Doi producători de baterii pentru vehicule electrice plănuiesc să cheltuie aproximativ 10 miliarde de euro pentru fabrici din Europa, după ce Europa a relaxat regulile privind ajutorul de stat pentru proiectele din industria ecologică în încercarea de a câştiga cursa de subvenţii cu SUA, transmite agenția Reuters, citată de news.ro.
Ambele fabrici vor începe producţia în 2026, vor angaja mii de oameni şi vor furniza baterii producătorilor auto europeni.
După luni de îngrijorare că ar opta pentru o investiţie în America de Nord în detrimentul Europei, compania suedeză Northvolt a declarat că urmează să aleagă Heide, din nordul Germaniei, pentru fabrica sa, atâta timp cât se aprobă subvenţiile, estimată de o sursă apropiată subiectului la 600 de milioane de euro.
Între timp, compania taiwanează ProLogium a anunţat o nouă fabrică în oraşul francez Dunkirk, după ce Franţa a oferit facilităţi şi preţuri competitive la energie, au declarat directori ai companiei.
Având în vedere că Taiwanul este un punct focal în tensiunile dintre Washington şi Beijing, compania dorea, de asemenea, să îşi asigure o bază în străinătate.
Europa, locul unde se află producători de automobile precum Volkswagen şi BMW, a încercat să reducă dependenţa de ţările asiatice pentru bateriile care vor alimenta maşinile electrice ecologice, deşi regiunea se bazează încă mult pe Asia pentru aprovizionare şi prelucrarea materiilor prime precum litiu, cobalt şi mangan.
Preţurile ridicate ale energiei şi lipsa subvenţiilor comparabile cu Legea SUA pentru Reducerea Inflaţiei, în valoare de 430 de miliarde de dolari, au determinat companii de la Volkswagen la compania de utilităţi Enel şi producătorul de ciment Holcim să solicite Uniunii Europene să facă mai mult pentru a încuraja investiţiile.
Volkswagen era de aşteptat să anunţe locaţia unei fabrici de baterii în Europa la sfârşitul anului trecut, dar a declarat în martie că aşteaptă mai multe clarificări din partea Europei cu privire la subvenţii înainte de a lua o decizie.
Pentru Northvolt, ”Cadrul temporar de criză şi tranziţie” (TCTF) al Europei, care simplifică condiţiile pentru ca ţările să acorde ajutor proiectelor ecologice şi a permis Germaniei mai multă libertate în a oferi sprijin pentru fabrica de baterii, a ajutat la consolidarea planurilor sale de a construi în regiune, un a spus purtătorul de cuvânt.
Cum ar putea fi reduse preţurile la energie nu este clar, a adăugat purtătorul de cuvânt, deşi furnizarea nu este o problemă, având în vedere vântul offshore din apropierea locaţiei planificate a centralei.
Northvolt, alături de Volkswagen, este cea mai avansată, printre doar câţiva jucători europeni care deschid calea către o industrie a bateriilor autohtonă, cu o mare parte din capacitatea planificată în Europa care va fi deţinută de companii asiatice.
Uzina de la ProLogium, din Taiwan, ar fi prima fabrică de baterii auto din străinătate.
Preşedintele francez Emmanuel Macron a făcut lobby pentru ca fabrica să învingă alţi concurenţi, precum Germania şi Ţările de Jos.
Atât Germania, cât şi Franţa au îmbunătăţit subvenţiile, după ce anul trecut SUA şi-au dezvăluit subvenţiile fiscale majore pentru a stimula producţia internă.
Subvenţiile pentru Northvolt ar fi primele oferite de Germania în cadrul programului european TCTF, adoptat ca răspuns la invadarea Ucrainei de către Rusia, şi extins în acest an pentru a sprijini proiectele de tranziţie ecologică.
Sprijinul mai are nevoie de aprobarea Comisiei Europene.
O a doua fabrică ar putea fi construită în paralel în altă parte, a declarat un purtător de cuvânt al Northvolt, inclusiv în America de Nord.
Companiile străine şi locale au investit în Germania pentru a-şi aproviziona industria în creştere a vehiculelor electrice.
CATL, care s-a extins rapid în afara Chinei, îşi intensifică producţia fabricii de lângă Erfurt, în Germania, iar BASF construieşte o fabrică de materiale pentru baterii în Schwarzheide, estul Germaniei.
Compania americană Microvast a construit o fabrică în Ludwigsfelde, la sud de Berlin.