără mașini electrice/ Opozanții ideii spun că stimulentele financiare nu vor funcționa/ Primele de casare au fost eliminate la finele anului trecut

incarcare masini electrice Sursa foto: ACEA

Propunerile Partidului Social Democrat german (SPD), din coaliția de guvernare, de a plăti șoferilor mii de euro pentru a-și înlocui mașinile poluante cu vehicule electrice au fost criticate pentru că abordează problema greșită, scrie Euronews.

Planurile ar prevedea ca germanii care doresc să renunțe la mașinile lor care consumă multă benzină și să le înlocuiască cu un vehicul electric nou să fie recompensați cu un bonus de 6.000 de euro. Cumpărarea unui vehicul electric uzat ar duce la o plată de 3 000 EUR.

SPD, unul dintre principalele grupuri politice din guvernul german, partid din care face parte și cancelarul Olaf Scholz speră că programul de casare va relansa tranziția din Germania de la motorul cu combustie internă la vehiculele electrice mai curate și va sprijini eforturile de îndeplinire a obiectivelor climatice.

Bonusul este conceput pentru a sparge una dintre barierele majore care împiedică șoferii să cumpere vehicule electrice – costul. În ciuda scăderii prețurilor bateriilor și a numărului tot mai mare de modele de vehicule electrice mai accesibile pe piață, prețul inițial al unei mașini electrice rămâne un factor de descurajare semnificativ pentru mulți.

Stimulentele financiare nu vor funcționa

Opozanții propunerii, inclusiv Asociația germană a industriilor energiei și apei (BDEW), susțin că SPD a vizat problema greșită și îndeamnă guvernul să acorde prioritate extinderii infrastructurii de încărcare.

Asociația susține că fără o creștere semnificativă a numărului de stații de încărcare, atât în zonele urbane, cât și în cele rurale, adoptarea vehiculelor electrice va fi lentă, indiferent de stimulentele financiare. Pentru ei, teama consumatorilor de a rămâne fără încărcare – „range anxiety” – este o preocupare mai presantă decât prețul unui vehicul electric.

Michael Müller, membru al Bundestagului din partea Partidului Verzilor, este de acord: „Nu putem împinge consumatorii să cumpere mașini electrice dacă nu găsesc un loc unde să le încarce. Prioritatea ar trebui să fie construirea unei rețele solide și accesibile de stații de încărcare, în special în zonele rurale”, a declarat el.

Bonusurile ar putea stimula activitatea economică și de mediu

Susținătorii propunerii susțin că prima de casare ar putea oferi un impuls financiar extrem de necesar pentru industria auto germană, care are o importanță vitală.

Secretarul general al SPD, Kevin Kühnert, consideră că sistemul are potențialul de a crește gradul de accesibilitate al mașinilor electrice mici și de a consolida poziția Germaniei ca centru auto internațional.

Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz s-au angajat să își extindă gamele de vehicule electrice în următorii ani, iar creșterea cererii ar sprijini renunțarea industriei auto naționale la motoarele cu combustie.

Jörg Hofmann, șeful IG Metall, cel mai mare sindicat industrial din Germania, consideră că bonusul este un pas necesar pentru a stimula cererea de vehicule electrice și, mai ales, pentru a proteja locurile de muncă din industria auto. „Această primă de casare nu este doar o inițiativă de mediu; este o politică industrială pentru a se asigura că Germania rămâne competitivă în sectorul auto mondial”, a declarat acesta.

Având în vedere că transportul reprezintă aproximativ 20% din emisiile de gaze cu efect de seră ale Germaniei, încurajarea unei tranziții mai rapide și mai ample către vehiculele electrice ar ajuta țara să își atingă obiectivul de a atinge nivelul net zero până în 2045.

Martin Kaiser, director executiv al Greenpeace Germania, a evidențiat beneficiile pentru mediu ale planului SPD și a propus o abordare în două direcții pentru abordarea problemei.

„Sectorul transporturilor din Germania este încă în urmă în ceea ce privește reducerea emisiilor, iar înlocuirea vechilor autovehicule diesel și pe benzină cu unele electrice este esențială pentru îndeplinirea angajamentelor noastre climatice”.

Kaiser a adăugat că, deși infrastructura de încărcare este vitală, nu există niciun motiv pentru a nu urmări ambele strategii simultan, adăugând: „Putem și ar trebui să le facem pe amândouă – să extindem rețeaua de încărcare și să stimulăm consumatorii să treacă la vehicule electrice.”

O schemă anterioară  de subvenţii pentru achiziţionarea de vehicule electrice (EV) s-a încheiat brusc pe 18 decembrie 2023.

În acest program de încurajare a achizițiilor de mașini electrice, statul german a investit aproximativ zece miliarde de euro din 2016, a anunţat la vremea respectivă Ministerul Economiei.

Iniţial, subvenţiile pentru achiziţionarea de vehicule electrice erau menite să se acorde până la finalul lui 2024. Cei care au solicitat deja subvenţiile vor primi banii, dar nu vor fi acceptaţi noi solicitanţi începând de luni.

În Germania, subvenția pentru vehiculele electrice era de 4 500 de euro, în 2024 urma să fie 3.000 de euro. Apoi, din 2025 urma să fie eliminată complet, lucru care s-a întâmplat, însă, mai devreme, adică din 18 decembrie 2023.

Propunerea SDP privind prima de casare este în prezent în curs de discuție, nefiind confirmată o dată pentru introducerea sa.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.