Cumpărătorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze şi să acorde atenţie tuturor detaliilor în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este şi Black Friday, atrage atenţia directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.
„Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri şi a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze şi să acorde atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de stabilire şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă, care reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus”, susţine Paul Anghel, într-o declaraţie transmisă Agerpres, care cuprinde o serie de recomandări la achiziţia produselor în perioada reducerilor de Black Friday.
Utilizați site-uri care compară prețurile
De asemenea, el recomandă consumatorilor verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, mai ales că această practică a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele electronice.
Verificați dacă toate costurile sunt incluse
Astfel, pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de Black Friday, reprezentantul ANPC recomandă verificarea stocului existent, a preţului afişat, dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA) precum şi dacă include costul de livrare.
Potrivit sursei citate, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informaţii, precum: datele de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
„Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare, iar modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului. Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţa contractul şi are la dispoziţie 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv”, spune directorul general al ANPC.
Vânzătorul rambursează consumatorului toate sumele pe care le-a primit, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului prin cererea de retur.
Cu toate acestea, consumatorul suportă costurile directe legate de returnarea produselor, atrage atenţia Anghel.
Rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării, menţionează reprezentantul ANPC.
De asemenea, consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare ale magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.
Întocmiți o listă cu preţurile actuale ale produselor dorite
Potrivit directorului general al ANPC, cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în siguranţă dacă „întocmiţi o listă cu produsele pe care doriţi să le achiziţionaţi şi cu preţurile actuale ale acestora”. În cazul unei comenzi online, trebuie verificat, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când a fost ales produsul.
El menţionează că ANPC, prin intermediul Centrului European al Consumatorilor Romania (ECC Romania), a realizat un ghid pentru consumatorii care vor sa achiziţioneze produse în perioada marilor reduceri de preţuri de Black Friday.
„Indiferent ca este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul). Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Aceasta posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face ca magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale. Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ langă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat”, se arată în recomandările ANPC din ghidul menţionat.
Anghel a oferit informaţii importante şi despre contractul încheiat între consumator şi comerciant. Astfel, pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care consumatorul plăteşte şi primeşte produsul, în timp ce în cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale.
Diferențele între magazinele fizice și cele online
Directorul ANPC atenţionează consumatorii că, în cazul magazinelor clasice, legea nu le dă dreptul de a renunţa la contract. Odată achiziţionat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile.
Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care consumatorul poate renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, consumatorul va trebui să plătească returul.
Comerciantul este obligat să ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care consumatorul a renunţat la contract.
„Există anumite cazuri în care nu te poţi retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificaţiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice. Profesionistul poate reţine, în anumite cazuri, din preţul plătit de tine valoarea diminuată a produselor în cazul în care ai folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcţionalitatea. Mai multe informaţii privind dreptul de retragere se pot găsi în Infograficul ECC Romania: https://goo.gl/Lj3ybx. În cazul produselor comandate online, comerciantul trebuie să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ţi-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciţi să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciţi banii înapoi în termen de 7 zile. Dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poţi solicita în acest caz un nou produs sau poţi renunţa la contract. Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai buna stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianţi care nu permit acest lucru”, precizează Paul Anghel.
Regulile privind garanțiile
El a explicat că regulile privind garanţiile se aplica indiferent de modul în care sunt achiziţionate produsele şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg. Legea 449/2003, republicată, reglementează garanţiile produselor, stabilind că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur produs.
Garanţia legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepţii, clar stabilite) fiind în responsabilitatea vânzătorului, iar garanţia comercială este cea care se acordă suplimentar, atât de producător, cât şi de vânzător. Garanţia comercială nu poate înlocui şi nu anulează garanţia legală.
„Dacă produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, consumatorul are dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile. Ca regulă, iniţial, se poate alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcţionalitatea produsului. Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat şi se va face numai cu un produs identic. În ceea ce priveşte produsele de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanţie, totalul intervalelor în care produsul nu a funcţionat din cauza defectelor depăşeşte 10% din respectivă perioada de garanţie, consumatorul poate solicită înlocuirea sau o rambursare a preţului”, menţionează directorul general al ANPC.
Anularea contractului poate interveni în trei cazuri: când nu ai beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului; când vânzătorul nu a luat măsură reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă; când vânzătorul nu a luat măsură reparatorie într-un termen de 15 zile. Anularea contractului are că efect punerea părţilor în situaţia anterioară contractului. Prin urmare, consumatorul va primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul înapoi.
„Ce este foarte important, chiar dacă în practică ţi se spune să iei legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Consumatorul nu are niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă consumatorul merge la service cu produsul, trebuie să informeze întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute”, spune Anghel.
În cazul produselor de folosinţă îndelungată, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanţie care începe din momentul înlocuirii. În cazul produselor reparate, garanţiile legale şi comerciale se prelungesc cu o perioada egală cu timpul scurs din momentul în care a fost notificat vânzătorului defectul sau i-a fost predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat şi a fost primită o înştiinţare cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul a fost livrat.
„În cazul în care consumatorii consideră că drepturile le-au fost încălcate le recomandăm să ia legătura cu comercianţii pentru soluţionare, iar dacă situaţia nu a fost soluţionată pe cale amiabilă, să ne semnaleze abaterea şi îi asigurăm că ANPC le va acorda tot sprijinul”, a adăugat comisarul ANPC.