Opt conducători auto au fost prinși băuți la volan, iar unul a ieșit pozitiv la cannabis, arată un comunicat al Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR) după o razie desfășurată miercuri dimineață în București și Ilfov. După accidentul grav din localitatea 2 Mai (județul Constanța) unde poliția rutieră nu l-a testat pe șoferul drogat și nici nu i-a blocat mașina (informațiile arată că nu ar fi avut asigurare obligatorie RCA), IGPR a dispus mai multe acțiuni de control în toată țara și a transmis că, de la începutul anului și până în prezent au fost depistați peste 1900 de șoferi drogați (la testarea cu aparatul drugtest) și 5300 de conducători auto băuți. Consumul de alcool la volan sau de substanțe interzise nu se află printre cauzele principale generatoare de accidente rutiere (traversarea neregulamentară a pietonilor și viteza execisvă), dar în ultimii ani, Poliția a transmis că, la unele razii numărul șoferilor prinși drogați a fost egal sau chiar l-a depășit pe cel a conducătorilor auto băuți, situație care arată un fenomen periculos, dar și lipsa unor măsuri concrete și eficiente pentru combaterea fenomenului. Raportul Corpului de Control al Ministrului de Interne (trimis să verifice cum au acționat Poliția Constanța) va fi gata luni, conform surselor G4Media.
Cum arată rezultatele unei acțiuni de control la 4 zile de la tragedia din 2 Mai
Brigada Rutieră a Capitalei și Poliția Ilfov au desfășurat miercuri dimineață o acțiune de control și au testat peste 100 de șoferi. Opt au fost prinși băuți, iar în Ilfov, unul pozitiv la cannabis. Polițiștii spun că substanțele interzise pot fi confirmate pe aparatul DrugTest și după câteva zile de la consum.
,,La data de 23 august a.c., polițiștii de la rutieră din București și Ilfov, împreună cu polițiști de ordine publică, de la acțiuni speciale, de la poliția canină și reprezentanți ai Agenției Naționale Antidrog, au desfășurat o acțiune, în municipiul București și județul Ilfov, pentru prevenirea accidentelor de circulație cauzate de viteza excesivă și conducere sub influența alcoolului sau drogurilor. Astfel, au fost efectuate 119 de testări cu dispozitive etilotest/alcooltest și 21 cu aparate drugtest. De asemenea, au fost constatate 4 infracțiuni (una de conducere de către o persoană care are o îmbibație alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge, una de conducere sub influența unor substanțe psihoactive, una de conducere de către o persoană al cărei permis de conducere este necorespunzător categoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al cărei permis i-a fost retras sau anulat ori căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată sau care nu are dreptul de a conduce și una de punere în circulație sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul, a unui tramvai sau a unui tractor agricol ori forestier neînmatriculat sau neînregistrat, potrivit legii). Polițiștii au reținut 12 permise de conducere, dintre care 8 pentru conducere sub influența alcoolului sub limita pentru infracțiune și au retras 4 certificate de înmatriculare.”
Accidentul produs pe DN 39 între 2 Mai și Vama Veche (dacă probele biologice confirmă consumul celor trei droguri) ar putea fi primul care se judecă pe legislația nouă, Legea Anastasia, care a intrat în vigoare luna trecută, după cum Economedia a explicat aici.
Accidentele şi pierderile economice
În primele șase luni ale anului, s-au produs peste 2000 de accidente grave cu 666 persoane decedate, însă în a doua parte a anului, odată cu sezonul estival este de așteptat, din păcate ca numărul să fie mai mare.
Potrivit calculelor UE, costul economic al unei vieţi pierdute este de un milion de euro, iar pentru un rănit grav costul este de 136.000 euro. Practic, accidentele de circulaţie înseamnă 1,5% din PIB-ul unei ţări ca România, spunea pilotul Titi Aur.
Avem, aşadar toate premisele ca statisticile rutiere să nu se schimbe semnificativ prea curând: Codul Rutier rămâne doar o „compunere” de legi şi amenzi care nu mai sperie pe nimeni, pentru educaţia rutieră a copiilor şi pregătirea candidaţilor la examenul auto nu se fac progrese semnificative, parcul auto este învechit, iar RAR-ul are prea puţine echipaje în trafic la control; în plus, infrastructura modernă se construieşte cu viteza melcului. Toate acestea sunt elemente care definesc rolul statului în chestiunea Siguranţei Rutiere. Despre responsabilitatea individuală, înţelegerea rolului fiecărui şofer în acest ecosisistem, din păcate, sunt prea puţine de spus. Dovadă, accidentul în lanţ de la începutul săptămânii.