Mai puțină birocrație pentru șantierele de autostrăzi și căi ferate: Guvernul a stabilit prin OUG ca termenul pentru certificatele de urbanism și alte avize să se reducă de la 15 la doar 5 zile / Excepție pentru normele privind protecția mediului

Drum Expres Brăila Galați

Certificatele de urbanism, avize și alte acorduri de la instituțiile avizatoare necesare marilor proiecte de infrastructură rutieră și feroviară vor fi emise într-un termen de cel mult 5 zile, potrivit unei Ordonanțe de Urgență pe care Guvernul a aprobat-o vineri, 30 iunie. În prezent, termenul pentru eliberarea documentelor este de 15 zile, termen stabilit prin Ordonanța de Urgență din 2022 (detalii aici).

„De regulă, proiectele mari de infrastructură de transport transeuropeană traversează teritoriul mai multor județe, situație care conduce la necesitatea obținerii unui număr mare de avize/acorduri, solicitate de autoritățile publice locale prin certificatele de urbanism. În procesul de obținere a avizelor/acordurilor necesare emiterii autorizațiilor de construire apar sistematic întârzieri semnificative din cauza procedurilor specifice fiecărei instituții/autorități emitente de avize/acorduri, întarzieri care conduc la completarea cu dificultate a documentației necesare autorizării, respectiv, la amânarea termenului de începere a lucrărilor de construcții. Durata prea mare a obținerii avizelor, acordurilor, autorizațiilor necesare implementării proiectelor de infrastructură are efecte negative în ceea ce privește economia țării și implicit calitatea vieții cetățenilor și a mediului de afaceri…

În vederea încadrării în durata maximă stabilită de Directivă și ținând cont de statutul acestor proiecte, care reprezintă o prioritate europeană, proiectul de lege propune reducerea termenelor de emitere a certificatelor de urbanism, avizelor, acordurilor, altor acte emise de instituțiile avizatoare, la 5 zile, cu excepția actelor de reglementare în domeniul protecției mediului, pentru care propunerile în cadrul proiectului de lege sunt distincte, propunere care materializează o posibilitate de a acorda acestor proiecte statut prioritar”, se arată în textul actului normativ pe care l-a consultat Economedia.

Cu precizări privind Ordonanța de Urgentă adoptată vineri a venit și Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Acesta a explicat că Ordonanța este necesară pentru a transpune o Directivă Europeană, iar avizele de mediu/protecția mediului au reglementări distincte, fiind exceptate de la termenul de 5 zile.

„Guvernul a aprobat astăzi o Ordonanță de Guvern pentru dezvoltarea mai rapidă a rețelei transeuropene de transport (TEN-T) care prevede:

– urgentarea procedurii de autorizare a proiectelor privind infrastructura de transport, conform reglementărilor europene în vigoare;

– atribuții suplimentare pentru Ministerul Transporturilor și Infrastructurii inclusiv în ceea ce privește demersuri pentru reducerea duratei obținerii certificatelor de urbanism și a altor documente eliberate de autoritățile administrației publice locale competente;

– reducerea termenelor de emitere a certificatelor de urbanism, avizelor, acordurilor, altor acte emise de instituțiile avizatoare, la 5 zile, cu excepția actelor de reglementare în domeniul protecției mediului, pentru care propunerile în cadrul proiectului de lege sunt distincte;

– transpunerea prevederilor Directivei privind coordonarea procedurilor de autorizare și achizițiile publice în cadrul proiectelor transfrontaliere. Actul normativ va contribui (în cadrul Planului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2020-2030) la creșterea capacității administrative a beneficiarilor proiectelor de infrastructură de transport în România și la eliminarea blocajelor care apar în etapele de pregătire a proiectelor”, a declarat Sorin Grindeanu.

Ce prevede Directiva Europeană : ,,Directiva (UE) 2021/1187 a Parlamentului European și a Consiliului din 7 iulie 2021 privind măsurile de raționalizare în scopul înregistrării de progrese în direcția realizării rețelei transeuropene de transport (TEN-T) a fost adoptată și publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 258/1/20.07.2021. Obiectivul general al Directivei (UE) 2021/1187 privește măsurile de raționalizare în scopul înregistrării de progrese în direcția realizării rețelei transeuropene de transport (TEN-T) centrale și finalizării acesteia până în 2030, și vizează simplificarea procedurilor de acordare a avizelor/acordurilor/autorizațiilor, astfel că de la momentul notificării proiectelor și până la obținerea autorizației de construire, durata maximă să fie de 4 ani, cu excepțiile și în condițiile prevăzute în Directivă. Potrivit prevederilor art. 13 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltare rețelei transeuropene de transport (TEN-T), statele membre au obligația de a adopta măsuri pentru dezvoltarea rețelei centrale până la 31.12.2030 în vederea instituirii la timp și într-un mod coordonat a rețelei centrale, permițând astfel maximizarea beneficiilor de rețea. Astfel, statele membre ar trebui să asigure adoptarea de măsuri corespunzătoare în vederea finalizării proiectelor de interes comun până în 2030.”

Comentarii

  1. Sa ne învartim în jurul cozii!
    Sa dam vina pe birocrație!
    Cand incompetenta si impostura domnesc!
    Cine respecta termenele, regulile?
    E vreo sanctiune aplicata?
    Sau de ce nu mai inventati o Agentie de Sanctionat Netrebnicii?
    Vedeti SupraAgentia Agentiilor recent inființata!
    Aici nu e birocratie?
    😮

  2. Păi intârzierile sunt la MT si CNAIR atât in derularea licitațiilor cât si in implementarea contractelor.
    Pe de altă parte nimic despre contestații ?
    Pe ce lume trăiți ?
    Grindeanu demisia !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *