Transportatorii reclamă cozile mari din vămi : 36 de ore la Podul ,,Prieteniei” Giurgiu-Ruse și zile întregi la vămile cu Republica Moldova și Ucraina /Economia României suferă pentru că nu suntem în Schengen

Cozi Frontiere/ reparații Pod Giurgiu Ruse Sursa Foto : UNTRR

Transportatorii de mărfuri așteaptă până la 36 de ore la intrarea în România din Bulgaria pe Podul Giurgiu-Ruse unde se fac reparații și între 5 și 11 zile la vămile cu Republica Moldova și Ucraina, susține Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Într-un comunicat de presă transmis vineri, UNTRR arată că economia națională este perturbată, iar timpii mari de așteptare din vămi/punctele de trecere a frontierei (UE) blochează activitatea transportatorilor români. Joi, comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, anunța la București că, din 2024 Podul Giurgiu -Ruse va intra în reabilitare pe jumătatea bulgară și recunoștea cozile mari la frontiere, România fiind în afara spațiului Schengen (detalii aici).

,,Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR atenționează că timpii de așteptare la frontierele României au crescut îngrijorător și s-au creat cozi de camioane de până la 20 km care blochează activitatea transportatorilor români în prag de sărbători, generând  întârzieri în livrarea alimentelor, produselor și mărfurilor care afectează clienții, cetățenii și întreaga economie.
La intrarea în România, transportatorii sunt forțați să aștepte zile și ore în șir pentru a putea trece frontiera, timp în care șoferii români nu au acces la facilități de hrană și instalații sanitare adecvate:

Peste 11 zile așteptare pentru transportatorii români care vin dinspre Ucraina
5-7 zile așteptare pentru transportatorii români care vin dinspre Moldova
36 de ore pentru transportatorii români care vin dinspre Bulgaria la trecerea unei frontiere interne a UE, pentru că lucrările la podul prieteniei Giurgiu / Ruse sunt limitate cu strictețe la 8 ore zilnic, deși se intervine la structura metalică, ceea ce ar permite derularea lucrărilor în 3 schimburi pentru finalizarea cât mai rapidă, iar transportatorii români sunt obligați să folosească parcarea discriminatorie de la Ruse care gestionează sistemul de coadă virtuală pentru trecerea frontierei.
Dacă astăzi România ar fi fost în spațiul Schengen, s-ar fi eliminat mai multe probleme și timpii de așteptare a transportatorilor români la frontierele interne s-ar reducere semnificativ, iar dacă autoritățile vamale ar acorda prioritate camioanelor cu documente vamale procesate – TIR/TIR-EPD la frontierele externe UE așa cum UNTRR a solicitat în repetate rânduri, numărul zilnic de camioane care pot trece frontiera României cu Ucraina și Republica Moldova poate crește de 2-3 ori în 24 de ore.” -comunicat UNTRR.

Recent, Poliția de Frontieră (Inspectoratul Giurgiu) anunța că lucrările la Podul Giurgiu-Ruse de pe partea bulgară au fost prelungite până pe 22 decembrie : ,,Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Giurgiu a fost informat de către Centrul Comun de Contact Giurgiu cu privire la faptul că lucrările de reparație pe Podul dintre Ruse și Giurgiu vor continua, astfel în perioada 20.11-22.12.2023 circulația pe Podul Dunării va fi reorganizată temporar, lucrările de raparație urmând a se desfășura pe timpul zilei, iar traficul în zonă se va efectua pe o singură bandă fiind semnalizat cu indicatoare rutiere.”-Poliția de Frontieră

Captură aplicație timpi de așteptare Poliția Frontieră (DN 2 Siret/jud Suceava)

UNTRR face apel la intervenția urgentă a Ministerului Afacerilor Interne – MAI pentru fluidizarea traficului de frontieră prin implementarea fără întârziere a măsurilor solicitate constant în ultimii ani:

– Acordarea de prioritate la frontierele externe UE ale României pentru camioanele cu documente vamale procesate – TIR/TIR EPD care determină reducerea la minimum a sarcinilor administrative pentru transportatori și autoritățile vamale

-Utilizarea dedicată a unor puncte de trecere a frontierei strict pentru camioane cu documente procesate vamal TIR/tranzit și camioane goale, care ar putea duce la creșterea capacității actuale de trecere a frontierei. Pentru frontiera cu Ucraina, UNTRR a identificat două puncte de trecere a frontierei care pot fi dedicate pentru transport TIR/ TIR-EPD:  Vama Vicovul de Sus- Krasnoilsk (UA), pentru frontiera cu Rep. Moldova Bumbăta – Leova (MD).

– Modernizare infrastructurii la punctele de trecere a frontierelor cu țările UE și non-UE pentru creșterea fluxului și fluidizarea traficului, prin extinderea numărului de benzi de control pentru fiecare sens de circulație și realizarea unor spații de parcare corespunzătoare

– Dimensionarea corectă a personalului vamal și a procedurilor de lucru. Transportatorii rutieri se plâng că personalul vamal nu lucrează în intervalul orar 07.00-10.00 dimineața și nici în intervalul 19.00-20.00 seara și că se așteaptă cu orele pentru prelucrarea documentelor vamale, timp care se adaugă la zilele de așteptare pentru trecerea frontierei.  În lipsa unui personal suficient și bine instruit și a unor proceduri de lucru adecvate, dacă se pierde mult timp la trecerea frontierelor, dacă procedurile nu sunt armonizate și dacă toate acestea pot duce și la plăți neoficiale – atunci transporturile sunt întârziate și economia este penalizată.

 

Sursa Foto : UNTRR

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *